Start > Körkortsforum > Övningskörning > Hastighet över farthinder

Hastighet över farthinder

Molly 2019-08-22 13:44 ! Citera #
Björn He 2019-08-21
Men är det inte korkat att ha farthinder på 50-vägar? Om det inte är lämpligt att köra 50 så borde väl inte 50 km/tim vara hastighetsbegränsningen?! Varför är det 50 på vägar med farthinder trots att det inte är så lämpligt att köra så fort, borde inte hastighetsbegränsningen i så fall vara något lägre?

Förresten tror jag inte det hade varit farligt för mig att köra 50 över den där upphöjningen i Västerås. En ”kompis” har ju sagt att han råkade köra 50 över någon liten upphöjning som inte var så lätt att se, säkert samma som jag körde över, och det blev en rejäl smäll men inte så farligt. Om det inte är så farligt så fanns det ju ingen anledning för den där uppkörningsinspektören att ingripa med dubbelkommandobromsen, men han gjorde väl det för att han tyckte jag körde för fort när jag körde 50 (på en 50-väg) samtidigt som jag närmade mig en liten upphöjning (som inte var så lätt att se) och han ville väl inte att det skulle smälla till. Men istället för att bromsa mig med dubbelkommandot så hade han ju kunnat låta mig köra 50 över den där upphöjningen, då hade väl jag åtminstone fått erfara hur det kan kännas att köra fort över en upphöjning!?
Det är väl inte ett dugg korkat att ha farthinder på 50-vägar, nu finns dom farthindren utsatta vid speciella ställen, så då är det inte lämpligt att köra i 50, och för att då få ner hastigheten så gör man dessa farthinder, just för att man måste sänka farten. Men resten av den vägen är lämplig för att hålla 50 km/h..

Menar du på fullaste allvar att du inte förstod detta??

Sedan säger du emot dig själv lite grann när du skriver nästa stycke, du skriver nämligen följande:
Förresten tror jag inte det hade varit farligt för mig att köra 50 över den där upphöjningen i Västerås. En ”kompis” har ju sagt att han råkade köra 50 över någon liten upphöjning som inte var så lätt att se, säkert samma som jag körde över, och det blev en rejäl smäll men inte så farligt.

För det första så kan hela hjulupphängningen få sig en så pass kraftig smäll att du inte kommer kunna styra ordentligt, och det är trafikfarligt!
För det andra så är det fruktansvärt farligt att komma körande i 50 km/h när det finns en upphöjning av vägbanan, det är med andra ord inte lämpligt att hålla den höga hastigheten, och det var därför som inspektören ingrep!

Med tanke på hur du resonerar så hoppas jag att du aldrig mera kommer sätta dig bakom ratten på en bil!
För du är ju trafikfarlig!!
Björn He 2019-08-22 15:29 ! Citera #
Molly 2019-08-22
Det är väl inte ett dugg korkat att ha farthinder på 50-vägar, nu finns dom farthindren utsatta vid speciella ställen, så då är det inte lämpligt att köra i 50, och för att då få ner hastigheten så gör man dessa farthinder, just för att man måste sänka farten. Men resten av den vägen är lämplig för att hålla 50 km/h..

Menar du på fullaste allvar att du inte förstod detta??

Sedan säger du emot dig själv lite grann när du skriver nästa stycke, du skriver nämligen följande:
Förresten tror jag inte det hade varit farligt för mig att köra 50 över den där upphöjningen i Västerås. En ”kompis” har ju sagt att han råkade köra 50 över någon liten upphöjning som inte var så lätt att se, säkert samma som jag körde över, och det blev en rejäl smäll men inte så farligt.

För det första så kan hela hjulupphängningen få sig en så pass kraftig smäll att du inte kommer kunna styra ordentligt, och det är trafikfarligt!
För det andra så är det fruktansvärt farligt att komma körande i 50 km/h när det finns en upphöjning av vägbanan, det är med andra ord inte lämpligt att hålla den höga hastigheten, och det var därför som inspektören ingrep!

