Start > Körkortsforum > Kan man bli kuggad pga svårigh…

Kan man bli kuggad pga svårigheter med just den bilen?

Olknuts 2010-08-17 14:34 ! Citera #
Jag har precis börjat min intensivkurs och det går ganska bra. Problemet är att bilen jag kör med på körlektionerna är betydligt svårare än den/dom jag har kört med hemma. Dom är raka motsattsen till varandra. Han påpekar varje gång att jag släpper upp kopplingen för fort så att det hackar och att jag är för ”feg” på att gasa. Grejen är den att hans gas tar fruktansvärt mycket och fort, bara att sätta foten på och knappt trycka gör att det gasar väldigt mycket. Kopplingen är åt andra hållet, det tar väldigt lång tid innan den börjar ta och när dragläget väl kommer så får man inte släppa upp 1mm 1sek för fort för då blir det motorstopp. Detta gör att jag har stora problem med att som sagt gasa så jag får upp rätt fart och att komma iväg utan att få motorstopp. Men det som gör mig så frustrerad är att jag kan ju när jag kör med bilen vi har hemma. Jag kan gasa på och komma upp i den fart jag ska utan probelm och jag kan komma iväg och koppla utan att det hackar.

Då jag kör bilen vi har hemma så är det nästan så att jag har överinlärning. Jag tänker knappt på vad jag gör, det går mest av sig själv. Jag har vågar nästan säga att om han åkte med oss i bilen vi har så skulle han säga att jag får körkort redan nu, så pass duktig är jag på att köra...men inte i hans bil.

Jag undrar nu om jag kan bli kuggad pga det? Kan jag bli kuggad pga att det är bilens ”fel” att jag inte kan köra? I så fall komme rjag aldrig få körkort för jag fick reda på i dag att jag ska köra upp med samma bil som jag kör med på lektionerna som jag har så fruktansvärt svårt att köra.
maja 2010-08-21 19:55 ! Citera #
Jag skulle tro att du kan bli kuggad p.g.a det. Du ska ju kunna köra alla bilar säkert och om du inte kan köra denna bil säkert, så... Du får ta många körlektioner, så att du lär dig. Alla bilar är ju lite olika, så det är nog bra att träna med lite olika. var glad att du har möjlighet att köra med denna bil och inte bara tvingas på den på uppkörningen.
tyra 2010-08-31 08:15 ! Citera #
Självklar kan du bli kuggad för det.... det är ju meningen att du ska lära dig köra bil men inte bara en enda bil...
men man brukar ju nästan alltid få köra upp med bilen man övningskört med på körskolan.... så mitt råd till dig är att sluta köra med bilen hemma och bara köra körskolans bil tills det är dags att köra upp....
dessutom kan du ju ha tur o få en snäll lärare som har överseende med detta men tvivlar på att dom är så snälla..

lycka till
Gäst 2010-10-07 15:50 ! Citera #
Vet precis vad du menar! Blev helt chockad när jag kom till körskolan första gången. Super avancerade bilar med massa high teck funktioner + (även här) samma saker som var helt annorlunda från en ”vanlig bil”! Skulle det inte varit bättre om de hade haft enklare bilar?
Men det är nått jag helt enkelt har vant mig vid och nu går det faktiskt ganska bra, även i dom. :)

//Lycka till
TonyG 2010-10-27 13:24 ! Citera #
Ställer mig till skaran som säger ja! Olika bilar är olika att hantera, även vad gäller storlek m.m. vilket kan göra det svårt när du ska backa eller parkera. Bästa är att köra med många olika bilar!
Tubbman 2010-12-10 13:28 ! Citera #
Handledaren har ett visst överseende för att det inte är lätt att köra en helt ny bil, att få ett antal motorstopp brukar de inte bry sig om så det ska du inte oroa dig för
jennie 2010-12-15 18:08 ! Citera #
Tyckte också att det var svårt första lektionen , men nu efter 7 stycken går det fin fint, inga problem alls :) försök att få testa köra många olika bilar , det har man verkligen nytta av för då får man verkligen känna efter dragläget :)
Gäst 2011-01-20 02:21 ! Citera #
Jag hade samma typ av problem vid min sista uppkörning, när jag tillslut tog körkortet. Körde upp med samma kvinnliga inspektör som kuggade mig en gång tidigare. Åkte ut från parkeringen och fick motorstopp i första korsningen, samt FYRA gånger till under uppkörningen. Jag klagade lite på bilen, men hon anmärkte på att jag bör ge bilen mer gas.. så det verkar inte som man blir kuggad pga ovana med en viss bil, men turen kanske var på min sida. Tror det snarare lägger tonvikten på att man uppvisar ett trafiksäkert beteende och tar hänsyn till andra trafikanter.. alla kan ha problem med bilen, men visar man att man kan planera sin körning etc. ska det nog inte vara några problem :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov