Start > Körkortsforum > Samma regler för automat- som …

Samma regler för automat- som manuell växellåda?

Gäst 2010-09-07 23:14 ! Citera #
På halkan trffade jag på några som skulle köra halkan med automatlåda istället för manuell.Kan man alltså välja om man vill ha körkort för automat eller manuell växel? Betyder det att någon som tagit körkort för automat inte får köra manuell och tvärt om?

Jag antar att man får köra både automat och manuell om man tar körkort för manuell men endast automat om man väljer att ta körkort med automat växellåda. Stämmer detta?
klaso 2010-09-09 14:00 ! Citera #
Om du kör upp med automat får du endast behörighet att köra automatväxlade bilar. Kör du upp med en manuelt växlad bil får du behörighet för båda.
Gäst 2010-09-14 13:00 ! Citera #
Madeleine, precis som Klaso säger. Det fungerar ungefär som med glasögon: det står på körkortet att du endast har behörighet att köra med automat.
Gäst 2014-04-25 09:14 ! Citera #
Men på halkörningen får du välja automat eller manuell oavsett vad du tänker ta för körkort.
Gäst 2014-04-25 10:38 ! Citera #
Gäst
Men på halkörningen får du välja automat eller manuell oavsett vad du tänker ta för körkort.

på halkörningen fick jag endast köra med automat.

halkörningen är mera träna bromsar,
känna hur de är att bromsa på halt & inte halt.
känna hur understyrd känns

&

känna hur överstyrd känns.

och lite annat och så=)..
Gäst 2014-04-25 10:52 ! Citera #
Bättre o ta manuellt , så får du köra automat med ;)
Henke 2014-04-25 14:48 ! Citera #
Jag tycker att det är ganska fånigt eftersom att man ju kan välja att växla själv på en hel del automatväxlade bilar om man vill det. Den enda skillnaden är att det inte finns någon tredje pedal att trycka ner.
Gäst 2014-04-25 23:58 ! Citera #
Henke
Jag tycker att det är ganska fånigt eftersom att man ju kan välja att växla själv på en hel del automatväxlade bilar om man vill det. Den enda skillnaden är att det inte finns någon tredje pedal att trycka ner.

Skillnaden är ju att om du tar körkort för manuell växellåda så ska du kunna manövrera växellådan utan att titta, hålla dragläget, kunna växla i rätta stunder + flera andra grejer. Med den tredje pedalen ska du kunna även krypköra med så att du slipper använda gasen. Det är kul att hitta dragläget i flera olika bilar vilket oftast ger ett resultat att man får motorstopp de första gångerna. Om du/ni följer mitt råd så är det att ta körkort för manuell växellåda. Man får även annat kul att göra i bilen istället för att bara gasa och bromsa.
Eftersom med automat behöver man bara att gasa och bromsa vilket passar utmärkt om man tröttnat på konstant växlande. Ultimata är ju att ha en privatbil som är manuell och arbetsbil som är automat :lol:
Henke 2014-04-26 14:45 ! Citera #
Gäst

Skillnaden är ju att om du tar körkort för manuell växellåda så ska du kunna manövrera växellådan utan att titta, hålla dragläget, kunna växla i rätta stunder + flera andra grejer. Med den tredje pedalen ska du kunna även krypköra med så att du slipper använda gasen. Det är kul att hitta dragläget i flera olika bilar vilket oftast ger ett resultat att man får motorstopp de första gångerna. Om du/ni följer mitt råd så är det att ta körkort för manuell växellåda. Man får även annat kul att göra i bilen istället för att bara gasa och bromsa.
Eftersom med automat behöver man bara att gasa och bromsa vilket passar utmärkt om man tröttnat på konstant växlande. Ultimata är ju att ha en privatbil som är manuell och arbetsbil som är automat :lol:

Om man har råd med en någorlunda ny bil så är jag en förespråkare av automatväxellåda. De är miljövänligare om man har i åtanke att de flesta födda innan 80-talet (?) inte kör enligt den sparsamma rutinen, EcoDriving, med manuell. Min far till exempel varvar motorn hemskt i mina öron. Han skulle verkligen dra nytta av en modern automatbil, men han är för konservativ.

En ytterligare anledning är att man kommer fortare iväg i korsningar/svängar med automatlåda. En del förare kan uppenbarligen inte komma iväg tillräckligt kvickt (med manuell) och det anses ofta vara ett irritationsmoment i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 16:13
13
I dag 08:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest