Passera parkerade bilar på rad
Om jag kör på en väg med körfältsmarkering där det står bilar parkerade längs hela trottoaren.
Hur ska jag använda blinkersen då?
Ska jag låta vänsterblinkersen vara på under hela tiden som jag behöver vara placerad lite över i mötande körfält?
Eller blinkar jag ut, stänger av blinkers och blinkar in igen när jag får möte?
Du behöver inte blinka alls i den situationen. Håll bara tillräckligt avstånd ifall någon öppnar en bildörr. Om du blinkar så kan det snarare uppfattas som att du ska svänga vid nästa korsning eller infart.
Och det är ytterst sällsynt att man får parkera längs en gata med två körfält och mittlinje. Det brukar vara en huvudled om det ser ut som du beskriver och således är parkering förbjuden.
När jag tänker efter så kan jag inte komma på en enda gata i min stad som ser ut som du beskriver där man faktiskt får parkera.
På många gator inom tätbebyggelse är det tillåtet att parkera längs vägkanten till höger i antingen ena eller båda körriktningarna, eller, om gatan har enkelriktad trafik, till vänster i den påbjudna körriktningen. På en sån fickparkering kan man normalt bara köra direkt in i en tom parkeringslucka, man måste i regel inte ge tecken när man stannar eller parkerar, och man bör inte heller göra det enligt trafikskolornas instruktioner med tanke på att det kan uppfattas (felaktigt) som att man avser att svänga i en korsning. Bussförare ger normalt tecken ut till höger vägkant när de ska stanna vid en hållplats men egentligen behöver inte bussförarna göra det, utan man måste bara ge tecken till vänster när man börjar att köra från vägkanten.
Jag anser dock att det kan vara viktigt att ge tecken till höger när man stannar mitt på en körbana för att backa in på en tom parkeringslucka mellan två andra parkerade bilar, genom att ge tecken till höger innan man stannar för att backa in där så visar man tydligt sin avsikt att köra in mot parkeringsfickan längs högra vägkanten för att parkera, men det beror ju också på om man har nåt fordon bakom sig eller inte.
Sen angående din fråga om du behöver ge tecken till vänster när du kör över mittlinjen eller mitten av körbanan för att kunna passera en rad av parkerade bilar trafiksäkert så skulle jag säga att nej, man behöver inte ge tecken till vänster (bara för att man kör över mitten av körbanan tillfälligt) och man bör inte heller göra så.
Egentligen ska man inte köra över mittlinjen eller mitten av körbanan alls, utan man skall hålla sig inom sin högra den av körbanan. Skulle man köra över mitten av körbanan för att köra om någon cyklist så skall man däremot ge tecken till vänster för att tydligt visa sin avsikt att tillfälligt köra över mitten av körbanan för att kunna passera cyklisten; här är det viktigt att hålla så stort avstånd i sidled som möjligt till cyklisten och för att hålla säkert avstånd är det oftast nödvändigt att korsa mittlinjen, om det kan göras utan trafikfara eller hinder för mötande trafik.
Senaste foruminläggen
Rubrik