Körkortonline > Körkortsforum > Kuggade 2 uppkörningar pga mis…

Kuggade 2 uppkörningar pga misskommunikation och inspektörens rädsla.

Mustafa I dag 19:38 ! Citera #
Klarade teoriprovet i tisdags och torsdag så körde jag upp i Farsta (Manuell Bil).

Jag var nervös, alltså extremt nervös - Inspektören märkte detta på mig men vidtog inga åtgärder åt det.

Det började med att jag fick visa min legitimation vilket jag gjorde. Hon var trevlig väl uppemot början av min uppkörning (”Alltså strax innan vi började köra iväg”).

Jag fick göra en säkerhetskontroll vilket var att jag skulle aktivera spolarvätska på bak- och framsida speglar. Vilket jag gjorde. Nu började uppkörningen

Jag backade och svängde ut höger ut från Trafikverket Farsta.

Pang så ligger det en buss med varningsblinkers på. Jag missade den så stannade bakom den, ingen fara. Jag backar bara. Helt plötsligt kommer det och gud förbannar att detta händer er en kvinna med telefonen och låg rakt på min rumpa bakom mig, vilket gjorde backningen i praktiskt sett omöjligt att genomföra. Vi hade igång varningsblinkers på i nästan 3 minuter förrän hon insåg att hon hade också kört fel. Jag tänkte inte så mycket på det än något positivt med tanke på att jag eliminerar tiden.

I allafall. Hon märkte att jag blev ännu mer stressad och återigen vidtog inga åtgärder i form att iallafall försöka prata med mig. På tal om att prata så frågade hon mig om jag ville prata eller vara tyst, jag sa till henne att jag ville jättegärna plata eftersom jag är hyfsat pratglad. Under hela uppkörningen så pratade vi i kanske 2 minuter MAX.

Jag kör ut mot Nynäshamn, vilket var hennes INSTRUKTION. ”Kör väg 73 mot nynäshamn”. Jag kan ta smällen att jag accelererade för långsamt på accelerationsfältet, den kan jag brösta. Men att jag låg i mittersta körfältet för planering av färd mot nynäshamn, 200 meter innan avfart mot Vega, så får jag instruktionen att jag ska ta avfarten mot Vega. Fyfan vad jag tänkte, då har jag missat grundplaceringen. Vilket blev jag kuggad på, tack för den Farsta.

Linköping dagen efter,
Allting gick bra. 5 minuter innan provet var i princip slut så planerade jag att ta andra avfarten på Vallarondellen mot Trafikverket.
Vad händer då, pang inspektören ingriper, - ”Du höll på att kollidera, du var för snabb.”. Nej det höll jag fan på att inte göra. Det är din lata jävla ärsle som ville bara dra hem och säkert ta en jävla bira som ledde dig till att ingripa.
Jag hade skymd sikt, och krypkörde sakta sakta. MAX 5 km /h för att få lite bättre sikt.

Nej men inspektören verkar att jag ska köra i 1km/h efter att ha kört på motorväg i 110km/h. Jag kan garantera att jag var inte fartblind. Jag var väl medveten om min hastighet. Var det inte så att man ska inte alltid följa lagen till punkt och pricka utan man ska anpassa efter rådande situation? Nej inspektörerna kan lika gärna vara legitimerade jurister vid det här laget.

Jag kanske uttrycker mig lite aggresivt mot inspektören i Linköping, till hans försvar så var han ändå rätt lugn och jätte tålmodig. Hade jag kört upp igen så kör jag upp i Linköping men tyvärr så kör jag upp imorgon i Farsta med manuell bil.

Har torskat numera 5800 kr på uppkörningar.
Vi håller tummarna

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor