Hej!
Jag bor i Stockholm och någon har tagit min förhyrda parkeringsplats!
Jag har kollat upp ägare till bilen och hört av mig till denne utan svar.
Hur går man tillväga nu?
Tacksam för svar!!
Alltså, det bästa sättet att hantera en situation som den här är att kontakta sin hyresvärd (som hyr ut parkeringsplatser) för att rapportera att man inte kan parkera på sin förhyrda parkeringsplats p.g.a. en annan fordonsförare som parkerat där trots att den inte får parkera där. Hyresvärden brukar då notera det och i de flesta fall också hänvisa dig till en annan tillfällig parkeringsplats där du får lov att parkera.
Sen är det upp till hyresvärden om en som parkerat olovligt på förhyrd parkering skall polisanmälas eller inte. Parkerar man på en förhyrd parkeringsplats eller annan privat parkering, trots att man inte anses behörig att få parkera där, så gör man sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, men en som förhyr en parkeringsplats gör sig själv skyldig till egenmäktigt förfarande om den försöker flytta en olovligt parkerad bil.
Det spelar generellt sett ingen roll om jag skulle ha lämnat en bil jag kör parkerad på en förhyrd parkering medvetet, för det är ingen omständighet som kan tillåta denne som hyr parkeringsplatsen att föra bort bilen från parkeringsplatsen - för det är ju inte denne som rår om bilen. Däremot har särskilda bärgare behörighet att flytta olovligt parkerade fordon, men för att få ett olovligt parkerat fordon flyttat av en bärgare så krävs normalt en polisanmälan och att polisen har gett den fordonsförare som parkerat olovligt en anmaning att snarast flytta fordonet, om en som parkerat olovligt ändå inte flyttar fordonet så kan polisen tillkalla en bärgare för att bärga fordonet från platsen, och fordonsföraren är då ansvarig för att betala bärgningskostnaden (och eventuella parkeringsböter för obehörig parkering).