Start > Körkortsforum > AKUT!!!!

AKUT!!!!

Karlstadbo 2022-09-23 21:56 ! Citera #
Jag har uppkörning nästa vecka i Karlstad, men jag är i behov av ett snabbt svar från någon expert här i forumet. Jag har svårt att förstå blockeringsregel, fast grunden är att man ska aldrig blockera ett ställe, det vet jag. Häromdan skulle jag köra stadstrafik med trafikskola och jag stötte på ett övergångsställe där trafikläraren sa att jag skulle svänga vänster. Osäker om jag gjorde rätt eller inte, men jag krypkörde för att få full sikt till höger och vänster av korsningen, och helt plötsligt skulle bilen till höger av korsningen köra rakt fram, så jag stannade till slut mitt på övergångsställe även om det inte var tillåtet att stanna.

Nu är min fråga: Gjorde jag rätt att stanna på övergångsställe för att få full sikt på hela korsningen när bilen till höger av korsningen körde rakt fram.

Så här såg situationen ut:
https://www.google.se/maps/@59.3820842,13.5048085,3a,89.5y,278.67h,81.87t/data=!3m6!1e1!3m4!1szbqhsOBoy_6hOGAIWHyJUg!2e0!7i13312!8i6656

Akut svar behövs, tack! :)
TI 2022-09-24 13:06 ! Citera #
Ja, om det krävs för tillräcklig sikt så gör du rätt i att stanna på övergångsstället. Alternativet vore att inte se och därmed chansa – mycket riskfyllt och mycket värre än att blockera övergångsstället i några sekunder.

Notera också att lagen är mycket mild i sitt uttryck:
’”En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten.”

Du ”ska anpassa” så att du inte tvinga stanna. Det står inte ”det är strängt förbjudet att stanna”.

I en perfekt värld skulle det vara god sikt överallt. Men så är det uppenbarligen inte. Tänk alltid på vad alternativet vore? Vad är minst dåligt – att stanna på övergångsstället och kanske göra det lite obekvämt för en gående som kommer*, eller att köra ut blind i korsningen och krocka med ett korsande fordon?

(* En framtida gående som du inte kan se ännu. Om det är en gående på plats vid övergångsstället redan, måste du ju stanna och släppa fram personen.)
Karlstadbo 2022-09-24 17:41 ! Citera #
Tack så mycket för svaret :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov