Hej alla, behöver lite hjälp.
Jag hade min första uppkörning idag, tyckte allt gick bra och så vilket det visade sig också när jag fick tillbaka mitt resultat. Jag kuggade tyvärr på två saker, men jag tycker att det var småfel och att inspektören kunde varit lite snällare.
En av sakerna vad när jag skulle svänga vänster i en korsning där jag hade väjningsplikt. Jag stanna och väja för annan trafik, men jag råkade ställa mig mer åt mitten än till vänster vid väjnings linjen där ja stod i typ 5 sekunder och råkade förhindra annan trafik.
Andra felet var när jag skulle köra om en bil med släp på en motorväg där hastighetsgränsen var 110 men jag har alltid trott att det är 90 och körde 85 bakom bilen med släp. När ja skulle köra första gången så såg jag en lastbil vid min sidospegel, men så länge jag satte på blinkers så hade den närmat sig mer vilket gjorde att jag valde att stänga av blinkers och vänta lite. Vid andra gången hände samma sak igen fast denna gång med en ”bilkö” vilket gjorde att jag stängde av blinkers igen och väntade. Sedan körde jag om när det var fritt bakom mig.
Detta var de sakerna jag kuggade på enligt inspektören och jag vet inte om det jag som överdriver om inspektörens bedömning eller om inspektören var lite för hård. Han sa att jag körde väldigt bra annars, men jag kände att han kunde godkänt mig annars och sagt att jag ska vara mer uppmärksam på dessa situationer.
Nu är frågan om jag kommer att behöva göra om allt igen eller bara köra i gatukorsningar och omkörningar?
Du kommer testas om på allt igen, kanske andra moment men du kommer göra uppkörningen på samma sätt.
Som personen innan skrev kommer du behöva göra om allt men det är inte säkert du får exakt samma moment. De har några moment som de MÅSTE ha med varje gång och några som du inte behöver göra om. Om du klarade säkerhetskontrollen på första uppkörningen kommer du troligtvis inte behöva göra den igen till exempel. Lycka till!
Inspektören ska å igenom ditt förra prov innan de möter dig. Därav brukar man slippa säkerhetskontrollen när man kör upp igen om du klarade den på ditt förra. Det ända som ska va obligatoriskt på en uppkörning är ett backnings moment. Fick/back parkering eller backa runt hörn vad jag hört iaf .Resten är stick prov på moment Det verkar som det är filbyten du har problem med. När man byter fil ska man bara blinka efter du tittat att de e säkert det är alltså ingen varningssignal där bilar bakom ska väja för dig.
Det är alltid den som byter fil som har ansvaret. Fan bättre att köra långsammare å skita i omkörningar osv om trafiken är hetsig. Man förstör trafikrytmen Däremot om det är bilkö eller kugghjul (sampels) situation kan man blinka för få hjälp att komma in i en annan fil likt när du åker in på en påfart där man samspelar. Så därav borde de kunnat ha överseende iaf med bilkön kan jag tycka. Men som sagt fattar att du kör bra. Lät som du gjorde 3-4 mindre allvarliga fel men blev nog ett eller två fel för mkt denna gång. Öva på placera dig rätt i korsningar och nöt filbyten samt omkörningar och läs skyltar så du ej missar hastigheterna. Då sitter det nästa gång.