Start > Körkortsforum > Byta till manuellt körkort

Byta till manuellt körkort

Fråga 2024-06-16 23:42 ! Citera #
Hej !

Pågrund av omständigheter så behöver jag ta bort mitt villkor om automatlåda.

Har köpt en manuell bil och ska börja övningsköra.

Vad ska man tänka på ? Har hört att man inte ska starta bilen på första växeln, förutom det så vet jag absolut noll

Tacksam för all hjälp man kan få
Kör på! 2024-06-17 02:04 ! Citera #
Bilen, iaf de manuella jag har kört, kan bara starta på första växeln (ettan) annars klarar den inte av att liva upp kroppen och tuta iväg, den bara vissnar under trycket och motorn mår inte alls bra. Skulle rekommendera lektion, iaf en, på körskola då dem ser till att man ej lär sig fel vilket är lätt hänt om man kör med handledare, även små fel. Detta tryckte min körskollärare på:
1. Växla klart inför moment, tex kurva/rondell, så att man kan gasa iväg på rätt växel när man väl är i situationen.
2. Tryck inte ned koppling i situationer som känns osäkra, t.ex i korsning eller sväng. Håller man nere den för länge kan farten ha ändrats såpass att man får motorstopp när man höjer växeln igen. Man lär sig lyssna på bilen om den tycker att man ska växla upp eller ned, det är mycket bättre.
3. Anpassa farten för växeln innan du kopplar, då behöver kopplingen vara nedtryckt minimalt (bra tydligen) och växlingen blir smidig. Kolla på varvtalen för detta. Kanske beror på bil men varvalet bör väl ligga på minst 1000 och högst 3000 typ. Så är den och petar nära gränsen så vet man om man behöver byta.
4. Man kan accelerera rätt länge på treans växel på högfartsväg om man trycker på ordentligt, och sedan hoppa direkt till högsta växeln, iaf upp till 90 km/h.

Man behöver trycka ned kopplingen vid varje växling och när bilen ska starta/stanna till, alltså inte så fort du behöver bromsa ned farten bara. I början tryckte jag ner kopplingen helt varje gång jag bromsade ens lite för att jag trodde man skulle göra så. Gör inte så. Lycka till!
Gäst 2024-06-17 02:15 ! Citera #
Motorn dör om man kör på antingen för låga varvantal (för låg fart för växeln) eller för höga varvantal (för hög fart för växeln). Men enligt mig är det lättare att råka köra i för låg fart för vad växeln pallar (alltså för låga varvantal) och därmed få motorstopp. Hände mycket i början. Har aldrig fått motorstopp av att ha kört i för hög fart för växeln. Man märker ganska snabbt på ljudet och vibrationerna i bilen när man behöver växla upp och jag tror bilen klarar att köra ganska bra på lägre växel än lämpligt, det är bara inte så bra för miljön och den drar/accelererar väldigt dåligt till slut vilket kan bli trafikfarligt, men den dör iaf inte i första taget. När man sänker farten upplever jag att bilen inte ger så mycket varningstecken ifrån sig förrän man antingen gasar på igen och den klagar rejält eller precis innan den dör. Beror säkert på biltyp och drivmedel osv osv.
H 2024-06-19 15:47 ! Citera #
Några strategier som fått det att lossna för mig:

1. Var inte rädd för att använda ettans växel för låga farter. Det figurerar mycket felaktig information om att den bara får användas för att starta från stillastående. Om du inte har en väldigt gammal bil så kan ettans växel användas i alla situationer där tvåans växel är för hög.

2. Var inte rädd för att använda lägre växel när du behöver accelerera fortare, t.ex. på en påfart, vid en omkörning eller i en uppförsbacke. Fastna inte i tanken att en viss fart alltid hör ihop med en viss växel. Som riktmärke kan det vara en god idé att inte överstiga 3000 varv/min men det skiljer sig säkert från bil till bil.

3. Ta för vana att alltid växla ner till tvåans växel inför vissa moment, t.ex. vanliga svängar och små till medelstora rondeller. Växla färdigt medan du fortfarande befinner sig på den raka vägen, så att du rullar in i rondellen eller svängen i tvåans växel. Det är inte alltid det mest bränsleeffektiva, men som nybörjare får man som bäst kontroll och resultat.

4. När du ska hitta en lucka, t.ex. när du behöver byta fil under hög trafik, kan det vara bra att lägga sig på en ”för låg” växel. Då är det lätt att anpassa sin fart för att enkelt kunna passa in i luckan genom att bara justera gasen. Släpper du pedalen kommer du att tappa fart ganska fort. Trycker du ner den kommer sin fart att öka ganska fort. Om du har ”korrekt” hög växel behöver du kanske hantera att ditt varvtal blir för lågt när du sänker farten, vilket är en onödig distraktion under en sådan manöver.

5. Växla inte upp för tidigt. Återigen, det är inte det mest bränsleeffektiva, men om du färdas på 30-väg med många korsningar så kommer du kanske att behöva pendla mycket mellan 15-30 km/h beroende på sikten. Då är det mycket lättare att köra på en lite för låg växel, och sänka farten genom att lätta på gasen vid varje korsning där du har väjningsplikt.
Çinar G. 2024-06-19 22:52 ! Citera #
Fråga 2024-06-16
Hej !

Pågrund av omständigheter så behöver jag ta bort mitt villkor om automatlåda.

Har köpt en manuell bil och ska börja övningsköra.

Vad ska man tänka på ? Har hört att man inte ska starta bilen på första växeln, förutom det så vet jag absolut noll

Tacksam för all hjälp man kan få
:)

Här har du en informativ video som kan vara av yttersta vikt för den som ännu inte behärskar konsten att köra manuellt växlad bil. Denna video erbjuder en djupgående och pedagogisk genomgång av alla aspekter som krävs för att kunna grunden. Jag rekommenderar starkt att du avsätter tid för att ta del av innehållet. Här är länken till videon: www.youtube.com/watch?v=PiMe-HhTERM.
RiverOak 2024-06-23 11:15 ! Citera #
Det är lite olika skolor. Antingen startar du bilen med den växel du ska använda (ettan eller backen), eller startar du i friläge (växelspaken i mitten) och sen lägger i den växel du ska använda. Håll koppling och broms nere oavsett för säkerhets skull.

Men jo, du sätter alltid bilen i rullning i lägsta växeln (1 eller R) med undantag från om du startar i medlut (nedförsbacke). Då kan använda tvåan eftersom du redan har momentum från lutningen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest