Okej, alla pluggar/studerar/lär oss på olika sätt eller hur?
Vi brukar få lära oss det i grundskolan och sedan få utveckla det själva genom livets gång.
Dem som bara läser böcker om körskolans regler m.m. och gör proven som körskolan har klarar provet galant. De har förmågan att lägga texter på minnet, men hur ska vi andra göra?
Jo, vi använder bilder. Eller jag gör det, kolla runt omkring dig i verkligheten, rätta alla som gör fel. Innan du började plugga till provet eller köra på körskola då märkte du kanske inte hur mkt fel föräldrarna gör när de kör eller hur?
Men nu märker du det, utnyttja det, lär dem vad som är rätt. För då påminner du dig själv och får gratis inlärning. Sedan kan du ju också hitta en sån här bra sida. så du kan plugga på sättet de ställer frågorna på och skriva hur mkt du vill.
Sedan kan du också fråga om det är något som internet ger dig två svar ifrån. här får du oftast (om inte en diskussion avgörs) ett svar.
Lära dig genom att prata:
Berätta vad du gör och vad du tänker när du kör. Kanske bäst när det är privat, ex du kommer in i en kurva och din farsa ska precis berätta vad du ska göra men du vet det.så säg det innan han gör det. svara så här ungefär: och nu ska jag sänka hastigheten...ecc
Lär dig genom att lyssna:
Det är ju detta du får lära dig i början bara lyssna ta in all information, även om du kanske är typen som inte tycker om att lyssna så mkt. jag är den typen x’D... i alla fall, be att personen som hjälper dig att berätta samtidigt som han visar. för ibland kan vi komma ihåg vissa rörelser bättre. typ när vi lär oss växel lådan elr hur vi ställer in stolen. men sedan hur vi ska bete oss i trafiken. högerregeln, utfartsregeln.
Var frågvis:
Fråga samma fråga som du undrat över till 3 pers minst! första personen är oftast en förälder, andra en kompis som tagit kortet och sist en körskole lärare. det brukar bli intressanta svar om du har en krånglig fråga. (Y)
Och var inte rädd att någon kommer tycka att din fråga är dum! Det finns som sagt inte dumma frågor bara idiotiska svar! (Den kan man aldrig höra för ofta.)
Men har du turen att en kompis och du ska ta körkortet tillsammans så plugga tillsammans. ni kan dela upp lärandet så ni bara behöver plugga hälften var sedan lär ni varandra det ni lärt er.
Använd post-it lappar:
Skriv upp det som du hela tiden glömmer m.m. sätt upp det på kylen eller datorn och läs det. gärna i bilens bakspegel eller ratten också.
Okej, nu hoppas jag att ni har fått lite extra inspiration och hjälp så det räcker =D
Jag håller på att ta mitt körkort just nu men tänkte dela med mig lite om hur jag pluggar/studerar och har du ett jätte bra tips som jag inte skrivit om ännu?
Skriv då, dela med dig här.
Och lycka till med era prov ^W^