Start > Körkortsforum > Hastighet?

Hastighet?

bagis 2010-07-13 22:27 ! Citera #
När man kör i 50km/h och passerar enn busshållsplats med en buss där plötsligt springer ett barn ut på vägen, vilken hastighet har man kommit ner till när man börjat bromsa? 10kmh/? 5 kmh/ 20 kmh/ 30 km/H 40kmh/ ??
Gäst 2010-07-14 12:40 ! Citera #
Ingenting så klart, kör du 50km/h, upptäcker en fara så kör du fortfarande 50 km/h. Det är ju först efter du har börjat bromsa som hastigheten sänks :P
Christoffer 2010-07-14 15:07 ! Citera #
Jadu, det beror ju lite på hur snabbt du reagerar samt hur bra sikten är.

Hur som helst så har du en bromssträcka på cirka 15-20 meter på torr asfalt. Bilen färdas 15 meter per sekund i hastighet 50, dvs att du träffar barnet i 50 km/h, om nu barnet springer ut framför bussen och du har cirka 10 meter till framän.

En buss ligger väl på cirka 20 meter i längd. Även om du hinner reagera samt bromsa så träffar du fortfarande barnet med en hastighet på 30-40 km/h, vilket betyder svåra personskador, eventuella dödsfall.

Totala stoppsträckan, cirka 30 meter.

Statistik på dödsfall i 30 samt 50 km/h.
30 km/h - 1/10 dödsfall
50 km/h - 8/10 dödsfall

Du ser ju hur det ser ut, att 20 km kan göra så mycket.

Nu hoppas jag inte att du färdas i 50 km/h då en buss tänt barnlyktan samt stannat för att släppa av passagerare ^^
bagis 2010-07-14 21:47 ! Citera #
Taack ska du ha Christoffer:D du verkar verkar vara en ambitös kille:)... jag har teori prov 29 juli det är min sista chans sen går min körning ut:( är skit orolig... har du msn du kanske kan ge mig några tips skulle vara snällt?:D har haft ångest i 1 år nu med körkortet:/
Christoffer 2010-07-15 15:42 ! Citera #
Jag lovar dig att teoriprovet kommer att gå som en dans, om du har tränat till det dvs. Folk säger att det är så svårt, men nej, lovar dig att det är väldigt simpelt så länge du vet innebörden samt tanken i logik. Frågorna dem ställer är väldigt bra utformade, du förstår vad de menar dvs. Jag själv har väldigt svårt att tro på mig själv vad det gäller prov osv, men det gick ju bra tillslut..

Tips till teorin, ta inte ner en massa program från internet, totalt värdelösa. Om du är inskriven på körskolan så kör hårt med datorerna samt boken. Jag själv läste igenom körkortsboken (18) 2 gånger, samt satt vid datorerna en himla massa timmar. Ioförsig så har jag relativt lätt att lära sig (enligt personerna i min omgivning^^), gjorde faserna på körskolans datorer på 2 dagar. Började på tisdag kväll, var klar torsdag eftermiddag.

Man måste ju tro på sig själv (kan inte tro mina öron att jag själv säger det, men ^^).

Jag själv fyllde år 28 juni (i år), hade teoriprovet 1 juli, uppkörning 8 juli. Fick 60/65 på teorin, samt klarade av uppkörningen utan anmärkningar, vilket resulterade i ett körkort.

Absolut så kan jag ge dig en massa tips, skicka din msn här i forumet så addar jag med detsamma =)

Lycka till!
bagis 2010-07-16 14:26 ! Citera #
Jahaa okeej men jag tkr det är fruktansvärt svårt:( men du kanske har lätt för att förstå logik o allt.. jaha men då får jag Gratulera till körkortet:) vaa skönt me körkort va.. jaha så du gjorde allt på 2 dagar:o oj där ser man
Gäst 2010-08-16 03:06 ! Citera #
Håller med de andra .

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov