Start > Körkortsforum > Seriöst varför är folk rädd fö…

Seriöst varför är folk rädd för gaspedalen (påramp rant)?

Gäst 2023-07-01 21:07 ! Citera #
Åsyftar speciellt i på rampen inför motorväg, där detta fenomen är extremt vanligt. (Scenariot: Jag och sen en annan framför mig, resten av på rampen framåt är fritt).
Ser reguljärt folk som fortfarande ligger i runt 60 km/h när dom passerar den heldragna linjen.

Är folk bara feg som fan eller idioter? Fattar man helt enkelt inte att det är mycket säkrare för i princip alla andra på vägen inklusive sig självt om man ligger nära eller på maxhastigheten så trafiken bakom slipper bromsa in (som gör att nästa bakom måste bromsa in osv)? Vad hände med planering och trafiksäkerhet?

Blir så jävla less på dessa människor. Varenda dag ut och in när man kör så möter man alltid någon av dessa jävla söndagsförare. Inte fan har dom nån släpvagn eller liknande heller så dom kan ju knappast skylla på det.

Hur folk beter sig på avrampen förtjänar också piss. Varför fan bromsar folk på motorvägen när dom ska köra av? Vad fan tror folk avrampen är till för? Det är fritt fram på avrampen är folk blind eller ser dom spöken av bilar förgångna så dom tror avrampen är nästan full med bilar?

Vintertid eller regn kan jag förstå att man inte vill accelerera så fort eller vill sakta ner lite grann. Men sommar? Torr astfalt? Ge er FAN! :x
Gäst 2023-07-05 08:28 ! Citera #
Det är därför många trafikolyckor sker på motorvägarna.. skulle varit indraget körkort direkt
Trf 2:1 En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik
Lol 2023-07-05 18:40 ! Citera #
För att dem glömde prinsesstårtan under pedalen. Allmänt känt misstag.
Gäst 2023-07-07 01:21 ! Citera #
Hände igår också. Enkelt 7/10 som segar i påfartsrampen. >100 hk och pissar 60-70 innan heldragen linje tar slut och oftast 60. Finns ett fåtal ställen i min stad där jag inte ligger exakt på motorvägsfarten vid slutet av heldragen linje men nog fan ligger jag väldigt nära eller på ändå.
Tror det värsta var 85 km/h på 100 km/h motorväg exakt när heldragen linje tar slut, men den påfarten är cp (är en sån där dryg kort sväng man helst inte ligger mer än 30-40 på när det blir rakt igen och själva sträckan att hinna upp i fart är väldigt kort samt inte nerförsbacke) och har man inte en relativt som jag ser det superstark bil (min e 102 hk) så är det som det är, men bara nån sekund efter heldragen linje tar slut är jag ändå uppe i hundra.

Gott folk, gaspedalen är inte din fiende. Man använder den för att få fart på bilen. 8-)
Tvåan upp till 70 sen trean till motorvägsfarten, visa att du kan köra och tryck den där gaspedaljäveln i botten!
Björn He 2023-07-17 11:49 ! Citera #
Vissa fordonsförare är kanske långsammare på att accelerera vid infart på motorväg, kanske på grund av ovana att accelerera snabbt. Det är enklast att accelerera snabbt på en automatväxlad bil.
Gäst 2023-07-18 10:00 ! Citera #
För svårt att accelerera snabbt ? Kan man inte trycka ner pedalen i botten kanske man inte ska köra bil
Gäst 2023-07-21 17:45 ! Citera #
Jag har en renault clio på 72 häst. Spelar ingen roll om jag trycker ner gasen helt. Kommer knappt upp i 80 ändå. Alternativet är att gasa 4000 varv på 3an och sedan drag race växla upp. Måste ju tänka på miljön och den stackars motorn. Enkelt i en modern bil där det är lätt att köra för fort i. Annan sak med gamla rishögar.
Gäst 2023-08-31 16:51 ! Citera #
Gäst 2023-07-21
Jag har en renault clio på 72 häst. Spelar ingen roll om jag trycker ner gasen helt. Kommer knappt upp i 80 ändå. Alternativet är att gasa 4000 varv på 3an och sedan drag race växla upp. Måste ju tänka på miljön och den stackars motorn. Enkelt i en modern bil där det är lätt att köra för fort i. Annan sak med gamla rishögar.
Så gör det då ändå?
Säkerheten går före miljön så senast som 2021 när jag pluggade teorin och lagarna. Och det är förresten den röda linjen på varvräknaren som anger tillverkarens gräns för hur mycket du kan pusha motorn (eller om varvräknare saknas så finns det ofta med i instruktionsboken vad motorn är byggd för med gräns). Min inspektör (en tjej dessutom) klagade då fan inte när jag drog från 40 km/h till 100 km/h på trean och hoppade direkt till 6;an.

Att ligga på 4000 varv i några sekunder gör knappast nånting med motorn såvidare inte du eller tidigare ägare har grovt misskött bilen, aldrig bytt olja eller har på minimumsträcket på oljestickan hela tiden. Den är fan byggd för att klara av det annars skulle den röda linjen vara mycket lägre. Och även då så skulle det nog knappast bli problem.
Motorn är väl inte gjord av plast eller?

Och vadå dragrace växla? Hoppa från 3;an till högsta växel du har på bilen när du väl nått rådande hastighet.

Det gick fin fint att göra detta på den första bilen jag hade, en gammal skoda med hela 55 hästar under huven. Den enda gången det inte gick att nå upp till 80 (100 km/h har oftast längre påfarter) eller 100 innan heldraget tog slut var på antingen korta påfarter med sväng i början eller om den var nästintill helt plant, men nådde ändå upp till 80 km/h och hundra var inte långt därefter. Du vet väl dessutom om att påfarten oftast fortsätter ett tag till va innan du måste svänga ut? Dra nytta av det och ligg kvar några sekunder till om du verkligen har problem med att få upp farten.

Många av dessa såskoppar jag beklagar mig över sitter även i antingen en Volvo XCxx eller nån annan modernare bil, bilar som garanterat har 100 hk eller mer.
Tro mig, många förare på motorvägen kommer bli glad över att du sköter detta bättre, finns inget jävligare (förutom BMW ägare som slickar arsle hela dagarna) att behöva nita in på bromsen för nån såskopp ska envisas med att köra ut på motorvägen i väsentligt saktigare fart och störa trafikflödet, det är inte bara du på vägen och din ålder skiter jag i. Dom flesta gör sig besväret att åka ut i vänsterfilen för att underlätta så det minsta du kan göra är att underlätta trafikflödet och undvika onödiga bromsningar. Verkställ omedelbart, soldat!
Elf 2023-08-31 18:52 ! Citera #
Gäst 2023-07-07
Hände igår också. Enkelt 7/10 som segar i påfartsrampen. >100 hk och pissar 60-70 innan heldragen linje tar slut och oftast 60. Finns ett fåtal ställen i min stad där jag inte ligger exakt på motorvägsfarten vid slutet av heldragen linje men nog fan ligger jag väldigt nära eller på ändå.
Tror det värsta var 85 km/h på 100 km/h motorväg exakt när heldragen linje tar slut, men den påfarten är cp (är en sån där dryg kort sväng man helst inte ligger mer än 30-40 på när det blir rakt igen och själva sträckan att hinna upp i fart är väldigt kort samt inte nerförsbacke) och har man inte en relativt som jag ser det superstark bil (min e 102 hk) så är det som det är, men bara nån sekund efter heldragen linje tar slut är jag ändå uppe i hundra.

Gott folk, gaspedalen är inte din fiende. Man använder den för att få fart på bilen. 8-)
Tvåan upp till 70 sen trean till motorvägsfarten, visa att du kan köra och tryck den där gaspedaljäveln i botten!
Växlar du till 5/6 när du är uppe i 80-100 direkt eller väntar du tills du kommit in i motorvägen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo