Start > Körkortsforum > Något är verkligen fel i Sveri…

Något är verkligen fel i Sverige med körkort.

H 2024-07-07 19:35 ! Citera #
”att inspektören ska fylla sin kvot, såklart finns de också bra unga förare. Det är inte ett stridsflygplan man ska ta provet på. Trafikverket kan gärna hosta upp statistik på provresultat baserat på ¨ålder och också antal prov innan klarat prov.”

Inspektörer har ingen kvot dom ska fylla vart har du fått det ifrån?
Statistik finns: ”www.str.se/aktuellt/fakta-om-forarutbildning/statistik/”

Där finns en hel del om du vill grotta ner dig lite.
G 2024-07-08 07:24 ! Citera #
Förstår inte heller två saker:

1) Har man klarat av teoriprovet så har man ju klarat av det permanent.

Varför ska man få ta om det igen om 6 månader bara för att man kuggar på ett praktiskt prov?

Makes no sense. Like at all. Dumt system.


2) varför ska man kugga folk på 50 vägar bara för att man måste alltid på provet sitta på högra körfältet när i verkligheten när man fått körkortet ska hålla sig till det körfältet som är best lämpad för ens rutt?

Riktigt skitsystem! Vilken jävla bubbla!
Gäst 2024-07-08 09:46 ! Citera #
Johan 2024-07-07
Dag Vag I går 00:42

”Är det dyrt? Nej, då ett körkort är något man har hela livet ut.”

Det är dyrt. Speciellt för folk med minimumlön eller dålig ekoonomi.


”Är man väl förberedd, dvs, klar med sin utbildning när man bokar teori och uppkörning, så tar man kortet på första försöket.”

Det är det precis vi diskuterar, att detta stämmer inte alls och det är så det bör vara.
Gå utbildning + ta lektioner + skola godkänner + skola bokar körprov = klara körprovet.


Men det är ju precis tvärtom.!
Man kan vara en väldigt erfaren förare med flera behörigheter I Sverige, ha kört utomlands, vara äldre eller vadsomhelst och kugga på absolut löjligheter.
Sen addera till det att många 18 åringar faktiskt klarar provet på första försöket stödjer ju det jag skriver om att systemet är ruttet. Erfarenhet i Trafiken är de mest värdefula som man kan ha. Att en ung person som har kanske 40 timmar totalt bakom ratten klarar första provet tyder på att under 30 min körde denna fläckfritt eller att inspektören ska fylla sin kvot, såklart finns de också bra unga förare. Det är inte ett stridsflygplan man ska ta provet på. Trafikverket kan gärna hosta upp statistik på provresultat baserat på ¨ålder och också antal prov innan klarat prov.


1. Skolorna behöver mer mandat. En lärare i skolan har spenderat kanske 40 timmar med en elev, inspektör-guden spenderar 25-30 minuter.

2. Man ska inte köra upp 10 gånger tills man klarar, det ska inte vara lotto.

3. Man ska kunna spela in med gopro och överklaga då det finns för många personer som har rapporterat hur ruttet systemet fungerar.

4. Vad är poängen med risk utbildningarna om man sen blir kuggad på riskmomenten ute I trafiken? Varför ska Motorcykel körprovet repetera risk utbildningen när man blir godkänd på riskutbildningen? Varför ska man köra manöverbanan IGEN om man har klarat den och kuggat i trafik? Är det dagsform man testar? Det kräver ju ganska rejäl kordination för att klara detta cirkus prov där lågfarten aldrig används på liknande sätt i verkligheten. Drifa med koppling och gas gör man varje MC körning, att köra 3-5kmh som en orm gör man typ ALDRIG. Blir det ändå en orm manöver i verkligheten har man TVÅ FÖTTER man använder. Använder du fötter i provet kuggar du. Det är designat för kuggningar. Frågan är Varför?



Glöm inte att vi diskuterar här körkort. Inte läkarexamen, yrkespilot eller astronaut.

Kugga de som gör livsfarliga eller repeterade fel under provet, de som visar tydlig brist i kunskap och beteende i trafik.
Inte kugga för skitsaker som 95% av alla förare gör minst en gång per vecka.
Jag är ganska säker på varför du har svårt med ditt körprov. Utifrån hur du skriver Johan, så saknar du förståelse och konsekvenstänk för trafiksäkerheten.
Du bör fråga Transportstyrelsen dessa frågor, eller hitta en bättre utbildare.
RiverOak 2024-07-08 13:33 ! Citera #
G 2024-07-08
Förstår inte heller två saker:

1) Har man klarat av teoriprovet så har man ju klarat av det permanent.

Varför ska man få ta om det igen om 6 månader bara för att man kuggar på ett praktiskt prov?

Makes no sense. Like at all. Dumt system.


2) varför ska man kugga folk på 50 vägar bara för att man måste alltid på provet sitta på högra körfältet när i verkligheten när man fått körkortet ska hålla sig till det körfältet som är best lämpad för ens rutt?

Riktigt skitsystem! Vilken jävla bubbla!
Det är 4 månader numera. 6 månader var under pandemin.
Denis 2024-07-08 15:50 ! Citera #
RiverOak 2024-07-08
Det är 4 månader numera. 6 månader var under pandemin.
Så man hinner knappt få ett körprov på 4 månader men teorin är giltig 4 månader?
LOL detta blir bara roligare desto mer man läser här.
H 2024-07-08 17:00 ! Citera #
Det är klart du hinner få ett körprov på 4 månader. Du hinner utan problem få minst två och mer ska det inte ta om du är förberedd och redo.
RiverOak 2024-07-08 17:06 ! Citera #
Denis 2024-07-08
Så man hinner knappt få ett körprov på 4 månader men teorin är giltig 4 månader?
LOL detta blir bara roligare desto mer man läser här.
Man kan alltid ansöka om förlängd giltighetstid. Det kostar 3400kr oavsett om det beviljas eller inte. :D

Nä 4 månader är allt för snål tid. Den enda rimliga förklaringen till det jag hört är att man på så vis uppmuntras att öva/plugga både praktiskt och teoretiskt samtidigt. Men jag är tveksam till om det eventuellt positiva uppväger det negativa där. Om man är mer konspiratoriskt lagd så kan man ju tänka att de får göra betydligt fler av både teoriprov och körprov på det viset och att det ger mer pengaflöde. Jag har ingen insikt i hur deras ekonomi ser ut så det låter jag bli att spekulera i. Resultatet av den tidsgränsen är iaf dåligt i mina ögon.
ST 2024-07-09 13:31 ! Citera #
Har nyss tagit mitt körkort och min åsikt lutar snarare åt att det brister hos körskolorna, utifrån min erfarenhet. Jag är helt förstummad över den första körskolan jag hade, som bokade uppkörning när jag inte hade kört på en motorväg än, genomgått risktvåan, eller ens visste hur tusan man bytte från halvlyse till hellyse. Tider avbokades vid dåligt väder, istället för att se det som ett tillfälle att träna, så jag har aldrig kört när det regnar, är riktigt halt osv som jag gärna hade gjort. Jag bytte körskola utan att nyttja alla lektioner jag hade betalat dyra pengar för bl a eftersom det kändes så osäkert.

Jag tyckte också att det var ganska ’slappt’ på risktvåan. Tiden blev tydligen knapp, och då fick jag inte göra ett moment två gånger som de andra.

Med det sagt är jag inte förvånad över att många som får klartecken från körskolor, blir kuggade ändå.

Systemet med att bara ha en viss tid på sig mellan teoriprov och körprov är också ganska dåligt eftersom det är så svårt att boka tider. Det skapar en onödig stress.
Nisse 2024-07-09 19:55 ! Citera #
Det många av er gör i detta inlägg, är att ifrågasätta en hel yrkeskår.

