Hej allihopa!
Idag var det äntligen min tur att få höra de overkliga orden ”Din körning är godkänd” <3 Känns helt fantastiskt och kan inte riktigt greppa att det är sant
Har haft en jäkligt tuff resa med totalt fyra uppkörningar där det var riktigt mörkt ett tag men till slut stämde allt så om mitt inlägg kan skänka hopp till nån så som det här forumet har hjälpt mig i svåra tider så bidrar jag gärna!
Min uppkörningsresa började i Eskilstuna där jag först fick testa broms- och styrservon. Sen gick allt fint förutom att jag blev ombedd att fickparkera i en rätt liten lucka så det var helt enkelt över min nivå at the time.
Nya tag några veckor senare i Järfälla där jag tyvärr, tvärnitade bort mig tidigt pga att jag inte respekterade högerregeln tillräckligt bra - helt i onödan enligt mig då jag upplevde att jag hade god koll. Sen kryddade han med att jag behövde förbättra mina spegelrutiner också och allmänt att jag för aggressiv (?). Detta gick inte alls ihop med min självbild där jag snarare är lite feg och hellre väntar. Fick även göra fickparkering igen och då gick det bättre så det var ju skönt iaf. Behövde även göra samma säkerhetskontroll igen av nån anledning.
Bröt ihop och kom igen en vecka senare i Västerås men då bekräftades tyvärr min känsla av att vara för försiktig och tidigt ingrep hon i form av att gasa på i rondellen direkt ut från Trafikverket då hon tyckte att det blev farligt när andra bilar gjorde anspråk på att åka in. Väldigt segt när allt annat gick bra i övrigt. Där och då var jag knäckt och kände en rejäl dos hopplöshet eftersom jag nu tappat prioritet i bokningssystemet.
Dock kollade jag Trafikverket sjukt mycket varje dag och till slut dök en ny tid upp 3 veckor senare i Västerås igen. Hade inte några förväntningar alls egentligen men hoppades väl såklart på en chill inspektör som inte var så nervös eller stressad själv. Och finally, gud hör bön, för fick en helt underbar man, Per, som verkligen var så som man vill att en inspektör ska vara. Lugn, trevlig och snäll men framförallt rättvis. Uppkörningen fortlöpte utan några konstigheter, mycket för att han var så cool och inte hetsade upp sig - jag kan ju köra bil tillräckligt bra för självträning enligt mig, så det var oerhört skönt att han litade på mig och märkte att jag visst hade ett säkerhetstänk och koll på läget. Slapp säkerhetskontroll. Körde rondeller, E18 och en del landsväg. Var väl nån situation, återigen i rondellen direkt ut från Trafikverket, där jag var lite trög in pga ville inte att han skulle ingripa men det var lugnt - många bilar där så ett bra tips att öva i den rondellen innan. När vi kom tillbaks så var jag väldigt tveksam givet mina tidigare erfarenheter där det känts som att en kamel ska genom nålsögat - att man ska vara perfekt. Men till min stora förvåning och glädje säger han bara att jag klarat det och min reaktion är ”Tack!!” . Nej men en helt obeskrivlig känsla och är så tacksam att det var just honom jag fick!
Är så stolt över mig själv att jag inte gav upp trots att det verkade rent ut sagt omöjligt så hoppas inte ni gör det heller - förr eller senare dyker sådana som Per upp och då är det bara att tuta och köra!
Bara att fråga om ni undrar nåt om dessa ställen <3 Kan varmt rekommendera Västerås iaf utifrån att trafikläget är mindre hetsigt osv.