Instruktören var väldigt snäll och trevlig. Säkerhetskontrollen var att kolla däck och fälgar.
Från Trafikverket åkte vi ut till Börjegatan/väg 272 och därifrån fick jag följa skyltar mot E4, så att vi kom ut till Bärbyleden. Det är en ganska kort påfart. Därifrån skulle jag följa skyltar mot Björklinge, d.v.s. första avfarten efter att jag hade kört på. Då kommer man till en ganska stor rondell och där fortsatte jag köra mot Björklinge d.v.s. tredje avfarten i rondellen.
Då kom vi ut på en större landsväg, vet ej nummer men det är den som går öster om Ärna/Uppsala garnison. Åkte en bit där och svängde sedan höger in på Ärnavägen mot Gamla Uppsala. Körde hela vägen mot Gamla Uppsala, det är en lite krokig landsväg, bitvis 30-40 km/h. Väl framme i Gamla Uppsala parkerade jag på parkeringen vid museet, fick välja plats själv så länge det var bredvid minst 1 bil.
Efter det åkte vi in i ett villaområde, tror att det var Ottars väg vi körde in på. Väldigt trångt och snårigt högerregelsområde med dålig sikt. Hastighetsbegränsning 30 km/h men man måste köra långsammare, körde nog för fort i början men kom på sen att det nog är bra att köra långsammare. Körde runt lite där och sedan ut igen vänster på Vattholmavägen. Följde den ända till Uppsala Moské, och från den korsningen fick jag följa skyltar mot väg 272. Alltså blev det vänster vid moskén och sedan vänster i rondellen. Då kommer man ut på Bärbyleden/väg 55 och så följde jag den tills avfarten mot väg 272/Librobäck. Sedan tillbaka till Trafikverket och parkera.
Det enda inspektören anmärkte på var att jag vid ett tillfälle körde lite för fort, och det hade jag själv märkt och påpekat medan jag körde (råkade gasa lite för tidigt vid en 70-skylt, så körde i typ 50 medan det fortfarande var 40). I övrigt fick jag inte några kommentarer.
Lycka till alla andra som ska köra upp i Uppsala