Fråga angående trafikkorsning med gröna pilar...
”Separeras i tid” var väldigt fluffig formulering. Kan väl vara allt över 0 sekunder egentligen, verkar inte vara några garantier att det är ”tillräckligt länge” för att man ska hinna köra ?
Möjligen att pilen var grön, men slocknade i precis ”fel” ögonblick när du nästan inte kunde se? Blev alltså inte rött, utan signalerna stängdes av. När signalerna är av, så måste du väja för mötande. Bra att de byggt om, verkade som ett knepigt ställe.
”Separeras i tid” var väldigt fluffig formulering. Kan väl vara allt över 0 sekunder egentligen, verkar inte vara några garantier att det är ”tillräckligt länge” för att man ska hinna köra ?
Trafikmiljöer brukar inte utformats för att lura och sätta dit folk med omöjligt korta tider för signaler. Vad skulle syftet med det vara, med tanke på hur många miljarder som spenderas på trafiksäkerhet?
”Separering i tid enligt första och andra stycket ska vara minst så lång att trafik i den ena färdriktningen från det att röd signalbild börjar visas hinner passera korsningspunkten innan trafik i annan färdriktning når punkten.”
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202014_30k.pdf
Tänk på detta sätt: vad skulle syftet med grön pil vara i situationen du länkade till om du ändå alltid måste väja för mötande? Varför inte bara ha skylt om väjningsplikt (som mötande har vid högersväng)?
I min erfarenhet brukar trafikljus vara buggiga. Ibland blir det inte grönt för trafikanter fast man tryckt flera gånger och väntat typ fem minuter. Så min tillit till dem är låg.
Ibland får man vänta länge. Kanske är ett övergångsställe som stör trafikflödet för mycket om det blir grönt för gående för ofta. Behöver inte vara en bugg, utan medvetet.
Oavsett, om du drabbades av en bugg i trafiksignalen så är det något annat. Då skulle man kunna säga att man aldrig kan köra på grönt någonstans, eftersom buggar kan göra att alla har grönt samtidigt. Man ska vara medveten om att teknik kan strula, men utbildningen måste ju ändå lära ut hur det ska fungera.
Låter som att instruktören kan ha tabbat sig på min bekostnad då. Typsikt.
Lite underligt att jag inte fick något protokoll eller någon förklaring dock.
Det är lätt att tro att lyktan till vänster om det högra körfältet (den på den lilla ön där) syftar på det där högra körfältet, men det gör den inte, i sånna fall skulle den sitta på högersidan.
alltså har de som svänger där ingen trafiksignal att följa, däremot har de väjningsplikt pga skylten
men även om de har det bör man dock ha koll på om det kommer någon därifrån, så det kan va det inspektören kuggade dig på? tror jag iallafall
Det är verkligen en lite gömd kluring så det tog ett tag för mig att ens hitta någon lättillgänglig förklaring online, men här har vi en!
www.trafiko.se/faktabank/trafikljus-polismans-tecken
allra längst ner förklarar de just ett sånt här scenario
Senaste foruminläggen
Rubrik