Start > Körkortsforum > Uppkörning i ösregn

Uppkörning i ösregn

Gäst 2024-07-02 20:31 ! Citera #
Har uppkörning om ett par dagar och prognosen visar ösregn. Jag har bara kört i lätt regn innan.
Vad bör man tänka på?
Jag tänker att sänka hastigheten är rimligt, men samtidigt läser jag om förarprövare som tyckt att aspiranter kört för sakta i regn.
Se till att inte skvätta ner andra trafikanter känns ju rimligt iaf.
Sekvoja 2024-07-03 12:57 ! Citera #
Depends a lot on the trafic. If, for example on a 100 road everyone else is driving at 60 because of the heavy rain, just follow them
1 2024-07-03 15:54 ! Citera #
Tre-sekundersregeln gäller inte i ösregn, då kan du snarare köra efter 4 eller 5 sekundersregeln. Öka avståndet en del om är kraftigt regn.

Och kolla så att det inte är så mycket vatten på vägen att du riskerar att råka ut för vattenplaning.
Johan 2024-07-03 19:26 ! Citera #
1. Håll längre avstånd från andra.
2. Ha koll på tokrkarna så DU SER ordentligt, börjar det dimma i bilen ska du ha koll på vart man trycker för att få bort dimma.
3. Kör lite långsammare men inte överdrivet långsamt.
4. Akta vattenpölar på vägen.
5. Bromsa som vanligt ABS sköter halkan om det uppkommer. (Händer inte ofta om du kör vanliga hastigheter)
6.Inne i stadstrafik ska du köra mer defensitvt och lugnt för man ser inte ett skit och springande människor i regnet eller cyklister beteer sig som apor.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor