Motorbromsa från höga växlar?
Hej!
Har en fråga gällande motorbromsning. Att motorbromsa när du befinner dig i tredjeväxeln (ca 40-50km/h) är inte något större problem.
Men säg att du befinner dig på 90-100 och är på 5-6e växeln (min bil är endast 5växlad men många manuella är 6växlade). Hur gör du då? det är svårt för motorn att bromsa hårt av sit själv i så höga hastigheter, bromsar man lite först eller vad gör man?
(övningskör fortfarande)
Tack!
Hej!
Har en fråga gällande motorbromsning. Att motorbromsa när du befinner dig i tredjeväxeln (ca 40-50km/h) är inte något större problem.
Men säg att du befinner dig på 90-100 och är på 5-6e växeln (min bil är endast 5växlad men många manuella är 6växlade). Hur gör du då? det är svårt för motorn att bromsa hårt av sit själv i så höga hastigheter, bromsar man lite först eller vad gör man?
(övningskör fortfarande)
Tack!
Man har högre växel, 4:an eller 5:ans växel?
Hej! Kör själv inte manuellt men när jag har läst i teoriboken står det att man ska växla ned vid motorbromsning. Så känns ändå rimligt att den höga växeln på nått sätt gör att bilen rullar vidare längre.
Oavsett hög eller låg växel är det bäst att växla ned vid 1500-1700 rpm/varvtal då bränsleinsprutningen är avstängd över dessa varvtal utan gasen nedtryckt(ingen bränsleförbrukning). Det enda som skiljer sig är att du har högre rörelseenergi vid högre hastigheter och således blir tiden du motorbromsar längre än vid lägre växlar och hastigheter, bilen har 4 gånger så mycket rörelseenergi vid 100 km/h som du har vid 50 km/h likt. Denna förklaring av energimängd är exakt samma som för bromssträcka, med 2 gånger högre hastighet har du 4 gånger längre bromssträcka och vid 3 ggr har du 9 ggr längre bromssträcka.
Att motorn har svårare att bromsa är helt enkelt på grund av att du har mycket mer energi. Därför bör man motorbromsa tidigare(släppa gasen) vid högre hastigheter. Att göra detta vid högre hastighet utan att olämpligt störa bakomliggande trafik kräver erfarenhet då sträckan kan variera enormt beroende på fordon och lutning. För nybörjare så räcker det att du släpper gasen när du ser en lägre hastighetsbegränsning och bromsar vanligt om du har för hög hastighet när du närmar dig skylten, sedan när du är mer erfaren, har bättre förståelse för hur snabbt bilen saktar ned vid högre hastigheter och har bättre uppsikt på bakomliggande trafik kan du göra detta inför avfarter på motorvägar och svängar på landsvägar.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget