Hej, jag kom att tänka på det här med väjningsplikt innan ett övergångsställe. Om jag vill svänga vänster i en korsning med det jag nämnde ovan, hur ska jag tänka då? Vanligtvis kör jag förbi väjningsplikten och stannar lite på övergångsstället för att se bilarna i korsningen som de flesta gör. Men idag hamnade jag i en situation där jag blockerade hela övergångsstället men det var enda alternativet för att se bilarna i korsningen. Hur skulle ni göra? (Säg till om ni inte förstår vad jag menar).
Situation 1 Om det inte är någon gående som är i närheten som kan tänkas gå över och så långt du kan se så kommer det ingen bil, då kör du fram och blockerar övergångsstället om det kommer bilar.
Situation 2 Om det inte är någon gående som är i närheten som kan tänkas gå över, men det kommer mötande bilar körandes, då stannar du vid väjningsplikten tills det är slut på mötande bilar och sen gör du likadant som situation 1, kolla efter gående och kör fram.
Situation 3 det kommer inga mötande bilar, men det är gående som är i närheten som kan tänkas gå över, stanna vid väjningsplikt och se var dom går, sen gör du samma som i situation 1
Är sånt som händer. Skulle stå på övergångsstället och blockera gående. Det minst dåliga i situationen.