Det är inget ”litet” misstag att köra om på höger sida om hastighetsgränsen är över 70 så helt korrekt kugg.
Jag körde faktiskt om på höger sida av en rad av bilar som körde långsammare än 90 km/tim i det näst högra körfältet på E4/E20 söderut mellan Trafikplats Västberga och Trafikplats Bredäng, där det är fyra påbjudna körfält och där hastighetsbegränsningen var 90 km/tim förr (men nu sänkt till 80). Men jag började faktiskt att ångra det när Alex berättade att han blev kuggad bara för att han körde om på höger sida på uppkörningen. Jag hade säkert riskerat böter för det, men däremot ingen körkortsåterkallelse, men trots att det säkert inte kan ge körkortsåterkallelse så har jag ändå lärt mig av det och sett till att inte upprepa det. När jag kör på Nynäsvägen där bilister ofta kör för ”sakta” i mittersta körfältet så brukar jag se till att i god tid placera mig i vänstra körfältet, och det måste jag oftast göra redan innan början på trefältssträckan eftersom bilister redan där börjar att köra så sakta att jag som försöker hålla högsta tillåtna hastigheten måste köra om dem för att undvika kollision. Oftast måste jag hålla ut till vänster nästan hela vägen fram till slutet på trefältssträckan, vid avfarten mot Handen där höger körfält blir avfartsfält, men det jobbiga med det är ju att jag måste göra dubbelt körfältsbyte tillbaka till höger om jag ska köra av just där.
Jag tycker dock personligen att trefältssträckan på Nynäsvägen borde kunna vara anpassad, med avfartsvägvisare som är uppsatt omedelbart efter varje avfart och som upplyser om vilka färdmål nästkommande avfart leder till, för hade det varit avfartsvägvisare omedelbart efter varje motorvägsavfart så hade det väl varit okej att köra om ”mittfilsåkare” på höger sida, trots högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim, eftersom höger och vänster körfält i så fall haft olika färdmål enligt vägvisare (som anger att vänster körfält bara leder rakt fram medan höger körfält leder antingen rakt fram eller höger av motorvägen). Att behöva göra dubbelt körfältsbyte för att köra om en långsammare fordonsförare i mittersta körfältet på sidan mot mötande trafik, istället för att bara stanna kvar i höger körfält och passera på sidan mot vägkanten, kan faktiskt göra mer onytta än nytta.
Lillasyster berättade förresten i höst förra året att hon blev kuggad på andra uppkörningsförsöket, jag vet inte varför men på första försöket kuggades hon bara för ett enda misstag, att hon höll ut till vänster vägkant istället för mitten av körbanan när hon skulle svänga vänster; hon blev tydligen så nervös att hon fick för sig att köra som om vägen vore enkelriktad. Hon körde såvitt jag vet i Farsta båda gångerna.