Start > Körkortsforum > Enfilig infart i tvåfilig cirk…

Enfilig infart i tvåfilig cirkulationsplats

Gäst 2023-10-11 22:28 ! Citera #
Tjena forumet,

Har en fråga angående tvåfiliga cirkulationsplatser med enfiliga infarter.
Tänk dig att du kommer åkande på en enfilig väg som leder mot en cirkulationsplats, du ska till vänster i cirkulationen och inser att cirkulationsplatsen är tvåfilig när du ska köra in.

Jag tänker då att man korsar höger körfält och lägger sig i det vänstra för att fortsätta som vid en vanlig vänstersväng i en cirkulationsplats.
Det känns som det logiska alternativet, däremot har jag försökt hitta svar på google samt youtube men är fortsatt tomhänt.
Vad anser ni? :?
Björn He 2023-10-13 11:03 ! Citera #
Jag vet inte vad man ska säga, men jag har noterat att exempelvis Åbyrondellen utanför Årstaberg i södra Stockholm är en dubbelfilig cirkulationsplats, med dock enbart en fil vid infart från avfarten från Södra länken i riktning västerut. I en sån trafiksituation är det såvitt jag vet inte obligatoriskt att köra in på vänster körfält för färd till utfarten från cirkulationen till vänster sett från motorvägsavfarten, utan man får köra in på det högra körfältet vid infart på cirkulationen och sedan hålla till höger hela vägen i cirkulationen.
Det är ändå trafiksäkrast att direkt färdas in på höger körfält och sedan köra ut därifrån istället för att köra in på vänster körfält, för kör man in på vänster körfält så måste man ju göra ett körfältsbyte strax före utfart från cirkulationen, som anses som en riskfylld trafiksituation med tanke på risken för att krocka med en eventuell fordonsförare som befinner sig alldeles bredvid eller annars kan få för sig att köra om till höger. För att slippa en sådan riskfylld trafiksituation, där man måste rikta extra uppmärksamhet över det högra körfältet, så ska man anpassa sin körning vid en cirkulationsplats så att man kan lämna cirkulationen från det högra körfältet (som är närmast utfarten), om det är möjligt.
Håkan 2023-10-13 16:39 ! Citera #
Fast, Det du skriver är ju så som du bör köra i en tvåfilig rondell, ska du tredje utfarten så ska du hålla vänster körfält och göra ett körfältsbyte. Så vad du säger är att alla ska köra höger fält för det är trafiksäkrast.. NEJ!
Håkan 2023-10-13 16:40 ! Citera #
Och Björn. du skrev tidigare i en tråd att du har varit involverad i 10 olika trafikolyckor sedan du tog körkort så jag vet inte om man riktigt ska ta dina råd om jag ska vara ärlig.
Björn He 2023-10-14 00:21 ! Citera #
Håkan 2023-10-13
Och Björn. du skrev tidigare i en tråd att du har varit involverad i 10 olika trafikolyckor sedan du tog körkort så jag vet inte om man riktigt ska ta dina råd om jag ska vara ärlig.
Att jag kolliderat mer än tio(!) gånger (som sannerligen kan anses som mycket onormalt) var såvitt jag förstår inte mitt fel, utan felet låg på att de jag kolliderade med inte följde trafikregler, som inte lämnade företräde för mina bilar innan de själva körde vidare då de hade väjningsplikt. Vissa förare är tydligen inte så bra på att behärska väjningspliktsregler. Första gången jag kolliderade trodde motpartsföraren att han som kom från höger hade företräde, innan jag försökte påtala för honom att han tvärtom hade väjningsplikt mot mig enligt vägmärke och i en sån trafiksituation gäller ju inte högerregeln, men han glömde att uppmärksamma väjningspliktsmärket, och köra bara ut från den högra korsande vägen utan att ens stanna upp för att släppa förbi mig, och jag blev påkörd mitt i högersidan av honom.
Andra gången jag krockade var jag själv på väg ut på en 50-väg från en mindre villagata, där det är 30, samtidigt som det kom en tjej på moped som inte verkade ha lärt sig att högerregeln gäller där. Hon borde dock ha kunnat väja för att lämna företräde för min bil som kom från höger, innan hon fortsatte köra, om hon hade tänkt på att sänka sin hastighet i god tid före korsningen, och inte bara närma sig korsningen i 45-50 km/tim som hon uppenbarligen gjorde nu, samtidigt som jag kom körande ut från höger, och då blev påkörd av mopeden.

Min allra värsta kollision var såvitt jag bedömer min nionde, som skedde vid Åbyrondellen utanför Årsta i södra Stockholm. Där kom en snubbe körande bara rakt in i cirkulationsplatsen utan att väja för min bil som just var på väg förbi hans infart till cirkulationen, och utan att ens stanna upp och se sig för före korsningen innan han körde vidare, och jag kraschade med honom såpass kraftigt att båda våra bilar totalkvaddades och krockkudden utlöstes, i varje fall på min bil, och träffade mig rakt i ansiktet. En sån otäck kollision hade väl lika gärna kunnat ske på en landsväg, eller liknande huvudled, om nu jag hade närmat mig en korsning där en som har väjningsplikt hade kört ut från den korsande vägen i vägen för min bil samtidigt som jag just hade närmat mig i omkring 70-75 km/tim.

Angående Åbyrondellen så är det faktiskt ETT körfält in i cirkulationsplatsen vid avfarten från Södra länken västerut, då är man inte tvungen att välja det vänstra körfältet för att köra runt rondellen till utfarten till vänster sett från infarten, utan det är tillåtet att köra i höger körfält fram till utfarten också i det här fallet. Hade det varit två körfält in i cirkulationen så hade man självklart behövt köra i vänster körfält in i cirkulationen och sedan byta till höger körfält strax före utfart, men nu är det ETT körfält in i cirkulationen och sedan två körfält runt rondellen, och då är det INTE påbjudet att köra i vänster körfält fram till utfarten. Sålänge det inte är påbjudet att köra i vänster körfält ska man anpassa sin körning för att kunna lämna cirkulationen från höger körfält, för att slippa göra ett körfältsbyte vid utfart, som ju är en trafikfarlig situation med tanke på risken för att sidokrocka om man inte är tillräckligt uppmärksam på om något annat fordon befinner sig alldeles bredvid till höger eller annars försöker köra om till höger.
Björn He 2023-10-14 12:56 ! Citera #
Även om det hade varit två körfält in i cirkulationsplatsen vid Åbyrondellen så behöver det inte ha varit påbjudet att välja vänster körfält för färd till utfarten till vänster (sett från infarten). Vid Åbyrondellen hade det kunnat vara påbjuden körriktning vänster från både höger och vänster körfält, om nu vänster körfält hade haft påbjuden körriktning vänster medan höger körfält haft påbjuden körriktning vänster eller rakt fram/höger.

Sålänge det är möjligt med hänsyn till omständigheterna att färdas in i cirkulationen i höger körfält så skall man se till att köra in i höger körfält, för att kunna lämna cirkulationen på ett så trafiksäkert sätt som möjligt utan något riskfyllt körfältsbyte.

Förresten är det enligt generella trafikregler tillåtet att byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, under förutsättning att det sker utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon. Sen är du som fordonsförare skyldig att anpassa din hastighet, när en annan fordonsförare ger tecken om körfältsbyte, på ett sånt sätt att körfältsbytet underlättas. Plus att i skarpare svängar som exempelvis vid rondeller måste man vara extra uppmärksam på att längre fordon (framförallt lastbilar med tillkopplad släp- eller påhängsvagn) oftast måste köra över körfältslinjen och därmed köra i mer än ett körfält för att kunna passera.
Håkan 2023-10-14 20:20 ! Citera #
Problemet här som jag ser det Björn är inte att du inte följer dom regler som finns. UTAN ATT DU FÖLJER DOM TILL PUNKT OCH PRICKA.

Dom bästa bilförarna är inte dom som följer alla regler utan som anpassar sig till situationer.. Du nämner 3 situationer där du har krockat med en annan trafikant och flera av dom säger du att du hade rätten på din sida. Ja så kan det vara men du vet lika väl som jag att alla följer inte reglerna och man bör kan anpassa sin körning utefter det.

Jag säger inte att du har fel i det du skriver, men 10 olyckor säger mycket.. Det känns som du kör på att jag har rätt, du har fel och då kör jag...
Håkan 2023-10-14 20:23 ! Citera #
Och återigen, som du skriver angående sista rondellen, DET ÄR ALDRIG TVUNGET ATT VÄLJA VÄNSTRA, Men man gör det för tydlighet mot andra trafikanter och jag tror det är här som det fallerar för dig.
Björn He 2023-10-19 00:21 ! Citera #
Håkan 2023-10-14
Problemet här som jag ser det Björn är inte att du inte följer dom regler som finns. UTAN ATT DU FÖLJER DOM TILL PUNKT OCH PRICKA.

Dom bästa bilförarna är inte dom som följer alla regler utan som anpassar sig till situationer.. Du nämner 3 situationer där du har krockat med en annan trafikant och flera av dom säger du att du hade rätten på din sida. Ja så kan det vara men du vet lika väl som jag att alla följer inte reglerna och man bör kan anpassa sin körning utefter det.

Jag säger inte att du har fel i det du skriver, men 10 olyckor säger mycket.. Det känns som du kör på att jag har rätt, du har fel och då kör jag...
Att kollidera med andra trafikanter behöver inte vara någon allvarlig omständighet som innebär återkallelse av körkort, om man nu inte varit vållande till kollisionen eller annars några personskador. Generellt sett är man inte vållande om den man kolliderat med inte följt regler, som exempelvis att stanna upp för att släppa förbi en som den har väjningsplikt emot. Har en trafikant väjningsplikt mot mig så har man skyldighet att väja för att ge mig företräde och fri väg innan han själv färdas vidare, om det inte görs så har han gjort fel som inte följt regler och därmed varit vållande till eventuell kollision med mig; egentligen ska jag inte behöva stanna för någon som har väjningsplikt och förväntas stanna upp för att lämna fri väg för mig.

Jag har såvitt jag bedömer inte alls visat några brister i ansvaret att undvika trafikolyckor, även om det är sant att man är skyldig att iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolyckor. En kollision med en trafikant som inte följer väjningspliktsregler behöver INTE bero på bristande ansvar att undvika trafikolyckor, eller annars på otillräcklig förståelse för det ansvar man har att iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolyckor, utan det kan lika gärna bero på mänsklig otur då en medtrafikant kör på ett ovarsamt sätt genom att exempelvis inte följa gällande regler. Att jag haft sån otur så mycket som minst tio gånger har väl inte berott på något annat än själva mänskliga faktorn; det är väl mänskligt att ha otur, precis som att det kan vara mänskligt att någon gång vid parkering glömma att placera en P-skiva korrekt tidsinställd/giltig parkeringsbiljett väl synlig under vindrutan, men om man blir skyldig att betala felparkeringsavgift för glömska att ha lagt fram P-skiva/giltigt parkeringsbevis så kan man inte slippa undan betalningsansvar med hänsyn till den mänskliga faktorn, för hänsyn till mänskliga faktorn kan inte alltid tas.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 18:04
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo