Annars vad gäller ”hur vet jag om jag är trött” så gillar jag körkortsbokens svar. Ska man bara köra korta sträckor så kan det nog vara lätt att se till att man sovit ordentligt och så, då kan man kanske räkna med att hålla sig vaken under hela färden (ex till jobbet på morgonen). Värre är det med längre resor (säg mer än 10mil), särskilt på kvällen. I körkortsboken finns då en lista på hur olika personer reagerar på trötthet (små signaler om att man är trött), den innefattar bland annat gäspningar, kli i ögonen, tanketröghet, läser inte av hela vägen ordentligt eller för långsamt, ojämn fart etc. Själv brukar jag få en lätt huvudvärk när jag blir trött medan jag koncentrerar mig på något (som att köra). Det är olika för alla människor men alla har någon/några signaler de kan lägga märke till att ”oj, nu börjar jag bli trött”. det är särskilt vanligt vid monoton körning (liten variation, ex på motorvägen långt bortifrån på väg hem).
bra tips som bl.a. finns i boken är:
-undvik att ha det varmt i bilen (man producerar inte lika mkt värme när man är trött, därav kan man känna sig kall och vill sätta på värme, man kan också blir trött-dåsig av värme, också av fet mat faktiskt)
-stanna till innan du blir för trött. har kroppens trötthetsprocess gått så långt att du börjar nicka till har du väntat för länge, det blir då väldigt svårt att återställa piggheten, i så fall är det bättre att stanna och sova en liten stund. Helst ska du stanna och ta en snabb rast där du RÖR på dig i 5min för att sedan fortsätta. När kroppen känner av få nervsignaler (dvs när vi är stilla) förbereder den sig för sömn. Att dra med händerna över armar och ben kan därför också hjälpa, liksom kall luft (inne i eller utanför bilen)
-personligen tycker jag om att dricka någon klunk kallt vatten, det brukar hjälpa mig (mot både huvudvärken och tröttheten), annars tror jag att stanna och sträcka på benen i 5min är det bästa för långa körningar.
-andra personer jag känner tycker om att sätta på musik som de tycker om, gärna musik med högt tempo och lite högre volym för att hålla sig vaken.