Start > Körkortsforum > Något är verkligen fel i Sveri…

Något är verkligen fel i Sverige med körkort.

Gäst 2024-07-09 21:34 ! Citera #
Nisse 2024-07-09
Det många av er gör i detta inlägg, är att ifrågasätta en hel yrkeskår.

De som arbetar som inspektörer har ett stort ansvar att se till att de som kör upp är redo att klara sig själva i trafiken samt att andra ska känna sig säkra när de kommer och kör.

Riskutbildningar är bra, tyvärr gå de även att köpa dem utan att göra dem. Så att tro att man kan få ”vilkorstvåor” på en uppkörning och sedan fixa det på en trafikskola, nej, då blir det samma där.

Inspektörerna kontrolleras med jämna mellanrum, både internt och av Transportstyrelsen, så de kan verkligen inte göra som de vill.

Klart det kan vara svårt att bedöma allt på 30 minuter, allt beror ju även på annan trafik, finna det ingen annan trafik så bedömer de efter det. De bedömer det de ser.

Själv kan jag också tycka något borde göras, för att få fler förbereda för prov. Missar du din fjärde uppkörning så bode personen spärras i 6 månader och göra ett nytt teoriprov. Eller att priset blir dyrare för varje prov du gör.

Om alla vore redo för körprovet skulle det inte vara så långa köer.
Ja, vi kritiserar ett system, en yrkeskår och en statlig myndighet i en rad många andra som visat sig brista i sin prestation och rutiner och hantering av medborgare. Svenskar har glömt att staten ska vara där för oss inte att vi är där för staten. Det du ser idag i samhället är en droppe i havet och trafikverkets förarprov är bara en liten symptom på ett riktigt stort problem som berör alla i sverige.

Försök och ringa polisen, berätta hur det gick och kom tillbaka. Bara som ett exempel. (Facit: Det komme ta dig runt 3 timmar att komma fram). Du kanske tycker det är också acceptabelt. Vem vet? Har du haft med sjukvården att göra senaste tiden? Har du hört om hur barnmoskorna behandlas? Allt är symptom på ett och samma problem som bara blir större och större. Kriminalitteten orkar jag inte ens nämna men du kan vara så säker på att körkort hotas eller i bästa fall köps också dessa dagar.

En sidonot är att med de skatter som vi har i Sverige ska körkortet vara gratis eller kosta en bråkdel av vad de gör idag. Samt polisen svara på 10 sekunder. 200:- för ett digitalt fotto för körkoret? Finansiera detta kanske med en stridsvagn mindre till Ukraina istället för beskattad lön som sen momsas också. För ett digitalt foto dvs.
Men av någon anledning har svensken blivit van att betala 1/3 av sin lön eller mer och få mindre varje år som paserar.

Du låter som en tankepolis samtidigt som du tycker att man bör gå ännu hårdare mot de som kuggas. Det är ju absurt.
Som att 4 månader validited på teorin inte redan är ”ett straff”. Att ifrågesätta är ett grundlägande beteende i människor och bör uppskattas i högsta grad. Allt och alla ska ifrågesättas på regelbunden basis så att samhället kan utvecklas framåt. I det samhället vi lever i nu har vissa saker blivit tabu att kritisera. Så länge det är fel saker som kritiseras så klart. Man blir verkligen orolig hur många individer verkar vilja leva i ett facistiskt samhälle. Men nu gick vi lite off topic. Låt oss fokusera på hur körprov i Sverige fungerar istället.
L 2024-07-10 00:37 ! Citera #
H 2024-07-08
Det är klart du hinner få ett körprov på 4 månader. Du hinner utan problem få minst två och mer ska det inte ta om du är förberedd och redo.
Kör bara på körskola. Hade iofs teorin klar och sedan fick jag ett gäng avbokade körningar från körskolans sida så blev väl lite sent uppmanad att boka körprov från dom, så fick tid för uppkörning tre månader efter att teorin blev klar, det var två månaders kö. Kuggade, nästa lediga tid är när provet gått ut här på hemorten. Med förtur. Ser att det är värre på många orter, på många ställen skulle jag med förtur inte få tid förrän i oktober. Fanns två orter i någorlunda närområde där jag får en tid innan provet går ut och har bokat en av dom. (Men det var korkat av mig att vara lojal mot körskola och -lärare. På slutet bokade jag desperat med två andra trafikskolor för att köra innan uppkörningen och det var toppen.)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo