Start > Körkortsforum > Förarprov i Farsta

Förarprov i Farsta

Ruqia 2017-05-23 18:29 ! Citera #
Alhamdulilah – Tackar först och främst Gud för mitt körkort. Vill även tacka min pappa som var min handledare och Tyresö Trafikskola för en lärorik och fantastisk körutbildning.

Jag gjorde mitt kunskapsprov i Stockholm City den 26/4 och fick 59/65.

Den 2/5 gjorde jag mitt första körprov i Farsta och blev underkänd på nedanstående punkter:

Trafikregler
Underkända provpunkter:
? Gatukorsning

Trafiksäkerhet och beteende
Underkända provpunkter:
? Gatukorsning

Trafikinspektören tyckte att det var trist att underkänna mig, med tanke på att hon tyckte att jag körde jättebra. Hon utvecklade med att säga att jag fick motorstopp ett par gånger, men lät det inte hindra min körning samt att jag lugnt vände mig då jag åkte fel. Dock tyckte hon att jag kunde ha vänt tidigare, då jag körde väldigt länge innan jag kände mig bekväm att vända. Hon sa anledningen till att min körning var underkänd var för att jag var ouppmärksam vid en korsning, vilket resulterade i att jag var nära med att krocka med ett fordon som kom från höger.

Jag blev övertygad av min pappa att boka en ny tid samma vecka, vilket blev den 5/5.

Roligt nog fick jag köra exakt samma rutt till Skarpnäck som tidigare. Det som skiljde sig från det första körprovet var att jag fick köra i flera gatukorsningar, slapp backparkering och behövde inte göra säkerhetskontroll igen. När trafikinspektören sa att jag blev godkänd trodde jag inte mina öron. Var så otroligt tacksam och överlycklig! Tror inte att jag hade haft samma känsla om jag hade blivit godkänd på första försöket.
s 2017-05-23 21:53 ! Citera #
Grattis! Jag har också fått mitt körkort i förra veckan :lol:
anonym 2017-05-23 22:23 ! Citera #
Var din inspektör blond och hetter emma? haha tror jag hade samma fick också köra skarpnäck med henne
Saga 2017-05-23 22:37 ! Citera #
GRATTIS! :) Gud är stor.

Skulle du kunna berätta lite om dina uppkörningar? Vad fick du göra? Jag har uppkörning i farsta om ett par veckor.. Är hur nervös som helst.
ibu 2017-05-24 00:50 ! Citera #
Gjorde prov samma dag kuggade p.g.a av parkering bara :x fick skit otrevligt inspektör
Gäst 2017-05-24 13:52 ! Citera #
ibu 2017-05-24
Gjorde prov samma dag kuggade p.g.a av parkering bara :x fick skit otrevligt inspektör
Du tycker ju bara att din inspektör var otrevlig för att du kuggade... Hade klarat dig så hade du skrivit nått helt annat...Så lägg ner!!

Parkering MÅSTE man kunna, kan man inte det så ska man inte ha körkort, så sin inspektör gjorde rätt!!
Dock tror jag att du kuggade på nått mera än bara det, men det vill du väl inte skriva här :)
Ruqia 2017-05-24 18:35 ! Citera #
Tack ska ni ha och grattis till dig s!

Haha, japp. Det är nog samma Emma! Fick dock köra den andra gången med en man som heter Daniel. Både av mina trafikinspektörer var trevliga och professionella.

Moment för körprov nr 1:
Självständig körning mot mål, Signalreglerad korsning, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Vändning, Parkering, Backning, Motorväg/motortrafikled

Första körprovet fick jag börja med att kontrollera styrservo och parkeringsbroms. Sedan körde vi ut på motorvägen mot Stockholm, sedan sa hon Tyresö och till sist Skarpnäck. Jag skulle egentligen ha placerat bilen i det högra körfältet för att komma till Skarpnäck, men placerade den i det vänstra mot Orhem. Jag sa då på en gång att jag har åkt fel och ska försöka vända. Hon var väldigt lugn och sa det är ingen fara. Sedan när jag hade vänt mig bad hon mig att köra in på en parkeringsplats och backparkera mellan två bilar. Efter det gjorde jag mitt andra och största misstag vilket var att jag inte var tillräckligt uppmärksam vid en korsning där jag hade väjningsplikt från båda hållen. Sen gav hon mig anvisningar tillbaka till trafikverket.

Moment för körprov nr 2:
Självständig körning mot mål, Passerande av stillast fordon, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Oskyddade trafikanter, Vändning, Backning, Motorväg/motortrafikled

Denna gång behövde jag inte göra någon säkerhetskontroll igen. Vi körde samma väg mot Skarpnäck och denna gång var jag beredd på att placera bilen i rätt körfält. Utmaningen i både proven var att det var många högerregelskorsningar, så jag tittade konstant till höger för att vara beredd på att släppa fram fordon. Sedan bad han mig att vända med hjälp av korsningen. Efteråt gav han mig anvisningar tillbaka till trafikverket.
Sara 2017-06-05 12:58 ! Citera #
Hej sant !
Jag behöver hjälp med boka körprov men de har ingen tid med trafikrket bil !

Hur ska jag lösa det !
Jag godkänd på kunskapsprov jag har bara sista mån kvar i min kunskap tid
!


???
Albin 2020-06-15 17:31 ! Citera #
Hej! Tog körkortet idag på första försöket gällande både teori och uppkörning. Uppkörningen gjorde jag i farsta och jag kan säga att jag starkt rekommenderar dom jätte trevliga och fantastiska Susanne jag körde med stort tack rekommenderar verkligen farsta

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov