Väldigt passande att avfärda blicken, pilen, filen när det inte passar dina argument. Då är det helt plötsligt något ”mer” och då gäller inte den minnesregeln.
Tänk vad gött det vore om folk slutade använda sitt ”sunda” förnuft och bara följde regler och det som lärs ut i trafikskolor.
Jag tycker att du har fel bild av mig. Du ser mig som en aggressiv förare som vill tvinga in mig luckor och ser blinker som ”flytta dig, jag SKA in”. Så är det absolut inte. Jag ser blinkers som en tiggarpil också, att jag säger ”tack för luckan du skapar, jag blinkar nu för att visa att jag kör in i den och inte fortsätter fram till Volvon, som också skapar en lucka längre fram”. Det är nästa du som är aggressiv. Du blinkar hela tiden och den enda indikationen man får på vilken lucka du tar, är när du svänger in framför bilarna. Du tvingar dig in där du känner för utan att visa din
specifika avsikt med blinkers.
Jag medger att blinkers används under en kort tid, men i ”sista sekund” låter inte bra. Jag blinkar tillräckligt länge för att det ska vara säkert. Om jag ser att någon skapar en lucka, då blinkar jag redan när jag är jämsides med den bakre bilen. Då blir det ofta ganska många sekunder blinkers, tillräckligt enligt mig.
Om vi vänder på steken. Om jag kör på motorvägen och ser någon som vill in. Då uppskattar jag blinkers på mitt sätt. Jag tycker att det är säkrare och tydligare. Detta kan du inte ta ifrån mig med dina argument, eftersom min uppfattning av situationen är det som gör situationen säker just där. Inte att du sitter 50 mil bort bakom tangentbordet och talar om att jag har fel och borde skämmas för att ens våga dela min syn i ett forum. Det är jag som skapar luckan och är med på noterna, även om du anser att jag teoretiskt har fel.
Jag tycker att mitt sätt är tydligare och skapar minst fara. Uppenbarligen delar en inspektör min syn också. Kan du hänvisa till en körkortsbok där det uttryckligen står ungefär ”börja blinka väldigt tidigt vid påfart, redan innan du passerat spärrområdet/heldragna linjen”? I min står det bara att man ska blinka i ”god tid”, precis som lagen säger. Jag anser att mitt sätt är i god tid, precis som uppenbarligen en
inspektör från Trafikverket tycker. OBS, jag vill inte ha en länk från en
random trafikskola på youtube. Vill ha en seriös körkortsbok.
Det sista som jag inte förstår. Om en bil kommer i ett accelerationsfält och inte blinkar, vad sjutton
tror du att den ska göra? Det finns inga alternativ på en vanlig påfart, som är det vi talar om: goo.gl/maps/H7D7tVygKiUNBk8KA
Du har
ingen aning om den inte blinkar? Du åker helt clueless och
ser inte ens bilen om inte blinkers är på? Först när blinkers kommer på, reagerar du ”oj, här kommer en bil i accelerationsfältet som vill köra in, bäst att jag skapar en lucka”?