Med tanke på hur du resonerar så hoppas jag att du aldrig mera kommer sätta dig bakom ratten på en bil!
För du är ju trafikfarlig!!
Men borde inte min ”kompis” bli av med sitt körkort då? Han körde ju (av misstag) 50 km/tim över en liten upphöjning (som inte var så lätt att se) när han var i Västerås, säkert samma som jag körde över, tycker du han borde få återkallat körkort för det?! Om han inte fått återkallat körkort så skulle ju inte jag ha fått kuggat körprov! Som jag sa så tycker jag inte det fanns någon anledning för inspektören att behöva ingripa med dubbelkommandobromsen, han hade ju kunnat låta mig köra 50 över den där lilla upphöjningen, men han ville väl inte låta mig göra det för att det då skulle ha blivit en ordentlig smäll som det blev för min ”kompis”, men ”kompisen” sa ju att det inte var så farligt, då är det ju inte ”farligt”! Om jag inte hade blivit bromsad med dubbelkommandot utan istället fått tillfälle att köra 50 över upphöjningen så hade jag ju åtminstone kunnat prova på hur sånt kan kännas! Det var ju inget stort gupp, det var ju bara en liten upphöjning, att köra 50 över en sån behöver ju inte vara farligt! Om det hade varit farligt att köra 50 över en sån liten upphöjning så skulle väl ”kompisen” ha sagt att det kan vara farligt?!
Molly 2019-08-22 16:58 ! Citera #
Björn He 2019-08-22
Men borde inte min ”kompis” bli av med sitt körkort då? Han körde ju (av misstag) 50 km/tim över en liten upphöjning (som inte var så lätt att se) när han var i Västerås, säkert samma som jag körde över, tycker du han borde få återkallat körkort för det?! Om han inte fått återkallat körkort så skulle ju inte jag ha fått kuggat körprov! Som jag sa så tycker jag inte det fanns någon anledning för inspektören att behöva ingripa med dubbelkommandobromsen, han hade ju kunnat låta mig köra 50 över den där lilla upphöjningen, men han ville väl inte låta mig göra det för att det då skulle ha blivit en ordentlig smäll som det blev för min ”kompis”, men ”kompisen” sa ju att det inte var så farligt, då är det ju inte ”farligt”! Om jag inte hade blivit bromsad med dubbelkommandot utan istället fått tillfälle att köra 50 över upphöjningen så hade jag ju åtminstone kunnat prova på hur sånt kan kännas! Det var ju inget stort gupp, det var ju bara en liten upphöjning, att köra 50 över en sån behöver ju inte vara farligt! Om det hade varit farligt att köra 50 över en sån liten upphöjning så skulle väl ”kompisen” ha sagt att det kan vara farligt?!
Det spelar väl ingen roll vad din ”kompis” säger, utan det är vad som gäller i trafiken som spelar roll.
Finns det ett farthinder så är det inte lämpligt att hålla den gällande hastigheten!

Om din ”kompis” säger ”kör ut för ett stup, det är inte så farligt” gör du det då bara för att din ”kompis” har sagt så?
Du får ju tänka lite själv på vad konsekvenserna kan bli.

Bilen kan ju slås sönder på underredet, hjulupphängningen kan ta skada och det tror jag inte att inspektören ville eftersom att det är trafikfarligt, därför är det inte lämpligt att köra i 50 km/h över farthinder, oavsett om dom är stora eller små. Sedan om du tycker att det inte är så farligt eller inte, spelar faktiskt ingen roll!
Gäst 2019-08-23 12:55 ! Citera #
Björn He 2019-08-22
Jag tycker att du har ett väldigt egocentriskt tänkande när det kommer till trafiken..
Du skriver ofta att:
JAG tycker inte...
JAG borde inte ha fått...
Jag tycker att...

I våran trafik så finns det inget JAG, utan där måste vi alla samsas och sluta i JAG tänkandet!
I trafiken finns inget JAG, däremot finns det VI..
VI ska...
VI ALLA måste...
Björn He 2021-06-14 15:06 ! Citera #
Gäst 2019-08-23
Jag tycker att du har ett väldigt egocentriskt tänkande när det kommer till trafiken..
Du skriver ofta att:
JAG tycker inte...
JAG borde inte ha fått...
Jag tycker att...

I våran trafik så finns det inget JAG, utan där måste vi alla samsas och sluta i JAG tänkandet!
I trafiken finns inget JAG, däremot finns det VI..
VI ska...
VI ALLA måste...
Men om nu jag anses som olämplig körkortsinnehavare, har inte jag då rätt att säga att exempelvis vissa yrkeschaufförer är olämpliga som chaufförer? För när jag närmade mig en cirkulationsplats nån gång för nästan exakt 5 år sen så körde nån jävla lastbilskäringjävel för nära bakom mig, eller rättare sagt hon måste ju ha kört för nära bakom mig - och det trots att ett fordons avstånd till framförvarande fordon vara tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det framförvarande fordonet i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar - och när jag stannade upp vid den där rondellen för att iaktta väjningsplikt så bara körde helt plötsligt långtradaren rakt in i ”arslet” på min bil.

Vad gäller den där inspektören som kuggade mig så tycker jag personligen att han borde ha gett mig lite tid att lära känna vägarna i Västerås ordentligt så att jag hade fått veta i tid exakt på vilka platser det finns upphöjningar som kanske inte alltid är så lätta att se. Ärligt talat så var det inte så lätt att se att det var en mindre upphöjning längre fram på Södra Ringvägen i Västerås - men inspektören kunde väl istället för att ha ”nödbromsat” med dubbelkommandot bara ha låtit mig köra 50 km/tim över upphöjningen, det behöver ju inte vara absolut livsfarligt och jag hade väl då fått möjlighet att prova på hur det kan kännas att åka fortare över ett (relativt litet) farthinder.

Ni kan ju självklart tycka att jag är olämplig som körkortsinnehavare, men har inte jag då rätt att tycka att min så kallade kontaktperson är en olämplig körkortsinnehavare? Det var ju tur för honom att inte han hade haft nån jävla körkortsinspektör med sig i bilen i Västerås för då hade ju han kanske blivit av med sitt körkort efter den där incidenten där han körde 50 över ett farthinder (av misstag), säkert samma som jag fick köra över på uppkörningen; han har uppgett att det inte var så farligt för det blev i princip inga skador - även om det smällde till ganska rejält - så då behöver det ju inte vara farligt, och själv tyckte han att det var riktigt jävla korkat att ha byggt en mindre upphöjning på vägen just där eftersom det inte är så lätt att se ordentligt att det är en liten upphöjning där, för honom var det i alla fall inte så lätt att se.
Sen tycker jag personligen att det är klantigt att ha 50-gräns vid den där upphöjningen om det nu anses som olämpligt att köra i så hög hastighet; om man vill att fordon skall sänka farten just där så borde det väl vara 30-gräns där?! Eller nuförtiden är det väl 40 km/tim som gäller på de flesta vägar i Västerås; vad jag sett så har hastigheten sänkts från 50 till 40 km/tim på de flesta vägar.
Björn He 2021-06-14 15:18 ! Citera #
Jag tänker förresten göra ett eventuellt försök att köra i 50 km/tim över den där mindre upphöjningen på Södra Ringvägen nästa gång jag kommer till Västerås, bara för att prova på hur det kan kännas att köra i 50 km/tim över en upphöjning. Om inte min så kallade kontaktperson har upplevt att det är farligt så bör det ju inte vara farligt; han försökte ju inte köra i 50 över det där farthindret medvetet utan han gjorde ju det bara av en olyckshändelse kanske för att det inte var så lätt att se att det var en mindre upphöjning just där.

Men jag blev inte kuggad bara för ”olämplig hastighetsanpassning” utan också för en påstådd fortkörning på samma gata. Det är ju en 30-sträcka på Södra Ringvägen i centrala Västerås en längre bit före den där mindre upphöjningen, och den där uppkörningsinspektören hävdade att jag ”åkte i 50” på 30-sträckan.

^Jag vill dock minnas att jag var nere i cirka 30 km/tim när jag närmade mig 30-skylten, men bilen måste väl ha ökat farten av sig själv när jag släppte gasen. Olyckligtvis hade inte jag fått lära mig att dieseldrivna bilar kan ”gasa av sig själva”, det är väl inte alltid hur lätt som helst att få lära sig sånt innan man kommer till körprovet, i så fall borde väl jag ha fått möjlighet att övningsköra med en dieselbil. Nån snubbe som klarade uppkörningen på andra försöket i Södertälje (efter att ha kuggats på första försöket i Farsta) har berättat att han fick göra en dieseldriven Volkswagen Golf i Södertälje och den ”drog iväg när man släppte gasen så man kunde överskrida hastighetsbegränsningen om man inte tog det försiktigt nog”.
Björn He 2021-06-15 13:17 ! Citera #
Fenomena 2011-07-21
Ett ganska vanligt missförstånd är att förare ofta tror att en väg är anpassad för hastigheten det står på skylten, så är inte verklgenheten. En hastighetsbegränsning är just en MAX hastighet du får hålla på vägen. Oavsett vad denna är så har du som förare dessutom en skyldghet att hålla en såpass låg hastighet att du kan stanna bilen framför varje förutsägbart hinder.
Det är något man alltid bör fundera över när man kör bil.

Det är ju omöjligt att anpassa hastighetsbegränsningarna efter rådande trafikförhållanden, så därför lägger man ansvaret på fordonsföraren att själv bedöma situationen.

På en 70 väg finns det ofta till exempel kurvor som är omöjliga att ta i 70 km/h. Likaså med farthinder. Ett farthinder sätter man ju upp, precis som föregående sa, för att skydda andra. ofta oskyddade trafikanter, och det är alltid föraren som är ansvarig för att hålla en anpassad hastighet över det.

//Fenomena Trafiklärarstuderande
Men tycker du verkligen det är absolut olämpligt att köra i 50 km/tim över en upphöjning? Det beror väl också på hur stor eller liten upphöjningen är?

Om det nu är ett ”trafikregelbrott” att köra ”olämpligt fort över upphöjningar”, borde inte då min så kallade kontaktperson ha fått sig en körkortsåterkallelse efter en (relativt oallvarlig) incident i Västerås? När han körde på S. Ringvägen tror jag så körde han i 50 km/tim över nån mindre upphöjning som finns i anslutning till järnvägsunderfarten mot Västerås hamn, dock var det inte med flit utan han råkade bara köra i relativt hög hastighet över upphöjningen av en olyckshändelse kanske för att det inte var så lätt att se att det fanns en mindre upphöjning just där. Lyckligtvis var ju det ingen allvarlig ”olycka” för varken han själv eller hans fordon skadades, även om det i och för sig blev en rejäl smäll för honom. Sen undrar jag, kan verkligen incidenten som den jag nämner nu ge påföljden indraget körkort?
27 inlägg

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
i går 22:36
4
i går 12:38
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest med 65 frågor