Start > Körkortsforum > Omkörning på landsväg

Omkörning på landsväg

Gäst 2024-11-13 02:28 ! Citera #
”Omkörning när hastighetsbegränsningen är högst 70 km/h. Du får passera andra fordon både till vänster och höger när:

det finns två eller fler markerade körfält i färdriktningen
det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten
det är tät kö i din färdriktning, i detta fall behöver det inte finnas några markerade körfält.”

Måste ALLA tre kriterier ovan vara uppfyllda för att få köra om till vänster och höger.
Om körfälten INTE är markerade på landsväg mellan körfälten men det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten, får man köra om då på båda sidor?
Björn He 2024-11-13 02:53 ! Citera #
Gäst 2024-11-13
”Omkörning när hastighetsbegränsningen är högst 70 km/h. Du får passera andra fordon både till vänster och höger när:

det finns två eller fler markerade körfält i färdriktningen
det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten
det är tät kö i din färdriktning, i detta fall behöver det inte finnas några markerade körfält.”

Måste ALLA tre kriterier ovan vara uppfyllda för att få köra om till vänster och höger.
Om körfälten INTE är markerade på landsväg mellan körfälten men det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten, får man köra om då på båda sidor?
Hur kan det finnas ”omarkerade körfält” samtidigt som det finns körfältsvägvisare som visar vilka olika färdmål de olika påbjudna körfälten leder till?
Vid ny asfaltering kan det eventuellt finnas omarkerade körfält eftersom körfältslinjen inte hunnit målas än, men det får man vara uppmärksam på.

Man menar nog att det är tillåtet på en körbana med minst två påbjudna körfält (otillåtna för mötande trafik) att köra om på antingen höger eller vänster sida, beroende på vilket körfält man färdas i, under någon av de tre följande omständigheterna:

-det är tät köbildning i samtliga körfält,
-hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim, eller
-körfälten leder till olika färdmål enligt vägvisare.

Om körfälten leder till olika färdmål enligt vägvisare så är det påbjudet att välja det körfält som passar bäst med hänsyn till den fortsatta färden (som beror på vilket färdmål man väljer), i just en sån trafiksituation får en fordonsförare som kör i högra körfältet köra om ett fordon som färdas i körfältet till vänster.
På en motorväg får man däremot generellt sett inte köra om till höger, utom inom de motorvägsavsnitt där högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim, utan om man vill köra om någon som färdas i mellersta körfältet på en körbana med tre påbjudna körfält (och en högre hastighetsbegränsning än 70) så måste man köra om i körfältet närmast mittbarriären.
Det är naturligtvis inte korrekt att köra i ett körfält till vänster om det inte finns fordon i högra körfältet man måste köra om, men man får ändå inte köra om ett fordon i mellersta filen i högra filen, om man kör om någon annan fordonsförare på sidan närmast vägkanten så har man själv brutit mot trafikregler.
Gäst 2024-11-13 11:55 ! Citera #
Det är nog bara en kriterie som behöver vara uppfylld.
Gäst 2024-11-13 15:40 ! Citera #
”Hur kan det finnas ”omarkerade körfält” samtidigt som det finns körfältsvägvisare som visar vilka olika färdmål de olika påbjudna körfälten leder till?”

Det finns det kanske inte. Jag läste det jag klistrade här i teorin som kommer från körskolan. Det är under kapitlet landsväg med lite längre upp i stycket står det även om stadstrafik.

Såhär står det:

För att öka framkomligheten och minska antalet körfältsbyten på vägar med flera körfält är det under vissa förhållanden tillåtet att köra om (passera) på höger sida.
Du får alltid passera till höger när:
fordonet framför ska svänga till vänster och tydligt visar detta med sin blinkers och sin placering
spårvagnar framförs mitt i gatan
vägmaskiner är i arbete.
Som alltid gäller skärpt uppmärksamhet. Tänk på cyklister och mopedister som ofta passerar dig på höger sida, detta är särskilt vanligt i stadstrafik.
Omkörning när hastighetsbegränsningen är högst 70 km/h
När en körbana har två eller flera körfält i din färdriktning får du välja det körfält som är bäst med hänsyn till din fortsatta färd, alltså även det vänstra körfältet. Om bägge körfälten leder till ditt mål och du inte behöver köra om någon ska din grundplacering alltid vara i det högra körfältet.
Du får passera andra fordon både till vänster och höger när:
det finns två eller fler markerade körfält i färdriktningen
det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten
det är tät kö i din färdriktning, i detta fall behöver det inte finnas några markerade körfält.
Omkörning när hastighetsbegränsningen överstiger 70 km/h
När en körbana har två eller flera körfält i din färdriktning ska din grundplacering alltid vara i det högra körfältet.
Du får passera andra fordon på höger sida om
det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten
det är tät kö i flera körfält i din färdriktning.
Björn He 2024-11-13 21:55 ! Citera #
Gäst 2024-11-13
”Hur kan det finnas ”omarkerade körfält” samtidigt som det finns körfältsvägvisare som visar vilka olika färdmål de olika påbjudna körfälten leder till?”

Det finns det kanske inte. Jag läste det jag klistrade här i teorin som kommer från körskolan. Det är under kapitlet landsväg med lite längre upp i stycket står det även om stadstrafik.

Såhär står det:

För att öka framkomligheten och minska antalet körfältsbyten på vägar med flera körfält är det under vissa förhållanden tillåtet att köra om (passera) på höger sida.
Du får alltid passera till höger när:
fordonet framför ska svänga till vänster och tydligt visar detta med sin blinkers och sin placering
spårvagnar framförs mitt i gatan
vägmaskiner är i arbete.
Som alltid gäller skärpt uppmärksamhet. Tänk på cyklister och mopedister som ofta passerar dig på höger sida, detta är särskilt vanligt i stadstrafik.
Omkörning när hastighetsbegränsningen är högst 70 km/h
När en körbana har två eller flera körfält i din färdriktning får du välja det körfält som är bäst med hänsyn till din fortsatta färd, alltså även det vänstra körfältet. Om bägge körfälten leder till ditt mål och du inte behöver köra om någon ska din grundplacering alltid vara i det högra körfältet.
Du får passera andra fordon både till vänster och höger när:
det finns två eller fler markerade körfält i färdriktningen
det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten
det är tät kö i din färdriktning, i detta fall behöver det inte finnas några markerade körfält.
Omkörning när hastighetsbegränsningen överstiger 70 km/h
När en körbana har två eller flera körfält i din färdriktning ska din grundplacering alltid vara i det högra körfältet.
Du får passera andra fordon på höger sida om
det finns körfältsvägvisare med olika färdmål för körfälten
det är tät kö i flera körfält i din färdriktning.
På större gator inom Stockholms innerstad är det ofta fyra körfält, med heldragen mittlinje mellan de två innersta körfälten, där är det okej att köra i det vänstra påbjudna körfältet om lämpligast med hänsyn till fortsatta färden, och i höger körfält köra om fordon i det vänstra körfältet.

På en körbana med ett körfält och ett kollektivkörfält är det tillåtet för bussar i linjetrafik (och ev. taxi om kollektivkörfältet gäller taxi) att köra om andra fordon, alternativt tillåtet för andra fordon att köra om en buss i linjetrafik (beroende på om det högra eller det vänstra körfältet i färdriktningen är kollektivfält).
Nicke 2024-11-15 01:35 ! Citera #
Detta spelar ingen roll i praktiken. Ingen kommer bry sig om du kör om på höger sida. Jag har gjort det många gånger och det funkar jättebra
Björn He 2024-11-15 03:10 ! Citera #
Nicke 2024-11-15
Detta spelar ingen roll i praktiken. Ingen kommer bry sig om du kör om på höger sida. Jag har gjort det många gånger och det funkar jättebra
Det är bestraffningsbart att köra om på sidan närmast vägkanten... På en motorväg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim får man enligt trafikreglerna inte köra om i högra filen, även om vissa bilister gör det ändå ibland på exempelvis den trefiliga 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, men man kan stoppas av polisen och få böter för att ha kört om på sidan närmast vägkanten.
Gäst 2024-11-16 23:21 ! Citera #
Björn He 2024-11-15
Det är bestraffningsbart att köra om på sidan närmast vägkanten... På en motorväg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim får man enligt trafikreglerna inte köra om i högra filen, även om vissa bilister gör det ändå ibland på exempelvis den trefiliga 100-sträckan mellan Alby och Moraberg, men man kan stoppas av polisen och få böter för att ha kört om på sidan närmast vägkanten.
Så motorväg över 70 km/h får man bara köra om i filen längst till vänster som leder till färdmålet man ska till? Är köra om och passera samma sak? Finns det tillfällen man inte får köra om de i vänstra körfältet så länge det inte är heldragna linjer mellan körfälten och vänster och höger körfält leder till olika färdmål. Fanns det inte någon lag om att man i högra filen bara får kör förbi bilen i vänster körfält, alltså passera kanske var uttrycket med inte byta till deras körfält, om det var olika färdmål på körfälten?

”På större gator inom Stockholms innerstad är det ofta fyra körfält, med heldragen mittlinje mellan de två innersta körfälten, där är det okej att köra i det vänstra påbjudna körfältet om lämpligast med hänsyn till fortsatta färden, och i höger körfält köra om fordon i det vänstra körfältet.”

Fast hur ska man köra om fordonet åt vänster från höger sida om det är heldragen linje mellan körfälten. Det får man inte.
Gäst 2024-11-17 00:03 ! Citera #
Omkörningsförbud i digitala teoriboken på körkortonline

”Omkörningsförbud undantag
Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det
finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.”

Gäller detta bara i stadstrafik eller också på landsväg? Talar man om stadstrafik här.
Så dåligt att man inte kan förklara det bättre vare sig i teorin via trafikskolan och teoriböckerna online och på nätet vad som gäller vart.

I teoriboken den fysiska:
”Stadskörning. På gator med flera körfält i vardera riktningen är det förbjudet att köra om
- före eller på obevakadt övergångsstälel, obevakad cykel-passage eller cykelöverfart.
Dock får du passera med så låg fart att du kan stanna om någon korsar körbanan på övergångsstället, cykelöverfarten eller cykelpassagen.
-när det är tät köbildning i alla körfält
-när körfälten har körfältsvägvisare i olika färdmål
-när övergångsstället är i anslutning till en korsning”


Talar dem om samma situation. I fysiska teoribokens exempel ovan talar man om att det ska vara körfält i vardera riktning men också minst 2 körfält ska finnas i ens körriktning??, då gäller att man får passera med låg fart?.
Gäst 2024-11-17 00:32 ! Citera #
Hittade gratisteori på ikörkort där de tydligare tar upp vad som gäller på landsväg och stadstrafik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 07:19
132
I dag 02:56
5
I går 12:15
16
I går 08:53

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor