Start > Körkortsforum > Råd och tips på hur man plugga…

Råd och tips på hur man pluggar =)

Fabregas 2010-11-21 11:41 ! Citera #
Som någon tidigare skrev, plugga teorin som du skulle plugga till vilket prov som helst.
En sak som funkar för mig är att läsa de saker du tycker är svårast flera flera gånger tills du kan förklara dem högt för dig själv helt utan att kolla i boken.
Lycka till :)
JohSme 2010-11-24 15:53 ! Citera #
Till skillnad mot andra som svarat så tycker jag att miljöer som vid datorn är perfekt för mig att plugga och detta har jag även utnyttjat vid studerande i skolan. Att sitta vid datorn är för mig avslappnande och jag slipper känna känslan av att ”plugga” utan tycker snarare att det blir roligt, det mesta iallafall https://korkortonline.se ? ;) Annars har du ju väldigt bra program till datorn som Bonniers Trafikskola och trafikskolan TEO som fungerar väldigt bra. Försök att va avslappnad då du pluggar då går det lättare men samtidigt, detta är mitt viktigaste tips, fundera över frågorna eller meningarna du läser och koppla ihop dem med en händelse du kan identifiera dig med, var inte så strikt i din läsning/pluggning utan ta ut svängarna och låt din hjärna arbeta på det sättet, då lär man sig både bra och länge. Ett exempel: Du läser meningen ”Då du närmar dig en korsning och inga skyltar finns, du är inte på en huvudled, hur ska du bete dig?”. Tänk då inte bara ”högerregeln” utan ta ut svängarna och tänk dig in i situationen, vad händer om en bil kommer på samma väg som dig och ska köra över din väghalva då den svänger? vad händer om en bil kommer ifrån vänster? Vad sker om det är bilar ifrån varje håll? Lycka till nu! :D

//JohSme
o0Natta0o 2011-01-16 11:21 ! Citera #
Jag har fått teoripaketet av en bekant, visserligen är paketet 2 år gammalt, men tror inte att de ska skilja sig så mycket?
Det duger tills jag köper nya via körskolan.

Har som plan att börja läsa, skriva upp de jag läser, och ev markera i boken de jag har svårt med.
Ungefär som när jag pluggade i skolan.
Emma00 2011-01-31 16:33 ! Citera #
Börja i tid! Bestäm dig för att lägga ex. en timma om dagen, koncentrerat då du stänger av tv och allt som stör. Såhär har jag gått tillväga:
1. Läs igenom boken.
2. Stanna efter varje kapitel och repetera snabbt vad du lärt dig.
3. Läs igenom igen och stryk under samt anteckna det viktigaste.
4. Öva hela tiden på med körkortsfrågor från olika program!
5. Bestäm en dag då du bara ska lära dig allt om t ex fordonet om du behöver plugga med på det.
6. Läs igenom alla repetitions sidor och plugga in dina anteckningar om det är något du missat.

Andra tips är att vara uppmärksam och ställa frågor när du övningskör! Jag tycker det är lättare att komma ihåg saker som man har utövat i praktiken.
Barre 2012-09-14 11:06 ! Citera #
Hej gott folk!
Jag har öningskört nu i 2 hela år. Imorse så bokade jag teorin och uppkörningen, men vet inte hur jag ska komma igång bara! jag har studiehäfte och teoriboken här vid mig men kommer inte igång? vet ej hur man ska dela upp det för att det ska kunna sitta bra i huvudet.
så snälla, hjälp mig
Gäst 2013-01-10 16:22 ! Citera #
Att börja i god tid är ju nästan det viktigaste. Då känner man sig inte lika stressad, man vet då att man har tid. Sen beror det ju på vilket sätt som man lär sig bäst på. Vänstersidan i boken förklarar med korta stödord och bilder, och vissa har ju lättare att lära sig så. Andra kanske behöver mycket text att läsa för att lära sig. Känn efter hur du lär dig bäst!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov