Körkortonline > Körkortsforum > Kuggad uppkörning Farsta pga E…

Kuggad uppkörning Farsta pga EN påfart...

Gäst I dag 15:26 ! Citera #
I måndags hade jag min första uppkörning i Farsta och blev kuggad på EN grej... inspektören verkade trevlig, men VÄLDIGT PETIG. Har kollat flera videos angående uppkörning och alla säger att något enstaka fel inte brukar påverka att man blir underkänd - såklart en annan grej om samma fel upprepas flera gånger eller om det blir trafikfarligt pga felet, men i övrigt är det ju helheten som bedöms.

Kort sagt, jag körde manuell bil på motorvägen mot Stockholm, körde 3 påfarter, inga problem, avfart inga problem, hade god avsökning, avstånd till resterande trafikanter osv, följde skyltarna, körde in i Gamla Enskede och körde med väldigt skymd sikt bland alla hus - inga konstigheter.

Sen en valfri vändning vid en fyrvägskorsning bland alla hus i Gamla Enskede - gatan jag körde på (och köra tillbaka på) var lite bredare än korsande gata som används för vändningen. Den korsande gatan på vänster sida om vägen jag körde på hade den ingen trottoar och på höger sida fanns det trottoar.

Så jag backade LITE snett, hade god uppsikt hela tiden, den korsande vägen var inte helt rak vilket var svårt att se så när jag bakade rakt blev det jämfört med vägen kanske 5cm snett, kom åt trottoaren lite, kom lite nära busken på höger sida om mig, vilket i sig inte var något stort problem. Körde inte på busken eller upp på trottoaren.

Sen körde vi tillbaka och vid korsningen Sockenvägen/Nynäsvägen - skulle jag ta påfarten till väg 73 Nynäshamn.(https://maps.app.goo.gl/SmuCAdsC8BYvnhSaA) och där vid påfarten är det ju 70km/h och skylt med väganslutning med accelerationsfält - som är ett ganska kort accelerationsfält skulle jag säga. Jag är medveten om samspelet för påfarter och avfarter, att det är viktigt att komma upp i rätt hastighet och matcha övrig trafik på motorvägen pga grund av riskerna osv.

Jag kör ut mot påfarten, inspektören sitter med sin mobil i handen - vet inte vad han gjorde, kanske checkade av provkategorier eller något annat, jag närmande mig en bil som ganska snabbt hamnade ganska tätt framför mig, svårt att säga exakt hur nära, men närmare än tresekundersregeln och då låg jag i ca 45km/h (vilket såklart är alldeles för lågt för 70km/h) och den röda bilden hade även den en bil framför sig. Och ingen av dem låg i 70km/h eller 60km/h. Alla vi blinkar vänster för att köra in på motorvägen. Jag kollade längre fram på motorvägen, i backspegeln, sidospeglarna och döda vinkeln mot motorvägen för att se hur trafiken såg ut osv - det var en del trafik längre fram, i samma höjd som den röda bilen framför mig fanns det två vita bilar på motorvägen och på min vänstra sida (på motorvägen) om mig fanns det en vit skåpbil i ungefär samma höjd som mig, jag låg lite längre fram än den. Så de 2 vita bilarna och skåpbilen på motorvägen körde inte heller i 70km/h på grund av trafiken framför. Sen fanns det en bil en okej bit bak bakom den vita skåpbilen så både jag och den röda skulle få plats iallafall.

I denna stund bedömde jag att jag inte kan accelerera och komma upp i högre hastighet eftersom jag fortfarande hade den röda bilen så pass nära framför mig och den hade inte accelererat - så hade jag kört upp i +50km/h så hade jag kört in i den - vilket självklart inte skulle vara bra för resultatet om blivande körkortet så att säga...

Eftersom det är ett samspel mellan motorväg och anslutande accelerationsfält så var min tanke att jag låter skåpbilen passera så jag kan köra in bakom - dvs så ska jag inte accelerera eftersom jag redan ligger lite före skåpbilen. Och bilen länge bak bakom skåpbilen accelererade inte heller för de verkade vilja släppa in mig på motorvägen. Så jag håller min hastighet typ 45km/h, men har koll på de på motorvägen och den röda bilen som fortsatt är ganska nära mig. Mitt i allt detta tittar inspektören upp från mobilen och säger lugnt och sakta ”Du måste gasa mer...” - det låter liksom som att han vill att jag ska krocka??

Det går ju inte att gasa upp i 70km/h på den korta sträckan om jag tätt framför mig har 2 bilar som själva inte ligger i högre hastighet än mig och på motorvägen har jag en skåpbil och 2 bilar som jag inte kan köra om på accelerationsfältet och hamna framför...

Och så säger han ”Du kan inte ligga 45-50km/h när det är 70km/h på motorvägen.” Jag svarade lite snabbt ”Ja”, accelererade lite, såg att jag närmade mig en röda bilen och ser att det accelerationsfältet snart tar slut lite längre fram, håller hastigheten och kör in bakom skåpbilen.
gäst fortsättning I dag 15:44 ! Citera #
FORTSÄTTNINGEN PÅ MIN UPPLEVELSE/UPPKÖRNING

Sen när vi var framme vid Trafikverket igen så säger han ”Du är väääldigt nära, helheten är ju bra men jag kommer inte godkänna dig... Överlag kör du bra, god avsökning, bra manövrering, trafiksäkert osv. men på grund av påfarten.” Och påpekade den påfarten mot väg 73 Nynäshamn sa igen att man ”inte kan ligga på för låg hastighet på påfarten på grund av riskerna som du säkert vet om.”

Han fyllde i den där protokollgrejen för resultatet och sa att det inte finns någon specifik kategori för ”påfart” - ”så jag kommer behöva fylla i” :
”Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp”

Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer”

Och sen påpekar han - ”backningen i sig var bra och egentligen inga konstigheter. Där lägger jag ingen stor vikt vid det, men det var inte bra att du KÖRDE UPP på trottoaren, det vet alla inte är bra. Så jag lägger in det också”
Jag körde INTE upp på trottoaren, det såg och kände jag ju själv, men jag kände att backhjulet större emot lite lätt vilket jag kommenterade vid händelsen.

”Väldigt lätt ingripande, muntligt så inte något allvarligt” :) sa han.

Så nu står det även:
”Brister har visat sig i följande situationer:
Backning
Motorväg/motortrafikled
Ingripande har förekommit.”

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest