Det är nog mer systemet och enstaka individer som ifrågasätts snarare än yrkeskåren.
Jag har under fyra uppkörningar stött på två förarprövare som gravt misskött sitt jobb, och två som gjort det mycket bra. Från mitt perspektiv så ser inte statistiken bra ut. De två som misskötte sig kom från ett specifikt kontor och de som var bra kom från ett annat. Så jag misstänker att det är olika kulturer på de olika kontoren.
Må så vara att de kontrolleras, men mycket är svårt att kontrollera när inte uppkörningarna spelas in och när kundens ord inte är värt någonting.
Jag har anmält båda de som misskötte sig. Men troligtvis kommer ingenting hända där. Det finns ju inga bevis för min upplevelse och deras ord kommer såklart stå högre.
Att man skulle bli avstängd efter fyra uppkörningar eller att avgiften skulle höjas gör det bara mer snedvridet. Det är för många andra faktorer som spelar in huruvida man blir godkänd eller inte än om man är redo för att köra i trafiken.
Visst finns det oseriösa körskolor, men de allra flesta är rädda om sitt rykte och släpper inte iväg sina elever för uppkörning innan de ser att de är redo för det.
Håller dock med om att risken för fusk skulle öka om körskolorna fick ta över en del av godkännandeprocessen. Dock finns det en mycket god poäng i att de oftast har en mycket bättre uppfattning om hur personen är som förare än vad förrättaren lyckas bilda sig på en halvtimme. Kanske hade det faktiskt kunnat minska risken att dåliga förare släpps ut i trafiken. Vilket ju är något som sker frekvent med nuvarande system. Men frågan är ju hur det skulle kontrolleras isåfall.