Start > Körkortsforum > Kluriga situationer

Kluriga situationer

Gäst 2010-07-18 18:19 ! Citera #
Vilka situationer måste man ha stenkoll på inför uppkörningen? Är det några som återkommer extra ofta?
Någon som har kört upp och har några tips?
Overhouse 2010-07-22 08:57 ! Citera #
Ha koll på speglarna alltid,, kolla döda vinkeln över axeln alltid vid sväng, det älskar de på vägverket.

Blicken-> Pilen -> Filen

Märker du att du gjorde ett misstag, ta det lugnt och rädda upp situationen så gott det går.. även folk med körkort gör misstag dagligen.

Och lyssna på va han/hon säger åt dig att du skall göra, koncentrera dig helt på körningen människan som skriver bredvid dig existerar inte.

Lycka till! :D
Gäst 2010-07-24 13:56 ! Citera #
Jag har fått för mig att fokus ligger mycket på hur du hanterar kluriga situationer snarare än att du gör allt perfekt.
Men jag ska inte uttala mig, jag har ju inte kört upp, ursäkta.
Overhouse 2010-07-24 15:36 ! Citera #
Vänstersväng på landsväg är väl ett av de klurigaste som finns.. har du trafik bakom planera i god tid för avtömning bakåt, på en busshållplats, avfart på högersida etc. om det inte går, kör vidare och sväng höger för att komma tebax. Men har du fritt bakåt så invänta tills det e säkert och sväng.

Där det är dålig uppsyn landsbygd med stugor/hus utmeds vägen med slingriga vägar, smal väg etc,, sänk farten rejält, kryp fram, ett barn lr vad som helst kan dyka upp, samma i villaområden.

Och trafikinspektören brukar oftast säga åt dig att köra rakt framåt om denne inte säger annat. I dessa tillfällen måste du vara varsam så att du inte invaggas i en falsk säkerhet och kör mot en förbudsskylt tex, då de hade förväntat sig att du svänger åt valfritt håll.

Eller så kan de be dig stanna vid vägkanten bara för att se om du gör detta och har uppmärksammat stann-parkerings-förbudet som du körde förbi.
GiuliaDS 2010-07-28 13:15 ! Citera #
vljm
Jag har fått för mig att fokus ligger mycket på hur du hanterar kluriga situationer snarare än att du gör allt perfekt.
Men jag ska inte uttala mig, jag har ju inte kört upp, ursäkta.

Har inte heller kört upp men du har rätt , egenltigen är det ju det mest logiska i det hela.
Inte bli sa nervös och göra mer fel och sa utan att vara fokuserad pa det man gör..
Jayson 2010-08-09 18:24 ! Citera #
De är VÄLDIGT noggranna med hur rörlig blick man har, speciellt ”dödavinkeln” och hur du placerar dig i körfälten. Också hur bra du planerar din körning så du inte gör onödigt hårda inbromsningar eller onödiga körfältsbyten osv.
Hejrondell 2010-11-26 01:32 ! Citera #
Är det verkligen sant att kontrollanten får ”lura” dig. Vad jag har hört från körskola så får dem inte göra det längre.
Gäst 2010-11-29 21:18 ! Citera #
Hejrondell
Är det verkligen sant att kontrollanten får ”lura” dig. Vad jag har hört från körskola så får dem inte göra det längre.

Nej det får de inte göra. jag pratade med en kontrollant och han sa att man absolut inte fick gör det längre, även om det var mycket vanligt förut.
slizor 2010-11-30 19:13 ! Citera #
Så lär det ju vara
Julia 2010-12-02 19:02 ! Citera #
Jag tror att det viktigaste är att ta det lugnt. (Andas) och bromsa in i tid, kolla alltid efter övergångsställen, stoppskyltar, skyltar osv. Bara du tar det lugnt och inte kör för snabbt kommer du att fixa det, de är jag helt övertygad om! Kör bara inte snabbare än du klarar av!! :D

Kom också ihåg att det faktiskt är en människa som sitter bredvid dig. Det är ingen robot. Det är en helt vanlig människa, som även han har gjort fel. Så du behöver inte vara helt felfri för att klara uppkörningen, små fel är HELT OKEJ!.. Men om du gör ett fel, tänk för guds skull inte ”fan nu är det kört, nu har jag kuggat” utan kör vidare som att inget har hänt.

Kom bara igår att stanna vid stopskylt, släppa över gående, trafikljus, placering, döda vinkeln- och allt det dära. OM man håller en bra fart så kommer allt det^ naturligt, tror jag!!

Kom även ihåg att andas!!!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo