Start > Körkortsforum > För passiv

För passiv

Gäst 2022-03-30 19:26 ! Citera #
Jag har läst mycket om folk som kuggar sin uppkörning för de är för passiva i rondeller och korsningar.

Hur passiv måste man vara för att kugga? Det känns som det borde vara ok att missa en eller två luckor. Men blir det många så kuggar man. Jag trodde det var bättre att inte köra om man är tveksam på om man hinner eller ej.

Jag menar det finns ju folk med körkort som missar luckor ibland i trafiken. Jag själv missar ibland nån enstaka, ingen kör ju perfekt och det är ju ingen idé att ha för bråttom och riskera sitt eget och andras liv. Min fråga är mest hur överdrivet passiva dessa förare är som blir kuggade för det, står de stilla och missar massor med luckor och gasar upp för sakta, eller vad är grejen?
Gäst 2022-03-31 18:26 ! Citera #
Ingen aning. Det enda jag vet är att körskolan alltid sätter säkerhet som prio ett.

Till exempel är ecodriving och miljö en stor punkt i trafiken. Högt på listan. Men står det mellan miljö och säkerhet är det ingen tvekan om vad som gäller.

Lite samma tänk får man kanske applicera i din frågeställning.

”Ska jag gasa ut i rondellen och tvinga någon att tvärnita?”
Björn He 2022-03-31 20:47 ! Citera #
Jag fick köra i ett flertal cirkulationsplatser när jag hade uppkörning i Västerås (och blev godkänd), men det var inga som helst problem. Jag såg klart och tydligt om fordon som redan var inne i cirkulationen närmade sig, och när jag såg att inget fordon närmade sig så bara körde jag på. Att uppmärksamma fordon som närmar sig vid infart på cirkulationsplats är väl en vanesak. Sålänge man iakttar fordon som redan är i cirkulationen och ser till att inget fordon närmar sig när man själv är på väg in i cirkulationen så bör det inte vara några som helst svårigheter att köra i cirkulationsplats. Personligen tycker jag att så många vägkorsningar som möjligt borde byggas om till cirkulationsplatser - med tanke på att trafikkaruseller är mycket säkrare än vanliga gatukorsningar och orsakar mindre allvarliga skador vid kollisioner eftersom kollisioner generellt sett bara kan ske i sidled.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo