Start > Körkortsforum > Körningen är så frustrerande!

Körningen är så frustrerande!

Namn/smeknamn 2024-06-02 19:31 ! Citera #
Hej! Jag ska köra upp om cirkus 1 vecka i Uppsala. Har övningskört manuell bil sporadiskt sedan 3/2 år tillbaka, och intensivt varje dag hittils denna sommaren, med vad är det, typ 10+ körlektioner på skola. Fixade teoriprovet på första försöket. Jag märker en svårighet för mig att byta mellan den privata bensinbilen och dieselbilen på körskolan, som jag dessutom ska köra upp i. Kör ändå relativt bra hemma med min handledare men sämre på skolan. Där får jag mestadels kritik och det känns som att min lärare ”ledsnar”, läraren låter ibland så irriterad när jag gör fel. Känner själv att jag brister på avsökning, t.ex att ha blicken långt fram. Detta leder till en något mer hetsig och miljöslitig körning, ibland. Jag kan t.ex vara alldeles för nära en korsning innan jag ens hunnit lista ut vad som gäller i den, företräde/väjningsplikt, oftast på vägar med 40+ i hastighet. Där det går fläckfritt är där jag kört mycket och lärt in sen tidigare vad som gäller. Det är jättefrustrerande. Den enda som för det mesta märker av denna avsökningsproblematik är jag själv, dem andra ser inte alltid skillnad på när jag bedömt att det är riskfritt/har företräde och kör på, och när jag helt enkelt inte bedömer något alls och kör på. Tycker även val av körfält vid körning till mål inne i städer kan bli förvirrande och jag förlitar mig på att den bredvid mig säger stopp om jag skulle göra tokfel. Jag känner mig inte självsäker, jag förstår inte hur det ska gå att till slut köra helt självständigt. Efter att ha kört på skolan där bara det negativa påpekas så har varje litet misstag eller fel privat gjort mig så frustrerad och ledsen, jag tappar hoppet och börjar bara gråta, vilket är lite ansträngande för min handledare kan jag tänka mig. Det är typ inget moment vi gått igenom på körskolan där jag fått en ”vad bra, det känns som att du kan detta bra nu” eller ”det här sitter fläckfritt” det är alltid flera saker i körningen som jag måste öva på. Och jag har typ 1 vecka kvar! Det känns som att det blivit så övermäktigt MÅNGA saker. Vilket känns frustrerande 10+ lektioner in. När jag tror att jag blivit så bra. Det är så jobbigt, hur ska man kunna ha bra avsökning och se alla risker och hålla koll på trafikreglerna i t.ex. varje kommande korsning utan att det kokar ihop sig ibland? Jag försöker verkligen mängdträna och hålla koll på dessa saker men det är alltid något annat som brister. Tappar hoppet…
Gäst 2024-06-02 20:23 ! Citera #
Om du ska köra upp via körskolan så låter det konstigt att dom bara klankar ner på dig. Körskolor bokar inte uppkörningar för elever som inte har stor chans att få godkänt, så om dom har bokat in din uppkörning så borde det ju ändå betyda att du kör bättre än dom får det att låta.
Vissa lärare är väldigt snåla med komplimanger och gillar inte att hålla elevens hand så att säga, fokuserar hellre på dina svagheter som kanske inte är lika allvarliga som dom får det att låta.

Mitt tips är väl ändå att försöka lita på att du kör tillräckligt bra för att släppas iväg för körprovet, annars hade dom inte bokat det! Och du säger själv att du kör bättre privat, så var det för mig också. På körskolan lutade jag mig för mycket på läraren och förväntade mig konstant feedback (vilket jag oftast fick). Det är egentligen jätte bra i början, men kan vara ”skadligt” när man kommit en längre bit in i körningen då man inte blir tillräckligt självständig.


Vet att det kan kännas bedrövligt och totalt knäcka självkänslan när man blir lärd av någon som bara fokuserar på det negativa, men det kan vara så att ni helt enkelt inte är kompatibla som ett ”team”.
Hade du inte varit så nära uppkörningen hade jag nästan rekommenderat dig att prova en annan trafiklärare men låter inte som att det borde behövas :)


TL;DR
Om du inte vågar lita på dig själv så kan du ändå lita på att du kör tillräckligt bra för att en trafikskola t.o.m vågat boka in ditt prov.
Man behöver inte vara perfekt under uppkörningen, ingen inspektör förväntar sig att du ska köra 100% perfekt! Man får göra lite missar så länge dom inte sker i farliga situationer eller upprepas för många gånger. Var bara noga med att kolla alla speglar och döda vinkeln, försök att inte stanna i onödan men chansa inte heller :)

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor