Prövotid

Nybliven förare I går 15:11 ! Citera #
Idag råkade jag köra förbi en fartkamera 3km/h (73km/h istället för 70km/h) för snabbt när bilen bredvid mig gjorde mig stressad så gasade lite. Tog nyss körkortet och undrar vad som gör att man blir av med körkortet under prövotiden?
Kan en sån liten ökning få mitt kort indraget eller går gränsen vid 5,10,20km/h över?

Och om man råkat parkera fel och får böter, blir man av med körkortet då också?
Gäst I går 16:40 ! Citera #
Finns ingen risk överhuvudtaget att du ska bli av med körkortet för det!
Gäst I går 16:50 ! Citera #
Blixtrade det? Om inte så togs ingen bild. Ingen bild = inget händer alls. Om bilen visar 73 km/h, så körde du förmodligen faktiskt 69 km/h, eftersom det brukar byggas in marginal. Dessutom tar fartkameror vad jag tror inte bilder vid låga överträdelser. Så du måste vara närmare 80 på 70 väg för att fotas.
Hakkan I går 17:36 ! Citera #
Nybliven förare I går 15:11
Idag råkade jag köra förbi en fartkamera 3km/h (73km/h istället för 70km/h) för snabbt när bilen bredvid mig gjorde mig stressad så gasade lite. Tog nyss körkortet och undrar vad som gör att man blir av med körkortet under prövotiden?
Kan en sån liten ökning få mitt kort indraget eller går gränsen vid 5,10,20km/h över?

Och om man råkat parkera fel och får böter, blir man av med körkortet då också?
För att du ska bli av med körkortet under prövotid så gäller exakt samma lagar som när du inte har prövotid. Den enda skillnaden är att om du blir av med körkortet under prövotid så måste du ta kortet på nytt med allt det innebär (riskettan, halkbana, teori och uppkörning).

Så för att du ska bli av med kortet så krävs ganska allvarlig överträdelse eller upprepade mindre.
Nybliven förare I går 18:55 ! Citera #
Okej tack då kan jag lugna mig lite!! Märkte inte att något blixtrade till, såg inte ens kameran utan bara skylten mitt i all stress

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I går 18:55
21
I går 14:31
5
2025-06-13 13:08

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor