Jag körde upp i Gävle dagen innan midsommarafton, alltså den 19/6 2025. Uppkörningen gick bra trots en del nervositet och några mindre misstag, så nu har man äntligen körkort. Gävle är definitivt en stad jag kan rekommendera att köra upp i. Jag kuggade uppkörningen i både Sollentuna samt Farsta i Stockholm och tyckte det var betydligt enklare i Gävle. Bilen jag fick köra var Trafikverkets Volvo XC40 T2. Jag har kört den bilen på en tidigare uppkörning och var inte så nöjd med bilen. Men denna gången kändes det bättre då jag var beredd på detta innan. Mer specifikt var det växellådan jag inte gillade samt att det var svårt att hålla en jämn hastighet då gaspedalen var alldeles för känslig. När det kommer till rutten fick jag köra mot E16, men vände sedan in mot stan igen. Manövreringsmomentet blev en fickparkering, annars var det väldigt straight forward körning. På grund av dagen var det mer trafik än vanligt, men inte på en överdriven nivå. Sammantaget var Gävle ett bra ställe att köra upp på och inspektören var dessutom jäkligt trevlig och tydlig vilket var en stor bonus! Trots min nervositet fick han mig att slappna av lite.
Håller med gällande bilen, det är samma variant i Ystad. Dock kändes den bra efter man lärt känna den, men gillade inte hur liten växelspaken och hur ”trög” gaspedalen var men det löste sig och fick kortet.