Start > Körkortsforum > Kuggad 3:e gången - ovan med b…

Kuggad 3:e gången - ovan med bilen?

Gäst 2024-10-30 19:26 ! Citera #
Hej, körde upp idag för den 3:e gången. Trodde det skulle bli tredje gången gilt för mig, dessvärre icke. Jag hade övat på det jag kuggade på innan - trafiksäkerhet och riskbedömning, och blev nu kuggad på manövrering? Bilen kändes väldigt skumt, jag tror jag låg i fel växel ibland och den fick motorstopp en del gånger. Ibland så gick den t.o.m till 0? Var jag på för hög växel? Körde en Golf. Jag märkte hur jag inte körde som jag annars brukar. Inspektörerna ingrep även om jag kände att de inte behövde, t.ex bromsade dem för någon anledning? Jag körde inte för fort typ
Nicke 2024-10-30 19:48 ! Citera #
Sluta skylla på yttre omständigheter och var lite självkritisk istället. Om man ska ha körkort så ska man kunna köra vilken bil som helst. Öva mer men boka ingen ny tid tills du har blivit bättre på att köra. Alla är inte menade att ha körkort.
Gäst 2024-10-30 19:54 ! Citera #
Fast, under provet la jag mer energi på att försöka fatta bilen som distraherade mig, visst borde jag kunna anpassa mig men de borde ta mer hänsyn till att man inte fattar bilen. Kopplingen och växeln är helt annorlunda på nyare bilar
Nicke 2024-10-30 20:01 ! Citera #
Gäst 2024-10-30
Fast, under provet la jag mer energi på att försöka fatta bilen som distraherade mig, visst borde jag kunna anpassa mig men de borde ta mer hänsyn till att man inte fattar bilen. Kopplingen och växeln är helt annorlunda på nyare bilar
Hyr en bil av samma modell som du ska köra upp i nästa gång och öva. Säg också till examinatorn att du övningskört i en Volvo 740 och aldrig har kört en modern bil så får dom förklara för dig. Be dom också om att öva lite på parkeringen när uppkörningen börjar. Var också aggressiv och låtsas som att du kan allt. Man får omdelbart mer respekt då och dom vågar inte kugga en. I samband med att du kör så kan du spontant säga ”hoppas jag klarar uppkörningen, annars jävIar!” ;)
<3 2024-10-30 20:32 ! Citera #
Jag håller med om att det tar tid att ’’lära känna’’ en ny bil, men så fort man nämner det här blir man attackerad. Tycker du ska ta till dig kritiken och öva mer! Försök att se det från inspektörens perspektiv och inte neka kritiken, på så sätt kan du bli bättre. Nu har du även fått en uppfattning om hur bilen fungerar, nästa gång kommer du sätta den!
Mm 2024-10-30 20:35 ! Citera #
Nicke 2024-10-30
Hyr en bil av samma modell som du ska köra upp i nästa gång och öva. Säg också till examinatorn att du övningskört i en Volvo 740 och aldrig har kört en modern bil så får dom förklara för dig. Be dom också om att öva lite på parkeringen när uppkörningen börjar. Var också aggressiv och låtsas som att du kan allt. Man får omdelbart mer respekt då och dom vågar inte kugga en. I samband med att du kör så kan du spontant säga ”hoppas jag klarar uppkörningen, annars jävIar!” ;)
Haha skämtar du elr? Det är vad du INTE vill göra. Att vara aggressiv och låtsas som du kan allt är ett recept på att misslyckas. Dessutom skulle jag vara rädd att vara i bilen med en sådan som du. Jag skulle faila dig om du kom med den attityden(efter jag har tagit nycklarna från dig).
gäst 2024-10-30 21:13 ! Citera #
Hur har du tränat? Privat med gammal bil? Har du gjort utbildnings kontroll hos trafikskola? Jag själv pendlade mellan 3 bilar innan min första uppkörning. Tyckte aldrig de var något större problem tog ca 5 min sen att vänja sig. Dagen jag skulle köra upp blev de något missförstånd med trafikskolan. Fick en sprillans ny mini cooper som var extremt låg och jätte ryckig i gas och broms, aldrig kört bilen innan. Det gjorde att i samband med nervositet blev min körning extremt dålig och osäker och ryckig. Kuggade också då på manövrering vilket är fullt rimligt så osäkert intryck som jag gjorde. Om du känner att det är nya bilar som är problemet hyr en svår sprillans ny och kör järnet intensivt inför nästa uppkörning.
Gäst 2024-10-30 21:17 ! Citera #
Nicke 2024-10-30
Varför rekommenderar du folk att köra aggressivt? Defensiv körning ökar trafiksäkerheten.
RiverOak 2024-10-30 22:10 ! Citera #
Alla bilar är olika, så försök öva med så många olika sorters bilar du kan. Det gör det lättare för dig att ta dig an en ny bil.
Förarprövaren har i regel förståelse för att det är en bil som är ny för mig, men bara till en viss gräns såklart.
Nicke 2024-11-01 23:21 ! Citera #
RiverOak 2024-10-30
Alla bilar är olika, så försök öva med så många olika sorters bilar du kan. Det gör det lättare för dig att ta dig an en ny bil.
Förarprövaren har i regel förståelse för att det är en bil som är ny för mig, men bara till en viss gräns såklart.
Strunt! Man ska kunna köra vilken bil som helst! Annars ska man inte ha körkort!

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I går 19:16
8
I går 13:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov