Jag hade uppkörning idag i Upplands Väsby kl 13.00 med manuell bil och klarade det!! Var mer nervös inför uppkörningen dagarna innan än idag. Jag höll mig relativt lugn idag även fast man ändå var nervös, men inte så pass att det tog över. Kom till kontoret en kvart innan min tid och hon i receptionen var väldigt trevligt så redan då kunde jag känna mig lite mer lugn. Sen kom en inspektör ut och ropade mitt namn. Det var en kvinna runt 30-40 års åldern och var så himla trevligt!! Redan då kunde jag slappna av lite, men trots det skakade mina händer när jag skulle ta fram mitt ID-kort. Vi småpratade lite på väg till bilen och jag kände hur nerverna började släppa allt mer. Bilen var en volkswagen golf med 6 växlar (är ingen biltjej så har ingen aning om modell sry). Hon frågade om jag kört en sådan bil tidigare och vilken bil/bilar jag har kört. Eftersom jag tidigare inte kört en volkswagen visade hon hur man fixade med stolen, speglar osv. Vi satte oss och jag fick fixa speglar, och då kände jag hur all min nervositet bara hade släppt. När jag var nöjd och klar gick hon igenom alla delar i provet och vad de kollar på. Sen fick man ställa frågor om man hade några och sen var säkerhetskontrollen. Jag fick undersöka tutan och bältet, vilket jag tror kan bero på att det regnade lite utomhus. Sedan var det bara att köra ut när man kände sig redo. Jag hade känt mig så trygg av hennes bemötande att jag knappt var nervös och var helt fokuserad på bilkörningen. Jag tyckte att körningen gick relativt bra men jag märkte av några fel jag gjorde, tex inte hade tillräckligt med mycket koll på vänstra körfältet när jag körde på en påfart mot E4 Sundsvall/Arlanda och att jag inte växlade ned till 1an när jag skulle in i en rondell och istället försökte hinna och gasa på med 2an vilket hon också påpekade efter att vi kommit tillbaka till parkeringen hos trafikverket. Vid några av dessa tillfällen tänkte jag ”nu är det kört” men släppte det ganska snabbt och fortsatte fokusera på resterande av bilkörningen. De kollar alltså på helheten och min inspektör var väldigt förstående, kan tänka mig att andra kan kugga pga mina misstag som min inspektör hade överseende med. Vi klickade bra, matchade varandras energi och hade bara allmänt bra personkemi och det tror jag har en vääääldigt stor påverkan på hur det går, dessvärre är det inget man kan kontrollera eller göra åt saken. Jag hade också övningskört en del i området så när vi skulle tillbaka till trafikverket kunde jag vägen utan till och behövde egentligen inte titta efter skyltar. Jag rekommenderar därför att köra i området så att du känner dig mer säker som förare för det hjälpte verkligen mig. Dessutom var hennes instruktioner väldigt tydliga och vid en av 3-filig rondell rekommenderade hon filen i mitten eftersom vi skulle rakt fram vilket jag också uppskattade. Vi åkte till en parkering (som ni kan se i rutten länkad här nere) och där fick jag backa in på en parkeringsplats. Bilen var utrustad med back-kamera, sensorer som piper desto närmare du är något både fram och bak, en bild på bilen och var runt om saker är väldigt nära bilen samt ljus som tänds vid sidospeglarna när bilar är i dödavinkeln. Tyckte även att bilen inte behövde så hög växel som förväntat t.ex har jag med trafikskolansbil legat i 3ans växel när hastigheten är 25-30 ish men med denna bilen var det bäst att ligga i 2an vilket jag brukar ligga i när jag kör bilen hemma som är en renault megane från 2010 och är lite äldre så det kändes skönt att jag kunde växla på ett sätt som jag är van med. Blev dock förvånad att den behövde ca 85-90 km/h för att ligga i 6an, det förväntade jag mig inte. Det gäller att ”känna av” bilen och hur den reagerar med en viss växel men det borde man redan kunna känna av och veta, om man ska köra upp i manuell. Tyckte att kopplingen var kraftfull då jag kom upp i 10-11 km/h så fort jag fått upp kopplingen och fick en liten ”push” jämfört med vår megane som kommer upp i 6-7 km/h och utan att ge mig någon ”push”. Märkte också att bromsen var mer känslig än jag är van med så man behöver inte trycka särskilt mycket/hårt för att bilen ska stanna/sakta ner. Din körning måste inte vara helt perfekt under hela uppkörningen och det finns utrymme för mindre misstag som inte sätter trafiksäkerheten på spel så känn inte allt för mycket press att allt måste vara perfekt för att få körkort.
Det var min upplevelse och jag önskar alla er lycka till med körkortet, ni kommer klara det!

Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara på dem så bra som möjligt!
Här är rutten jag fick köra, den liknar några rutter som andra också har lagt upp:
https://www.google.com/maps/dir/Johanneslundsv%C3%A4gen+6,+194+61+Upplands+V%C3%A4sby/59.5083207,17.9261488/59.5134595,17.9234022/Aimo+Park+%7C+Vasav%C3%A4gen/59.4757774,17.9059786/59.4755422,17.9004818/59.4719677,17.9043644/59.4715317,17.9141277/59.5033306,17.9233358/59.5041133,17.9208889/@59.4791022,17.882131,13z/data=!4m22!4m21!1m5!1m1!1s0x465f986fde9ce973:0x5fd49b431bec0b8d!2m2!1d17.9204975!2d59.5040397!1m0!1m0!1m5!1m1!1s0x465f99bdd69d4fbd:0xe2fa05376a1aa946!2m2!1d17.90573!2d59.47227!1m0!1m0!1m0!1m0!1m0!1m0!3e0?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgxOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D