Start > Körkortsforum > Att köra på och växla till ett…

Att köra på och växla till ettan

Gäst 2010-08-17 19:33 ! Citera #
Ifall man ska stanna inför ett rödljus så vet man ju inte hur lång tid det tar innan det blir grönt igen. Ibland blir det grönt nästan direkt efter att man nästan har hunnit stanna men att bilen fortfarande rullar jättelångsamt. Måste man då vänta tills bilen har stannat helt innan man kan växla till ettan igen eller man man göra det när bilen rullar jättelångsamt?
Abbe 2010-08-19 15:34 ! Citera #
Jag har kört i 11 månader typ ska ta körkort i november.

Du ska inte stanna om det inte krävs ,du kan köra vidare, du växlar ner till tvåan. Är det bil framför ska du sakta in så att du inte kör in i bilen!

Lycka till! :D
Shafti 2010-09-01 00:51 ! Citera #
Carolin
Ifall man ska stanna inför ett rödljus så vet man ju inte hur lång tid det tar innan det blir grönt igen. Ibland blir det grönt nästan direkt efter att man nästan har hunnit stanna men att bilen fortfarande rullar jättelångsamt. Måste man då vänta tills bilen har stannat helt innan man kan växla till ettan igen eller man man göra det när bilen rullar jättelångsamt?


Du skall undvika att växla ner till ettan eftersom det är dåligt för miljön, men ifall situationen kräver det så självfallet ska du göra det! Mitt tips är att när du ser att det är rött lätt långt fram, sakta ner och smyg fram på tvåan eller trean, då passerar tiden och chansen att det blir grönt är större! Då slipper du stanna :D

Bra för miljön och skönt att inte behöva stanna!

Lycka till ;)
tonk 2010-09-23 16:55 ! Citera #
Närmar du dig trafikljus och ser att det är rött, så ska du motorbromsa fram och undvika 1ans växel, det spelar ingen roll hur många bilar du har bakom dig. Du blockerar inte dom eftersom det är rött. Se till att rulla fram istället för åka fram till trafikljuset och sedan bromsa, det gillar inte uppkörningstant/gubben :P
Victor A 2010-10-06 15:22 ! Citera #
För 10 år sedan hade säkert start och stop tekniken vid rödljus funkat men inte idag med allt miljösnack hit och dit, gör som @tonk skrev så blir det grmyt, även fast de bakom blir griniga så är deras ilska onödig för den hjälper inte rödljuset att slå om fortare
melina 2010-11-16 15:12 ! Citera #
Kör lååångsamt mot trafikljuset och var uppmärksam! Då ser du om trafikljuset slår om tidigare. Lägg inte i ettan innan du står still. Tänk echo.driving!
dagglii 2010-11-16 18:35 ! Citera #
Jag brukar motorbromsa på tvåan. Idag så sa dock min trafiklärare när jag saktade in innan en korsning där höger hade företräde att jag skulle ligga på ettan för att sikten var skymd..
Gäst 2010-11-17 09:27 ! Citera #
Jag har fått lära mig att man aldrig ska köra på ettan, förutom när man startar och då bara någon halvmeter, sedan direkt växla till tvåan. Det verkar logiskt tycker jag, för om man kör mycket på ettan börjar det gnissla jättemycket om nåt som jag tyvärr inte vet vad det är (växellådan?). Eller så är det något annat som gör att det gnisslar... Någon som vet vad? Skulle vara jättebra :)

Men jag har aldrig tagit en riktig lektion, bara kört med privat handledare..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor