Start > Körkortsforum > Instruktör motsäger körkortsbo…

Instruktör motsäger körkortsboken?

V 2021-12-20 14:42 ! Citera #
Bolin 2021-12-12
Vi är alla olika. Om någon blinkar ”i god tid” vid heldraget, utgår jag från att personen avser att (otillåtet) korsa den heldragna linjen och köra in framför mig.

Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.

Du missar min poäng. Vid avfart finns det ingen ”lucka” mellan bilar att köra in i, därför håller jag med dig om att det är lämpligt att blinka 250m innan avfarten. Vid en påfart däremot, ska du ofta välja en ”lucka” mellan bilar. Därav hävdar jag att man ska avstå blinkers tills dess att man är redo att visa vilken ”lucka” man vill köra in i.
Om du tror att en bil som blinkar längs en heldragen linje ”otillåtet” ämnar att byta körfält ÖVER den heldragna linjen så antar du fel. För det är inte vad den handlingen FAKTISKT betyder, eftersom den innebär att man ska byta körfält så fort den heldragna linjen upphör.

De enda gångerna du bör blinka utan ”god varsel” och därmed byta körfält direkt är ju om det är fritt från diverse bilar och heldragna linjer. Är det dock heldragen linje kan och bör du blinka i god tid om du avser att förflytta dig såfort en sådan manöver är tillåten och möjlig. Det är faktiskt många som inte vet om det, så jag hör vad du säger men det stämmer inte.

Av min erfarenhet brukar bilar som åker över heldragna linjer inte ens blinka när de otillåtet byter körfält.
Merlokz 2021-12-20 19:01 ! Citera #
Jag har kört bil dagligen ca 10mil och har ALDRIG behövt stanna för att jag INTE kommit in i rytmen.

Du ska som förare på tex motorväg underlätta för andra som vill in.
Men den som har avsikt att byta fil in från påfart har skyldighet att göra det utan att ”störa” andra.

Vid en OLYCKA kan båda förarna dömas för vållande.
Merlokz 2021-12-20 19:03 ! Citera #
Merlokz 2021-12-20
Jag har kört bil dagligen ca 10mil och har ALDRIG behövt stanna för att jag INTE kommit in i rytmen.

Du ska som förare på tex motorväg underlätta för andra som vill in.
Men den som har avsikt att byta fil in från påfart har skyldighet att göra det utan att ”störa” andra.

Vid en OLYCKA kan båda förarna dömas för vållande.
Glömde tillägga att jag nu kört ca 25år som dagspendlare.
AV 2021-12-21 01:08 ! Citera #
Bolin 2021-12-16
Väldigt passande att avfärda blicken, pilen, filen när det inte passar dina argument. Då är det helt plötsligt något ”mer” och då gäller inte den minnesregeln. Tänk vad gött det vore om folk slutade använda sitt ”sunda” förnuft och bara följde regler och det som lärs ut i trafikskolor. :lol:

Jag tycker att du har fel bild av mig. Du ser mig som en aggressiv förare som vill tvinga in mig luckor och ser blinker som ”flytta dig, jag SKA in”. Så är det absolut inte. Jag ser blinkers som en tiggarpil också, att jag säger ”tack för luckan du skapar, jag blinkar nu för att visa att jag kör in i den och inte fortsätter fram till Volvon, som också skapar en lucka längre fram”. Det är nästa du som är aggressiv. Du blinkar hela tiden och den enda indikationen man får på vilken lucka du tar, är när du svänger in framför bilarna. Du tvingar dig in där du känner för utan att visa din specifika avsikt med blinkers.

Jag medger att blinkers används under en kort tid, men i ”sista sekund” låter inte bra. Jag blinkar tillräckligt länge för att det ska vara säkert. Om jag ser att någon skapar en lucka, då blinkar jag redan när jag är jämsides med den bakre bilen. Då blir det ofta ganska många sekunder blinkers, tillräckligt enligt mig.

Om vi vänder på steken. Om jag kör på motorvägen och ser någon som vill in. Då uppskattar jag blinkers på mitt sätt. Jag tycker att det är säkrare och tydligare. Detta kan du inte ta ifrån mig med dina argument, eftersom min uppfattning av situationen är det som gör situationen säker just där. Inte att du sitter 50 mil bort bakom tangentbordet och talar om att jag har fel och borde skämmas för att ens våga dela min syn i ett forum. Det är jag som skapar luckan och är med på noterna, även om du anser att jag teoretiskt har fel.

Jag tycker att mitt sätt är tydligare och skapar minst fara. Uppenbarligen delar en inspektör min syn också. Kan du hänvisa till en körkortsbok där det uttryckligen står ungefär ”börja blinka väldigt tidigt vid påfart, redan innan du passerat spärrområdet/heldragna linjen”? I min står det bara att man ska blinka i ”god tid”, precis som lagen säger. Jag anser att mitt sätt är i god tid, precis som uppenbarligen en inspektör från Trafikverket tycker. OBS, jag vill inte ha en länk från en random trafikskola på youtube. Vill ha en seriös körkortsbok.

Det sista som jag inte förstår. Om en bil kommer i ett accelerationsfält och inte blinkar, vad sjutton tror du att den ska göra? Det finns inga alternativ på en vanlig påfart, som är det vi talar om: goo.gl/maps/H7D7tVygKiUNBk8KA

Du har ingen aning om den inte blinkar? Du åker helt clueless och ser inte ens bilen om inte blinkers är på? Först när blinkers kommer på, reagerar du ”oj, här kommer en bil i accelerationsfältet som vill köra in, bäst att jag skapar en lucka”?
Jag orkar inte googla åt dig men förra veckan snubblade jag över ett forum inlägg eller om det var en artikel från typ 2012 som citerade en tjänsteman från trafikverket som just sa att blinkers ska på i god tid vid påfart, inte precis när man tar en lucka. Man visar att man vill ta första vettiga luckan som ges.

Hur gör du när du ska svänga? Blinkar du då också i sista sekunden för att undvika att nån tror att du vill köra av vägen?

Ursäkta om det lät som påhopp när jag skrev tidigare, det är inte personligt. Jag stör mig på det vanskliga resonemanget och slutsatser, men har haft svårt att sätta fingret exakt på vad felet är.

Det som V skrev ovan är ett välformulerat och tungt argument.
Bolin 2021-12-21 08:53 ! Citera #
Orkar inte googla. Du verkar bry dig väldigt mycket om att ha rätt, men helt plötsligt orkar du inte googla. Kanske för att du läste citaten i en önskedröm. Jag repeterar: en inspektör har bedömt enligt min princip 2021, eller så ljuger trådstartaren. :lol:

Du missförstår mig återigen. Jag blinkar tidigt när det är otvetydigt var jag ska, vilket jag också sagt:

Du missar min poäng. Vid avfart finns det ingen ”lucka” mellan bilar att köra in i, därför håller jag med dig om att det är lämpligt att blinka 250m innan avfarten.

För att länka till Sunne Trafikskola som nämnts i tråden. Han förespråkar tidig blinkning som dig AV, men gör också en annan viktig poäng:

youtu.be/hWk1CLb2UeA?t=77

När det finns två svängar till vänster tätt inpå, då säger han att man ska avstå blinkers för tidigt eftersom det kan förvirra. Börja blinkers när du passerat första vänstersvängen för att det ska vara otvetydigt.
Piraten 2021-12-24 04:30 ! Citera #
Ni ger underhållning åtminstone :)
Men så klart så blinkar man inte när man är på väg ner från avfarten, utan när man kör/kommer längs den spärrade linjen blinkar man för att tala om jag behöver plats snart, då min avfart snart är slut.
Därefter anpassar man fart beroende på hur trafiken lämnar plats till dig.
Blinkar du för sent så hinner inte trafiken hjälpa dig , dock ska du så klart inte börja blinka för tidigt!
det ger mer intrycket att du glömt stänga av blinkers efter föra svängen..
Några invändningar?
Mvh
Piraten

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest