Hej!
Du har hört alldeles rätt om du frågar mig men jag ska inte prata om det utan vad jag fick för erfarenheter och väckarklockor
Man fick testa på att krocka i 30 km/h, inte i en riktig bil såklart, men det var en ordentlig smäll. 30 km/h tänker man ju inte är så jättesnabbt men det kan hända en hel del där också. Och om kraften är så pass redan vid 30 kan man ju ana vad den blir när man kör i 50 för att inte tala om när man kör i 110 km/h!!
Sen fick vi sitta i en uppmonterad bil som man sedan snurrade 360 grader. Av det lärde man sig vikten av att ha bälte. Bilen stannades när den var i 90 grader resp. 180 grader. Och om man inte skulle ha bälte skulle man ha åkt runt som en vante där inne. Om man inte slår ihjäl sig själv först lär man kanske slå ihjäl de andra passagerarna innan (eller efter).
Vi fick såklart också prova det som man förknippar med halkbanan - köra på halt underlag. Det gjorde vi i olika hastigheter och mätte stoppsträckan för de olika hastigheterna. Jag kommer inte ihåg några siffror, men det var enorma skillnader!! Så att hålla i gasen vid dåligt väglag är sannerligen befogat!
Vi fick även testa att åka med i en bil utan ABS-bromsar, han hade inte en chans att styra bilen vi snurrade många varv och stoppsträckan var jättelång.
Han gjorde ett litet game med oss. Han satte ut koner och sa att dessa var en älg. Hastigheten är 70 km/h och ni får inte börja bromsa före en viss linje (linjen skulle väl representera där man reagerar med det blev ju i det här fallet där bromssträckan börjar eftersom man var förberedd när man närmade sig den). Problemet var, märkte man efter att ha testat en gång, att man inte kunda styra i det hala väglaget i den höga hastigheten. Uppgiften för oss var att lösa det på något sätt. Hur vi gjorde säger jag inte, det kan du nog klura ut själv
Under dagen frågade han även muntliga frågor.
Ja det var lite av min upplevelse. Hoppas det sa dig något och att du tycker det är lika kul som all andra