Start > Körkortsforum > KOPPLING FÖRE BROMS

KOPPLING FÖRE BROMS

Gäst 2011-07-30 19:50 ! Citera #
Hej,

är det inte så att dieselbilar är starkare på de lägre växlarna (1,2) än de högre (3-5,6) växlarna. När jag körde en av bilskolans dieselbilar och växlade ner märkte jag detta genom att bilen gärna ville dra iväg. Hur det fungerar vid ecokörning är inget som jag har funderat på då jag mest kör privat och tränar eco körning med vanlig bensindriven bil.
andrea718 2011-08-05 13:07 ! Citera #
henrikjojo
Har hört att det är skillnad mellan diesel och bensindrivna bilar, någon som vet mer?

Jag kör en dieselbil, och jag brukade jämt trycka ner kopplingen före varje gång innan jag bromsade. Tills jag kom till körskolan och de sa att det sliter typ för mycket på växelspaken och bromsarna om jag gör så. Så nu har jag lärt mig, det tog en tid, men det är en vanesak. Ändå tycker jag att det funkar bäst på min dieselbil att trycka ner kopplingen, medan om jag gör det på körskolans bil, bromsar och drar upp kopplingen, att den liksom hoppar till, eller att motorn låter lite konstigt. Men i och med att det är mer miljövänligt att inte använda kopplingen så ofta så får man ju rätta sig efter det. Min körlärare sa att den enda gången man ska använda kopplingen är när man ska växla eller när man ska stanna. Inte annars alltså.
andrea718 2011-08-05 13:16 ! Citera #
Nova
Hej,

är det inte så att dieselbilar är starkare på de lägre växlarna (1,2) än de högre (3-5,6) växlarna. När jag körde en av bilskolans dieselbilar och växlade ner märkte jag detta genom att bilen gärna ville dra iväg. Hur det fungerar vid ecokörning är inget som jag har funderat på då jag mest kör privat och tränar eco körning med vanlig bensindriven bil.

Jomen det stämmer! Min dieselbil är starkare på de lägre växlarna. Jag behöver gasa på ganska mycket från 1:an för att komma upp till 2:an. Det hör jag dels på motorljudet men ser det även på varvtalen. Därför blev jag förvånad på körskolan när jag körde en bensinbil att jag skulle växla ner direkt till 2:an. Varför det är så, vet jag inte riktigt! Kanske någon annan kan svara på?
Gäst 2011-08-05 14:18 ! Citera #
Det spelar ingen roll om det är diesel eller ej man ska växla till 2 an direkt det enda skillnaden är att man behöver inte ha samma växel när man kör 50 om man genomför med bensin bil

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo