Start > Körkortsforum > Uppkörning -- vad kollar dom m…

Uppkörning -- vad kollar dom mest på

Johannaa 2010-10-12 19:26 ! Citera #
Hej allihopa.
Jag hade min utbildningskontroll förra veckan hos min bilskola, jag var väldigt nervös och gjorde flera fel.
Hade för hög växel vid järnväg, valde fel fil, fick 2 motorstopp och använde kopplingen för mycket. Blev godkänd ändå utav dom, så har uppkörning nästa vecka.
Är väldigt nervös nu.
Kan någon förklara för mig hur en uppkörning går till, hur länge kör man, vad kollar dom mest på, vad är det vanligste man kuggar på etc? .

hoppas någon där ute har några tips till mig :)
qvist 2010-10-12 22:08 ! Citera #
Körningen ska pågå i minst 25 minuter, samt det finns en del moment som ska klaras av för att bli godkänd, t. ex. vänstersväng från landsväg, körning i cirkulationsplatser. Du kommer även få att göra en slags säkerhetskontroll innan det bär av. Du kan hitta information om säkerhetskontrollen under tabben ”Teori”. Där finns även annan nyttig information! Oroa dig inte för att bli kuggad för att du får motorstopp då inspektören kommer förstå att du är nervös samt att du kör en bil du inte har kört innan (om du nu inte kör med trafikskolans bil som du har kört med innan). Glöm inte att planera din körning och titta långt fram, motorbromsa mycket och använd inte kopplingen i onödan.

Lovar att du varken är den första eller sista som är nervös för sin uppkörning (jag är själv väldigt nervös då jag också ska köra upp fast om ungefär 2 veckor). Lycka till :D!
Johannaa 2010-10-13 11:04 ! Citera #
Okej tack så mycket. Jag förstår inte riktigt vad som menas med att planera sin körning, för ifall inspektören säger kör mot blalbla, och så vet inte jag vart det ligger, då ska jag väll förmodligen ligga i högerkörfält eftersom det är grundposition. Men ibland är det ju så att skyltarna sitter precis i korsningen och då kanske jag inte hinner byta fil, hur ska man då göra? ..
qvist 2010-10-13 14:23 ! Citera #
Vad jag menar med planera din körning är t. ex. planera hur du kommer in i en rondell, försök att planera så du slipper stanna bilen. Samma gäller rödljus, sakta ner och kör sakta fram så kanske det hinner slå grönt innan du behöver stanna helt. Angående filbytet så ligg kvar i filen du ligger, det är bättre att du fortsätter och vänder på ett lämpligt ställe eller om det är i en rondell så kör det där extra varvet istället för att göra något dumt!
Johannaa 2010-10-16 12:14 ! Citera #
Okej tack så jätte mycket för ditt svar. Nu förstår jag äntligen vad som menas med att planera körningen. Jag har alltid tänkt att sakta in i god tid vid rött ljus och kanske slipper stanna, jag har alltid sett det som ett miljövänligt sätt har inte tänkt att det är planering också haha. Tack så mycket, det känns mycket bättre nu när jag har förstår det där lite bättre nu :D
Pra 2010-10-18 00:17 ! Citera #
Johanna min vän, se till att du har bra kolla runtom bilen, dvs kolla mycket i speglar o håll bra koll bakåt (många blir kuggade just pga det här)
Ta god tid på dig o stressa inte, gubben/tanten vet att du är nervös o har antagligen varit med ett tag o sett det mesta, försök o hålla dig lugn o va inte nervös om du flippar ur o får panik så e du kuggad garanterat just pga om du får panik så gör du massa fel för att hjärnan låser sig.

Utöver det glöm inte o även förklara för idioten du kör med varför du gjorde som du gjorde så han/hon inte får för sig att du bara gissar, hellre att du garanterar dig om att han/hon vet än att du TROR han/hon vet.
Blober 2010-10-20 14:23 ! Citera #
Pra
Johanna min vän, se till att du har bra kolla runtom bilen, dvs kolla mycket i speglar o håll bra koll bakåt (många blir kuggade just pga det här)
Ta god tid på dig o stressa inte, gubben/tanten vet att du är nervös o har antagligen varit med ett tag o sett det mesta, försök o hålla dig lugn o va inte nervös om du flippar ur o får panik så e du kuggad garanterat just pga om du får panik så gör du massa fel för att hjärnan låser sig.

Utöver det glöm inte o även förklara för idioten du kör med varför du gjorde som du gjorde så han/hon inte får för sig att du bara gissar, hellre att du garanterar dig om att han/hon vet än att du TROR han/hon vet.

Precis det sista är en jättebra grej att berätta om hur du tänker. För du kan aldrig lova att resten av trafiken följer sina trafikregler men om du säger, ”ja nu saktar jag in därför det är parkerade bilar på min högra sida som gör att min sikt för gående är skymd” får man inte markering för att man kör för långsamt eftersom du visar på framförhållning. :) Lycka till :)
marre555 2010-10-30 21:21 ! Citera #
Dålig körskola. Klarade du uppkörningen?
Caroline 2016-06-02 11:53 ! Citera #
Jag blev kuggad för att jag inte bedömde riskerna tillräckligt mycket.
Körde in på en smal grusväg....fick backa runt ett hörn där för att vända tillbaka ut på landsvägen. Glömde kolla på grusvägen jag körde på innan jag vände tillbaka och det kom naturligtvist en skåpbil så kontrollanten fick bromsa.
Skulle in på en landsväg....hittade en jättebra lucka tyckte min kontrollant...men jag accelerade inte tillräckligt snabbt...så bilen bakom mig fick bromsa. Det var lite sådana grejer. Så mer koll i speglarna....gärna vrida på huvudet bara liiiiite åt den spegeln du tittar i så att de verkligen ser att du kollar i speglarna.

Nästa uppkörning den 13/6.
Är så taggad. När jag har kortet så kommer jag få min sambos PT Cruiser GT 2.4 turbo för att han ska köpa en begagnad Chrysler 300 :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov