Start > Körkortsforum > Kuggade! =(

Kuggade! =(

Pra 2010-10-05 01:06 ! Citera #
Klart det e en skillnad på constructive kritik o bara ha en dålig dag o ta ut det över någon. Lämna dina personliga problem hemma o på jobbet så gör det du e där för o göra. Till viss mått e jag klart glad att de e rätt stränga när det gäller uppkörningen - På det sättet så kan man iallafall med en viss mariginal veta vilka med trafikanter man har (lätta inte på hjärtat finns fortfarande tillräckligt med idioter som inte alls följer reglerna en av de råkar va min chef haha han byter fil fram o tillbaka i tingstadstunneln trots att det e heldraget)

Men som sagt tidigare överseende till en viss gräns, dvs jag hade kunnat överse en grej dock inte om det e trafik farligt (låt oss inse lite sann fakta vissa inspektörer VILL bara ha något o kugga dig för o kan därför ta den mest orellevanta förklaringen)

Ett exempel e när jag körde upp så tyckte gubben som satt bredvid mig att jag va för långsam vid en accelerationsfält, låt mig även påpeka att jag anpassade farten efter bilen som kom med en jävla fart bakom mig, hade jag kört snabbare än jag gjorde så hade antingen jag kört in i honom eller så hade han kört in i mig. Hur han lyckades hitta fel där (inspektörn) har jag fan ingen aning om alls.

I en accelerationsfält så gäller det ömsesidig hänsyn (ingen har företräde utan man får hjälpas åt) men du kan inte alltid lita på att bilen bakom dig tänker på samma sätt som du gör.
Rätt ska vara rätt 2010-11-28 12:15 ! Citera #
Helt fel. Det finns INGET som heter ömsesidig hänsyn i detta läge. Du ska ALLTID lämna företräde i ett accelerationsfält.

Svensk författningssamling 1998:1276 t.o.m. SFS 2010:1100
Trafikförordning (1998:1276)
23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa
hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser
att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart
det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det
körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett
retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.
Gäst 2010-12-13 12:12 ! Citera #
Du får absolut inte ”välja” uppkörningskontrollant, dom väljs ut helt random av en dator. Jag har själv frågat min kontrollant som jag körde upp med. Teoriprovet är lätt, kändes knappt som att man skulle behövt boken, många frågor är så självklara enligt mig iaf, klarade det med 60/65, med 3 slarvfel. Tro på er själva, jag var säker på att jag skulle klara provet när jag satte mig framför datorn och visst gjorde jag det då. :) Uppkörningen är lite svårare, så fort jag träffade gubben jag skulle köra upp med visste jag att det skulle gå åt helvete, han var gring, otydlig och allmänt otrevlig och han fick ingripa vid en vänding på landsväg och sa åt mig att köra där det var förbud mot motortrafik. Undrar om gubben själv hade körkort? Andra gången gick bättre, en halv glad gubbe, en små sne backning och körkortet var mitt. Känslan går inte att beskriva.
poked 2010-12-17 15:23 ! Citera #
Kör du i ett körfält mot trafik så förstår jag faktiskt om han kuggar dig :P Höll du verkligen bra placering i rondellen? Analysera din körning och avgör därefter om du ska boka ny uppkörning eller träna mer först.
Gäst 2010-12-18 05:28 ! Citera #
Mitt tips: Övningskör hemma och få lite mer mängdträning, boka ny uppkörning. Eftersom en uppkörning och en körlektion i princip kostar lika mycket kan du ju boka uppkörning på uppkörning tills du klarar, precis som jag gjorde :) Kör du bara hemma under tiden utvecklar du ju dig själv som förare. Visst är det inte roligt att kugga flera gånger, men man lär ju sig mer och mer efter varje uppkörning så tillslut klarar man det ändå. Du verkar inte ha fått en optimal inspektör om du hade den känslan innan som du beskriver. Bättre lycka nästa gång :)
Gäst 2010-12-18 05:34 ! Citera #
Att tillägga så hade jag 5 olika inspektörer under mina 5 första uppkörningar i Farsta, så tror inte det slumpas vem det blir, utan man väljer olika i den mån det går. Beror nog främst på att en inspektör som redan kuggat dig kan ha fått en bild av dig från din första uppkörning och kan därför gå in lite halvt med inställningen att du inte får godkänt, eller vise versa. Under min 6e uppkörning i Farsta då jag tillslut tog körkortet fick jag däremot köra upp med en kvinnlig inspektör som jag hade en av de tidigare uppkörningarna. Berodde nog på att dem inte hade råd att hyra in fler inspektörer till mig, haha 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:54
1
I går 19:20
4
2024-12-26 23:35

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov