Och Björn. du skrev tidigare i en tråd att du har varit involverad i 10 olika trafikolyckor sedan du tog körkort så jag vet inte om man riktigt ska ta dina råd om jag ska vara ärlig.
Att jag kolliderat mer än tio(!) gånger (som sannerligen kan anses som mycket onormalt) var såvitt jag förstår inte mitt fel, utan felet låg på att de jag kolliderade med inte följde trafikregler, som inte lämnade företräde för mina bilar innan de själva körde vidare då de hade väjningsplikt. Vissa förare är tydligen inte så bra på att behärska väjningspliktsregler. Första gången jag kolliderade trodde motpartsföraren att han som kom från höger hade företräde, innan jag försökte påtala för honom att han tvärtom hade väjningsplikt mot mig enligt vägmärke och i en sån trafiksituation gäller ju inte högerregeln, men han glömde att uppmärksamma väjningspliktsmärket, och köra bara ut från den högra korsande vägen utan att ens stanna upp för att släppa förbi mig, och jag blev påkörd mitt i högersidan av honom.
Andra gången jag krockade var jag själv på väg ut på en 50-väg från en mindre villagata, där det är 30, samtidigt som det kom en tjej på moped som inte verkade ha lärt sig att högerregeln gäller där. Hon borde dock ha kunnat väja för att lämna företräde för min bil som kom från höger, innan hon fortsatte köra, om hon hade tänkt på att sänka sin hastighet i god tid före korsningen, och inte bara närma sig korsningen i 45-50 km/tim som hon uppenbarligen gjorde nu, samtidigt som jag kom körande ut från höger, och då blev påkörd av mopeden.
Min allra värsta kollision var såvitt jag bedömer min nionde, som skedde vid Åbyrondellen utanför Årsta i södra Stockholm. Där kom en snubbe körande bara rakt in i cirkulationsplatsen utan att väja för min bil som just var på väg förbi hans infart till cirkulationen, och utan att ens stanna upp och se sig för före korsningen innan han körde vidare, och jag kraschade med honom såpass kraftigt att båda våra bilar totalkvaddades och krockkudden utlöstes, i varje fall på min bil, och träffade mig rakt i ansiktet. En sån otäck kollision hade väl lika gärna kunnat ske på en landsväg, eller liknande huvudled, om nu jag hade närmat mig en korsning där en som har väjningsplikt hade kört ut från den korsande vägen i vägen för min bil samtidigt som jag just hade närmat mig i omkring 70-75 km/tim.
Angående Åbyrondellen så är det faktiskt ETT körfält in i cirkulationsplatsen vid avfarten från Södra länken västerut, då är man inte tvungen att välja det vänstra körfältet för att köra runt rondellen till utfarten till vänster sett från infarten, utan det är tillåtet att köra i höger körfält fram till utfarten också i det här fallet. Hade det varit två körfält in i cirkulationen så hade man självklart behövt köra i vänster körfält in i cirkulationen och sedan byta till höger körfält strax före utfart, men nu är det ETT körfält in i cirkulationen och sedan två körfält runt rondellen, och då är det INTE påbjudet att köra i vänster körfält fram till utfarten. Sålänge det inte är påbjudet att köra i vänster körfält ska man anpassa sin körning för att kunna lämna cirkulationen från höger körfält, för att slippa göra ett körfältsbyte vid utfart, som ju är en trafikfarlig situation med tanke på risken för att sidokrocka om man inte är tillräckligt uppmärksam på om något annat fordon befinner sig alldeles bredvid till höger eller annars försöker köra om till höger.