Nisse 2024-07-09
Det många av er gör i detta inlägg, är att ifrågasätta en hel yrkeskår.
De som arbetar som inspektörer har ett stort ansvar att se till att de som kör upp är redo att klara sig själva i trafiken samt att andra ska känna sig säkra när de kommer och kör.
Riskutbildningar är bra, tyvärr gå de även att köpa dem utan att göra dem. Så att tro att man kan få ”vilkorstvåor” på en uppkörning och sedan fixa det på en trafikskola, nej, då blir det samma där.
Inspektörerna kontrolleras med jämna mellanrum, både internt och av Transportstyrelsen, så de kan verkligen inte göra som de vill.
Klart det kan vara svårt att bedöma allt på 30 minuter, allt beror ju även på annan trafik, finna det ingen annan trafik så bedömer de efter det. De bedömer det de ser.
Själv kan jag också tycka något borde göras, för att få fler förbereda för prov. Missar du din fjärde uppkörning så bode personen spärras i 6 månader och göra ett nytt teoriprov. Eller att priset blir dyrare för varje prov du gör.
Om alla vore redo för körprovet skulle det inte vara så långa köer.
De som arbetar som inspektörer har ett stort ansvar att se till att de som kör upp är redo att klara sig själva i trafiken samt att andra ska känna sig säkra när de kommer och kör.
Riskutbildningar är bra, tyvärr gå de även att köpa dem utan att göra dem. Så att tro att man kan få ”vilkorstvåor” på en uppkörning och sedan fixa det på en trafikskola, nej, då blir det samma där.
Inspektörerna kontrolleras med jämna mellanrum, både internt och av Transportstyrelsen, så de kan verkligen inte göra som de vill.
Klart det kan vara svårt att bedöma allt på 30 minuter, allt beror ju även på annan trafik, finna det ingen annan trafik så bedömer de efter det. De bedömer det de ser.
Själv kan jag också tycka något borde göras, för att få fler förbereda för prov. Missar du din fjärde uppkörning så bode personen spärras i 6 månader och göra ett nytt teoriprov. Eller att priset blir dyrare för varje prov du gör.
Om alla vore redo för körprovet skulle det inte vara så långa köer.
Försök och ringa polisen, berätta hur det gick och kom tillbaka. Bara som ett exempel. (Facit: Det komme ta dig runt 3 timmar att komma fram). Du kanske tycker det är också acceptabelt. Vem vet? Har du haft med sjukvården att göra senaste tiden? Har du hört om hur barnmoskorna behandlas? Allt är symptom på ett och samma problem som bara blir större och större. Kriminalitteten orkar jag inte ens nämna men du kan vara så säker på att körkort hotas eller i bästa fall köps också dessa dagar.
En sidonot är att med de skatter som vi har i Sverige ska körkortet vara gratis eller kosta en bråkdel av vad de gör idag. Samt polisen svara på 10 sekunder. 200:- för ett digitalt fotto för körkoret? Finansiera detta kanske med en stridsvagn mindre till Ukraina istället för beskattad lön som sen momsas också. För ett digitalt foto dvs.
Men av någon anledning har svensken blivit van att betala 1/3 av sin lön eller mer och få mindre varje år som paserar.
Du låter som en tankepolis samtidigt som du tycker att man bör gå ännu hårdare mot de som kuggas. Det är ju absurt.
Som att 4 månader validited på teorin inte redan är ”ett straff”. Att ifrågesätta är ett grundlägande beteende i människor och bör uppskattas i högsta grad. Allt och alla ska ifrågesättas på regelbunden basis så att samhället kan utvecklas framåt. I det samhället vi lever i nu har vissa saker blivit tabu att kritisera. Så länge det är fel saker som kritiseras så klart. Man blir verkligen orolig hur många individer verkar vilja leva i ett facistiskt samhälle. Men nu gick vi lite off topic. Låt oss fokusera på hur körprov i Sverige fungerar istället.