Start > Körkortsforum > Stannad av civilpolis, sa att …

Stannad av civilpolis, sa att det skulle rapporteras till transportstyrelsen

Babyapa 2024-07-27 06:56 ! Citera #
Hej, blev stannad utav en civilpolis efter några misstag på motorvägen, gick lite snabbt låg nära inpå och missade att lämna företräde vid byte av fil, polisen klev ut när vi stannat vid ett rödljus och knackade på rutan och sa ”stanna vid bästa möjliga ställe så ska jag ta ett snack med dig” vi svängde in på en gata och han klev fram till mig och sa ”jag har inga instrument med mig men hade jag haft de så hade jag tagit kortet, hade det bara varit hastigheten så hade du fått en varning men nu kommer jag rapportera detta till transportstyrelsen som får ta beslut” varken böter eller körkort togs på platsen och jag gissar på att han körde sin privatbil, min fråga är då kan han rapportera detta till transportstyrelsen?
Björn He 2024-07-27 16:45 ! Citera #
Babyapa 2024-07-27
Hej, blev stannad utav en civilpolis efter några misstag på motorvägen, gick lite snabbt låg nära inpå och missade att lämna företräde vid byte av fil, polisen klev ut när vi stannat vid ett rödljus och knackade på rutan och sa ”stanna vid bästa möjliga ställe så ska jag ta ett snack med dig” vi svängde in på en gata och han klev fram till mig och sa ”jag har inga instrument med mig men hade jag haft de så hade jag tagit kortet, hade det bara varit hastigheten så hade du fått en varning men nu kommer jag rapportera detta till transportstyrelsen som får ta beslut” varken böter eller körkort togs på platsen och jag gissar på att han körde sin privatbil, min fråga är då kan han rapportera detta till transportstyrelsen?
En polis kan faktiskt när som helst, även om den ej är i tjänst, rapportera en fordonsförare som olämplig till Transportstyrelsen, antingen frivilligt eller enligt skyldigheten att anmäla en förare om den anses som olämplig som förare.

När du säger att du låg ”nära inpå”, menar du då att du körde nära en framförvarande bil eller vad?

När du ”missade att lämna företräde vid filbyte”, menar du då att du bytte körfält samtidigt som en förare i det andra körfältet närmade sig dig och var nära att kollidera med dig då du plötsligt bytte körfält utan tillräcklig marginal till fordonet i det körfält du bytte till?
Om du gjort ett körfältsbyte på ett potentiellt trafikfarligt sätt så är det nog inte så konstigt om en polis beslutat att rapportera dig till Transportstyrelsen. TS kan då komma att besluta att inleda en utredning av ditt körkortsinnehav, i vissa fall brukar TS kräva ett läkarintyg från dig, och då måste du inom en viss tid vända dig till en trafikmedicinsk läkare för att få en bedömning av dina medicinska/fysiska förutsättningar för att anses som lämplig körkortsinnehavare; om läkaren uppger sig bedöma dig som olämplig eller mindre lämplig körkortsinnehavare så kommer det sannolikt att leda till beslut av TS att återkalla ditt körkort.
När man får ett föreläggande av TS att inlämna läkarintyg så är man tvungen att vända sig till en trafikmedicinsk läkare för utredning av de medicinska/fysiska förutsättningarna för att få ha körkort, gör man inte det inom den föreskrivna tiden så kommer körkortet att återkallas direkt när den föreskrivna tiden är ute. Jag har erfarit att ett beslut av TS att kräva läkarintyg ICKE är något beslut som är överklagbart.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo