Mobiltelefon i trafiken?!
alla länder i europa har regeln, men inte sverige och vi planerar inte att införa den då infrastrukturminister åsa torstenson tycker att de inte finns tillräckligt med bevis
Ibörjan är det svårt att t.o.m. växla, och sen när man fått körkortet bör man vänta till man fått lite mer rutin. Onödigt att tämja på riskerna..
Personligen tycker jag nog att problemet mest ligger hos händerna, då en hand plötsligt är upptagen. Jag tycker nog inte att själva samtalet är mer uppehållande och avledande än ett vanligt samtal i bilen - så handsfree är nog en lämplig lösning som kan minska antalet olyckor hos de som nödvändigtvis måste tala i telefon samtidigt som han/hon kör.
Jag har för mig att det kommer en fråga angående just detta och man är lika okoncentrerad när man använder headset som vanlig mobiltelefon. Alltså är det ingen skillnad.
Detta gäller även att prata med passageraren när man kör. När man pratar med passageraren är man är faktiskt lika okoncentrerad när man kör, som när man pratar i mobiltelefon.
Jag tycker verkligen inte att man ska prata i telefonen under tiden man kör!
När man sitter i bilen och pratar i telefon kanske man tror att man har full kontroll på sin körning men det har man verkligen inte!
Jag personligen skulle aldrig kunna prata i telefon samtidigt som jag kör för jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att ha total koll på vad som händer i trafiken. Som förare måste man vara mycket fokuserad och koncentrerad på sin körning, dock inte för mycket för då är det lätt att missa en massa hinder på vägen. Och med en telefon vid örat är det omöjligt!
Jag tycker som många andra att man inte ska prata i mobil telefonen när man kör. Jag tycker även att man ska införa en lag där det står att man inte ska prata i telefonen när man kör etc. Jag tror också att jag lästa någonstans att staten kanske ska införa någon liknande regel. Om du pratar i telefon kan du riskera att krocka, och det är inte bra och hur ska trafikverket uppnå nollvisionen? det kommer aldrig hända...
Jag tycker att det borde förbjudas att använda telefon i trafiken , för att :
man missar mycket information i trafiken
man blir helt inne i samtalen
svårt att koncentrera sig
reaktionsträcka blir sämre
osv osv...
väntar man på ett viktigt samtal så kan man svänga in på nån bensinmack och ringa tbx.
Jag tycker att det är okej så länge du har öronsnäcka (eller nåt liknande) och inte är ’’ny’’ i trafiken.
När jag va i USA så berättade en bekant att trafikolyckorna faktiskt har ökat sedan dom förbjöd mobiler i trafiken.. Alltså förarna koncentrerar sig på att gömma mobilen istället för att köra.
Många intressanta kommentarer att läsa!!
Tycker det ska vara upp till var och en. Annars kan det ju bli som i inlägget ovan, vilket inte är den önskade effekten.
Olika människor har ju olika bra simultankapacitet. T.ex. så har kvinnor generellt mer av den varan än män (enligt legenden
).
Förresten så stör väl ett vanligt samtal med en passagerare lika mycket som ett handsfree-mobilsamtal? Vi kanske ska förbjuda passagerare också isf?
Senaste foruminläggen
Rubrik