Hej allihopa. Jag är en ny förare och varje gång efter att jag har varit ute och kört bil så blir jag nojjig deluxe och får ängsliga tankar om att ”tänk om jag blir av med körkortet???”.
Jag har ju hört t.om mina trafiklärare säga att INGEN förare är perfekt. Alla gör vi små misstag ibland. Idag när jag körde så råkade jag tex åka över en heldragen linje, då jag trodde att det var rätt körfält men i sista stund förstod att det inte var det. Borde inte ha gjort så men tänkte dåligt uppenbarligen. Jag hade precis åkt framför en buss och var även där lite osäker på om jag borde ha gett den företräde då det var en väldigt smal fil .....
Kort och gott så är jag ny och jag gör små missar ibland. Många jag pratat med säger att de t.ex någon gång har råkat köra mot rött. Därför förstår jag inte helt vad det är som gäller. Vad krävs egentligen för att bli av med körkortet under prövotiden? Hur nojjig behöver man vara? Om man gör en liten miss någon gång eller råkar åka över hastighetsgränsen en liten stund tills man upptäcker skylten och ”rättar till misstaget” - vad gäller? Kan man bli inspelad? Eller är det först och främst om det finns poliser på plats som man kan råka illa ut?
Slutligen för att förtydliga så vet jag att jag förstorar upp saker i mitt huvud, men jag får en klump i magen av att köra bil själv i stan samt efteråt när jag är hemma. Helt enkelt ett enormt stresspåslag. Tror och hoppas att detta kommer försvinna med tid och mer erfarenhet.
Tack att ni orkade läsa och ha det bäst