Start > Körkortsforum > Backa rätt

Backa rätt

io 2024-06-03 23:53 ! Citera #
Att krypkörning sliter på kopplingen, hur mycket skada gör det egentligen? Om jag ska backa bilen och endast använder mig av kopplingen när jag backar bilen. Det går tillräckligt fort tycker jag. Gör jag rätt eller fel då?
Trycker ni ner kopplingen igen när ni kommit till dragläget och gasar på lit för att slita mindre på kopplingen. Risken är väl att man gasar lite väl mycket och åker iväg snabbt om man använder sig av gasen.
Sa 2024-06-04 03:27 ! Citera #
Beror på vilken bil du kör med

Jag körde med gamla bilar 2006-2008 och både hade dåligt dragläge och behövdes att jag ska lägga lite gas så att jag börja köra tillbaks.

Med nya bilar om du kör med trafikskolan eller när du har ditt uppkörning är det jätte lätt med att bara gå tillbaks med koppling. Därmed gjorde jag misstag i början som jag visste inte om när jag körde som privat. Felet var att bromsar samtidigt jag lämnar koppling men rätt sätt och göra det är att ta av koppling så lite och långsamt så att det börja rulla med en lite hastighet som 2-3 och för att kontrollera att det rullar inte för mycket, låt bilen rulla lite sen tryck koppling helt och om det känns att det gör för snabbt, bromsa när du trycker på kopplingen helt.

Lite träning kommer att fixa allt och bilen spelar ett stort roll

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov