Jag har en renault clio på 72 häst. Spelar ingen roll om jag trycker ner gasen helt. Kommer knappt upp i 80 ändå. Alternativet är att gasa 4000 varv på 3an och sedan drag race växla upp. Måste ju tänka på miljön och den stackars motorn. Enkelt i en modern bil där det är lätt att köra för fort i. Annan sak med gamla rishögar.
Så gör det då ändå?
Säkerheten går före miljön så senast som 2021 när jag pluggade teorin och lagarna. Och det är förresten den röda linjen på varvräknaren som anger tillverkarens gräns för hur mycket du kan pusha motorn (eller om varvräknare saknas så finns det ofta med i instruktionsboken vad motorn är byggd för med gräns). Min inspektör (en tjej dessutom) klagade då fan inte när jag drog från 40 km/h till 100 km/h på trean och hoppade direkt till 6;an.
Att ligga på 4000 varv i några sekunder gör knappast nånting med motorn såvidare inte du eller tidigare ägare har grovt misskött bilen, aldrig bytt olja eller har på minimumsträcket på oljestickan hela tiden. Den är fan byggd för att klara av det annars skulle den röda linjen vara mycket lägre. Och även då så skulle det nog knappast bli problem.
Motorn är väl inte gjord av plast eller?
Och vadå dragrace växla? Hoppa från 3;an till högsta växel du har på bilen när du väl nått rådande hastighet.
Det gick fin fint att göra detta på den första bilen jag hade, en gammal skoda med hela 55 hästar under huven. Den enda gången det inte gick att nå upp till 80 (100 km/h har oftast längre påfarter) eller 100 innan heldraget tog slut var på antingen korta påfarter med sväng i början eller om den var nästintill helt plant, men nådde ändå upp till 80 km/h och hundra var inte långt därefter. Du vet väl dessutom om att påfarten oftast fortsätter ett tag till va innan du måste svänga ut? Dra nytta av det och ligg kvar några sekunder till om du verkligen har problem med att få upp farten.
Många av dessa såskoppar jag beklagar mig över sitter även i antingen en Volvo XCxx eller nån annan modernare bil, bilar som garanterat har 100 hk eller mer.
Tro mig, många förare på motorvägen kommer bli glad över att du sköter detta bättre, finns inget jävligare (förutom BMW ägare som slickar arsle hela dagarna) att behöva nita in på bromsen för nån såskopp ska envisas med att köra ut på motorvägen i väsentligt saktigare fart och störa trafikflödet, det är inte bara du på vägen och din ålder skiter jag i. Dom flesta gör sig besväret att åka ut i vänsterfilen för att underlätta så det minsta du kan göra är att underlätta trafikflödet och undvika onödiga bromsningar. Verkställ omedelbart, soldat!