De som arbetar som inspektörer har ett stort ansvar att se till att de som kör upp är redo att klara sig själva i trafiken samt att andra ska känna sig säkra när de kommer och kör.

Riskutbildningar är bra, tyvärr gå de även att köpa dem utan att göra dem. Så att tro att man kan få ”vilkorstvåor” på en uppkörning och sedan fixa det på en trafikskola, nej, då blir det samma där.

Inspektörerna kontrolleras med jämna mellanrum, både internt och av Transportstyrelsen, så de kan verkligen inte göra som de vill.

Klart det kan vara svårt att bedöma allt på 30 minuter, allt beror ju även på annan trafik, finna det ingen annan trafik så bedömer de efter det. De bedömer det de ser.

Själv kan jag också tycka något borde göras, för att få fler förbereda för prov. Missar du din fjärde uppkörning så bode personen spärras i 6 månader och göra ett nytt teoriprov. Eller att priset blir dyrare för varje prov du gör.

Om alla vore redo för körprovet skulle det inte vara så långa köer.
RiverOak 2024-07-09 21:02 ! Citera #
Nisse 2024-07-09
Det många av er gör i detta inlägg, är att ifrågasätta en hel yrkeskår.

De som arbetar som inspektörer har ett stort ansvar att se till att de som kör upp är redo att klara sig själva i trafiken samt att andra ska känna sig säkra när de kommer och kör.

Riskutbildningar är bra, tyvärr gå de även att köpa dem utan att göra dem. Så att tro att man kan få ”vilkorstvåor” på en uppkörning och sedan fixa det på en trafikskola, nej, då blir det samma där.

Inspektörerna kontrolleras med jämna mellanrum, både internt och av Transportstyrelsen, så de kan verkligen inte göra som de vill.

Klart det kan vara svårt att bedöma allt på 30 minuter, allt beror ju även på annan trafik, finna det ingen annan trafik så bedömer de efter det. De bedömer det de ser.

Själv kan jag också tycka något borde göras, för att få fler förbereda för prov. Missar du din fjärde uppkörning så bode personen spärras i 6 månader och göra ett nytt teoriprov. Eller att priset blir dyrare för varje prov du gör.

Om alla vore redo för körprovet skulle det inte vara så långa köer.
Det är nog mer systemet och enstaka individer som ifrågasätts snarare än yrkeskåren.

Jag har under fyra uppkörningar stött på två förarprövare som gravt misskött sitt jobb, och två som gjort det mycket bra. Från mitt perspektiv så ser inte statistiken bra ut. De två som misskötte sig kom från ett specifikt kontor och de som var bra kom från ett annat. Så jag misstänker att det är olika kulturer på de olika kontoren.
Må så vara att de kontrolleras, men mycket är svårt att kontrollera när inte uppkörningarna spelas in och när kundens ord inte är värt någonting.
Jag har anmält båda de som misskötte sig. Men troligtvis kommer ingenting hända där. Det finns ju inga bevis för min upplevelse och deras ord kommer såklart stå högre.

Att man skulle bli avstängd efter fyra uppkörningar eller att avgiften skulle höjas gör det bara mer snedvridet. Det är för många andra faktorer som spelar in huruvida man blir godkänd eller inte än om man är redo för att köra i trafiken.
Visst finns det oseriösa körskolor, men de allra flesta är rädda om sitt rykte och släpper inte iväg sina elever för uppkörning innan de ser att de är redo för det.

Håller dock med om att risken för fusk skulle öka om körskolorna fick ta över en del av godkännandeprocessen. Dock finns det en mycket god poäng i att de oftast har en mycket bättre uppfattning om hur personen är som förare än vad förrättaren lyckas bilda sig på en halvtimme. Kanske hade det faktiskt kunnat minska risken att dåliga förare släpps ut i trafiken. Vilket ju är något som sker frekvent med nuvarande system. Men frågan är ju hur det skulle kontrolleras isåfall.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:29
3
I går 19:47
6
I går 18:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest