Idag hade jag min allra första uppkörning och tyvärr gick inte det som väntat, jag blev underkänd.
Även om både jag, inspektören och min körlärare var enade om att anledningen till att jag blev underkänd berodde på nervositet vilket i sin sikt resulterade i att jag tog fel beslut i trafiken, så funderar jag mycket över de sakerna jag fick feedback på.
Min inspektör tyckte att jag körde IN i cirkulationsplatser på fel tillfällen. Han menade på att jag inte väjde för bilarna i rondellen och åkte in när det inte var lämpligt för mig att köra in.
Så sammanfattningsvis kör jag in i cirkulationsplatser när bilarna i cirkulationsplatsen ligger för nära mig.
Eftersom att jag har kört in i rondeller på ett visst sätt, utan att någonsin fått kritik från varken familj eller körlärare tidigare, så förstår jag inte vad som är RÄTT, då det jag trodde var rätt tydligen är fel enligt inspektören.
Jag frågade min körlärare om han kunde tydliggöra vad som är rätt och vad som är fel, när kan jag och när kan jag inte köra in i cirkulationsplatsen. VART i cirkulationsplatsen skall bilarna befinna sig när det är grönt för mig att köra in eller absolut inte okej.
Hans svar var ”Inte förens rondellen är tom” och som vem som helst kan lista ut så blir sällan en trafikerad cirkulationsplats helt tom. Och det är därför jag skriver här, min körlärare är inte alls pedagogisk och är egentligen kortfattat en väldigt trött och dålig lärare. Han var inne lite på någon röd zon och centrifuger men eftersom att hans pedagogik inte faller mig i smaken så var det inte jätte enkelt. Så tydliggör gärna detta
Min fråga är då.
NÄR är det okej att jag köra ut i rondellen utan att eventuellt skapa en fara i trafiken?
Jag vill lära mig detta för att jag vill samspela så bra jag bara kan med trafiken och bilar runt omkring mig, jag vill inte vara en börda eller påverka trafikanters rytm.
Med det sagt hoppas jag att ni som funderar på att skriva en besserwisser kommentar om att jag inte förtjänar körkort eller att jag är en fara låter bli, då detta ENDAST handlar om att jag VILL lära mig. Jag blev underkänd på mitt prov och därav förstår jag att jag inte förtjänar mitt körkort ännu.
Tack!