Gäst 2024-04-29
Så min 4 åring som vill cykla ska skriva ett prov först?Rimligt!
Många tar körkort, andra gör det inte. Världen går inte under för det.
Jag som en gång hade en mopedkrock har upplevt att den 16-åriga unga tjejen på moped inte verkade ha lärt sig vilka trafikregler som gäller i trafiken, hon missade att högerregeln gäller på Johan Skyttes väg i korsningen med Vältstigen där jag kom körande in på Johan Skyttes väg från hennes högra korsande körbana och hon som inte väjde för min bil i god tid körde på min bil. Det skulle ha kunnat undvikas om hon inte hade närmar sig korsningen för fort utan sett till att sänka sin hastighet i god tid före korsningen och vara tillräckligt beredd att väja om något fordon kom körande från höger. Det är såvitt jag förstår tänkt med högerregeln att en fordonsförare skall sänka sin hastighet för att lättare kunna undvika kollision med korsande trafik, men alla fordonsförare kanske inte gör det vid väjningsplikt mot fordon från höger. Helst av allt skulle inte en trafikregel som högerregeln ha existerat kan man tycka, i Belgien har man i vissa tätorter börjat skylta större huvudgator som huvudled i syfte att avveckla högerregeln just för att den bedöms som en trafikfara med tanke på att inte så många bilister brukar ge fordon från korsande vägar till höger företräde, trots att man måste göra det enligt lag när högerregeln gäller; i en T-korsning eller en korsning mellan en ”stor” gata och en mindre gata verkar det vara stor risk för tendens att felaktigt uppfatta att den ”stora” vägen/den väg som löper rakt fram är en huvudled, trots att den vägen ej är skyltad som huvudled.