Så idag hade jag min fjärde uppkörning, och jag kuggade igen.
Jag var så säker den här gången. Jag har övat i över ett år sedan mitt senaste försök, och till och med min instruktör sa att jag inte bara kör bra, utan perfekt. Han var så säker att han bokade uppkörningen åt mig med körskolans bil.
Men jag blev ändå underkänd. Varför?
Vid ett tillfälle blev jag tillsagd att köra till vänster, vilket jag gjorde, men sen fick jag höra att det var fel och att jag skulle ha kört till höger istället. Jag kände mig ärligt talat lurad. Jag förstår att man ska följa trafikrytmen, och kanske var det mitt fel, men jag följde den instruktion jag fick.
Jag försökte släppa det och fortsätta köra, men senare sa inspektören att jag skulle svänga vänster bara några sekunder innan svängen kom. När han precis avslutat meningen och jag hann uppfatta vad han sa, var det redan för sent att svänga säkert. Det kändes tyvärr lite avsiktligt.
Sen sa han att jag låg några centimeter för nära linjen, bokstavligen 2 cm. Jag försökte hålla mig nära utan att nudda linjen, så jag vet ärligt talat inte hur jag kunde ha gjort det bättre. Och baserat på det, plus det tidigare, blev jag underkänd ”övergripande”.
Det som verkligen förvirrar mig är att han aldrig tryckte på bromsen eller rörde ratten, men ändå skrev han i protokollet att han ingrep. Är det ens tillåtet?
Jag förstår att jag kanske gjorde några misstag, men absolut inget som var farligt eller kritiskt. Och ärligt talat kändes det som att inspektören redan hade bestämt sig för att kugga mig. Jag har hört från andra att efter två eller tre misslyckade försök så börjar de bara leta efter någon ursäkt för att underkänna dig igen. Är det någon annan som har upplevt det?