Start > Körkortsforum > Era bästa tips eftersökes

Era bästa tips eftersökes

Jan 2024-08-31 09:22 ! Citera #
Det så att jag verkligen inte får grepp på hur bilen funkar. Speciellt under backning. Jag fattar inte det här med nosen ditt och bakhjulen ditt o lalala o nu är bilens ända ditt…

Har försökt flera gånger och lära mig jag venne kanske är trög men de ställer till för mig i backning speciellt i rutor och L parkering

Jag har oxå problem med att planera min körning speciellt i motorvägar kan inte följa skyltar alls. Känner mig helt akustiskt
RiverOak 2024-08-31 10:43 ! Citera #
Det låter för mig som att du krånglar till det med backningen. Att backa är egentligen ingen skillnad mot att köra framåt, det är bara du som är bakvänd. Vill du till höger så styr du till höger, vill du till vänster så styr till vänster.

Att backparkera kan vara lite knixigt i början. Mitt bästa tips där är att främst använda sidospeglarna för att placera bilen när du backar. Det gör det mycket lättare att tex backa in rakt mellan två bilar och uppskatta avståndet till dem.

Nu vet jag inte hur mycket du kört, men att följa skyltningar i hög hastighet samtidigt som man försöker hålla kolla på allt annat är inte lätt i början. Men det blir lättare med tiden. Allt blir lättare med tiden!
Är det så att du kört länge så kanske man kan börja fundera på om det finns något som hindrar dig i ditt lärande. Men i början är det klurigt. Sen har vissa lättare och andra svårare. Som med allt annat.

Upplever du att du har bra lärare? Kanske att hämta pedagogik från annat håll/på annat sätt skulle kunna hjälpa dig?
Att kolla på youtubevideos kan hjälpa mycket också. Inte minst när det gäller att förstå manövrering.
Jan 2024-08-31 13:45 ! Citera #
Jag har kört ganska länge. Jag har aldrig riktigt lärt från backning redan från start de nog drf de krånglar.

Det här med skyltar jag vet inte min uppmärksamhet är helt borta.
RiverOak 2024-08-31 14:14 ! Citera #
Jan 2024-08-31
Jag har kört ganska länge. Jag har aldrig riktigt lärt från backning redan från start de nog drf de krånglar.

Det här med skyltar jag vet inte min uppmärksamhet är helt borta.
Du pratar om autism men du misstänker inte att du har ADHD?
Jag har själv ADD och det har varit min främsta utmaning att kunna gallra information och inte fastna på fel saker. Jag klarar det utan medicinering, men jag vet att för vissa har det gjort natt och dag att köra med medicin.

Nu säger jag inte att så är fallet för dig. Det var bara en tanke.
Jan 2024-08-31 21:37 ! Citera #
Helt ärligt jag vet inte vad jag har något är de iallafall! Det som är konstigt är att visa gånge gör jag helt rätt sen andra gånger blir det helt tokigt! Jag gjorde min uppkörning för någon dag sen och blev kuggad på backning kanske hänger upp mig för mycket på det vet inte 🤷
Yen 2024-09-02 23:05 ! Citera #
Du är inte ensam kan jag säga! Tycker det är svårt med backning, backparkering, backa runt hörn etc.
Tycker jag har lärt mig ”allt” annat snabbt, och även kunnat märka av min egen utveckling och förstått vad jag gör. Utom när jag backar.
Fattar inte vad det är jag ser när jag kollar i speglarna bakåt, tex. om jag ska parkera, min hjärna fattar inte om jag ser till vänster eller höger om bilen/p-rutan jag ska parkera brevid.
Blir helt snurrig istället.
Min lärare är så pedagogisk och förklarar jättebra, men ändå trillar inte polletten ned :cry:
Gäst 2024-09-03 09:46 ! Citera #
Det som hjälpte mig var att prova på körsimulator genom trafikskolan. Jag tog en lektion där jag bara provade på backning och parkering

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov