Start > Körkortsforum > Köra rakt fram i en rondell

Köra rakt fram i en rondell

Annn 2024-06-27 21:31 ! Citera #
Hej, jag har märkt att när folk kör i en rondell (med en fil eller två) och ska köra ut rakt fram (andra avfarten) så blinkar de inte höger. De har inga blinkers på alls. Hur ska jag tänka om jag ska köra in i rondellen och folk inte blinkar? Har fått höra att det är gamla regler som leder till att de inte blinkar när de ska köra rakt fram.
Björn He 2024-06-27 22:35 ! Citera #
Att de flesta inte blinkar betyder inte att man inte behöver göra det, enligt Trafikförordningen skall en fordonsförare ge tecken i god tid för att visa avsikt att starta från vägkanten, vända/svänga, byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled. Eftersom man svänger höger vid utfart från cirkulationsplats så måste man i god tid ge tecken om högersväng.
Man behöver dock inte bli kuggad för att ha svängt utan tecken, det beror väl på i vilken trafiksituation man svänger utan att blinka. Cyklister kan i de flesta fall inte få böter för att svänga utan att ge tecken, kanske delvis med hänsyn till att cyklister saknar körriktningsvisare, så då behöver det inte alltid bli böter för sväng utan att ge tecken.

Vid cirkulationsplats är det viktigt att omedelbart före utfart från cirkulationen blinka höger, för att tydligt signalera för andra fordonsförare när man planerar utfart, det handlar om att samspela.
Annn 2024-06-27 23:07 ! Citera #
Jo, man borde ju göra det. Jag var ute och övningskörde idag med min pappa och han nämnde det här med blinkers. Märkte det också att folk blinkar när de ska till höger och vänster men oftast inte rakt fram (felet bilar blinkade inte än de som gjorde det) Detta leder till att jag är osäker om jag kan köra in i rondellen eller inte och att jag väntar för länge på en lucka (en anledning till att jag kuggade min uppkörning). Har ni några tips på hur man bedömer om det är lämpligt att köra in eller inte speciellt när folk inte blinkar? Har ni också märkt det och hur tänker ni i den situationen?
H 2024-06-27 23:13 ! Citera #
Du kan även titta på hur dom positionerar sig. En förare som ska ta andra avfarten bör för tydlighet positionera sig långt till höger i svängen medans någon som ska ta tredje eller vända bör hålla till vänster tills man passerar refugen innan för att hålla mer till höger eller i dubbelfilig helt byta körfält.. detta ska såklart indikeras oavsett med blinkers.

Tänk att oavsett om en cirkulationsplats är enfilig eller två så bör man köra på samma sätt för tydlighet.
Björn He 2024-06-28 01:26 ! Citera #
Det är mycket lättare att se om man behöver väja för ett fordon redan inne i en cirkulationsplats som närmar sig, om den fordonsföraren ger tecken om utfart då den närmar sig, då vet en som kör in om den föraren verkligen kommer köra vidare i cirkulationen eller köra ur den, och ser man att en förare som just närmar sig ger tecken om utfart där man själv är på väg in så kan man oftast köra vidare in, eftersom man i en sån situation oftast inte behöver väja för fordon redan inne i cirkulationen.
Annars skall man iaktta varje fordonsförare som redan kör i cirkulationen som närmar sig då man själv kör in, helst av allt skall man stanna före infarten till cirkulationen tills den förare redan inne i cirkulationen som närmar sig har hunnit passera, för att undvika risk för trafikolycka vid missförstånd; man ska ALDRIG köra in i cirkulationen samtidigt som någon som är inne före närmar sig från vänster, med hänsyn till att man omöjligtvis kan veta om den verkligen kommer köra ut där man själv kör in eller köra vidare i cirkulationen, såvida inte den ger tecken till höger när den just närmar sig utfarten man själv är på väg in från, och att i en sån situation köra in utan att väja för den föraren kan utgöra en potentiell trafikfara.

Jag vet inte hur många som brukar eller inte brukar blinka till höger strax före utfart från cirkulationen men jag brukar så gott som alltid ge tecken varje gång jag svänger höger ut från en cirkulationsplats, det är ju ändå påbjudet enligt Trafikförordningen att ge tecken i god tid före sväng ut från cirkulationen. Det handlar främst om att samspela med andra trafikanter. Ger man tecken strax före utfart från cirkulationen så visar man tydligt sin avsikt att svänga ut från cirkulationen för andra trafikanter, det är viktigt för ett gott samspel i trafiken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo