Start > Körkortsforum > Övningskörning > Hastighet över farthinder

Hastighet över farthinder

Gäst 2011-07-05 18:26 ! Citera #
Farthinder används ju när man vill få ner hastigheter, men hur snabbt ska man egentligen köra över dessa? Om jag kör på en 50-väg och det kommer ett farthinder i form av en upphöjning på vägen, är då hindret anpassat till att jag ska kunna ta det i 50 km/h eller ska man sakta ned farten? Och om jag inte saktar ned, kan inte bilen skadas då?

Hur brukar ni göra vid farthinder?
villhakorkort 2011-07-06 16:24 ! Citera #
På 50-väg finns sällan farthinder (Inte like ofta som vid 30-väg), om det finns så är det oftast vid övergångsställen där du i alla fall skulle behöva höja
beredskapen genom att sänka farten.

Så, nej, farthinder är oftast inte anpassade för hastighetsbegränsningen, och du ska sänka farten för att inte skada bilen.
Men farthinder är inte gjorda för att skydda din bil, utan för att skydda andra trafikanter, t.ex gående och farthinder är utplacerade ofta med dessa faktorer i åtanke;

* Vanligt med barn som korsar gatan
* Övergångsställe
* Skolor
* Vanligt att gående/cyklister korsar (t.ex nära affärer, buss/tågstationer etc.)
hamiat 2011-07-15 01:48 ! Citera #
Jag brukar oftast sänka hastigheten till 20 km/h .. eller något där i närheten, tycker jag funkar bra och ger en relativ mjuk körning över farthinder. Fast sen så beror det lite på hur stora/djupa de är.
Fenomena 2011-07-21 14:22 ! Citera #
Ett ganska vanligt missförstånd är att förare ofta tror att en väg är anpassad för hastigheten det står på skylten, så är inte verklgenheten. En hastighetsbegränsning är just en MAX hastighet du får hålla på vägen. Oavsett vad denna är så har du som förare dessutom en skyldghet att hålla en såpass låg hastighet att du kan stanna bilen framför varje förutsägbart hinder.
Det är något man alltid bör fundera över när man kör bil.

Det är ju omöjligt att anpassa hastighetsbegränsningarna efter rådande trafikförhållanden, så därför lägger man ansvaret på fordonsföraren att själv bedöma situationen.

På en 70 väg finns det ofta till exempel kurvor som är omöjliga att ta i 70 km/h. Likaså med farthinder. Ett farthinder sätter man ju upp, precis som föregående sa, för att skydda andra. ofta oskyddade trafikanter, och det är alltid föraren som är ansvarig för att hålla en anpassad hastighet över det.

//Fenomena Trafiklärarstuderande
ellnefors 2012-06-12 19:42 ! Citera #
Der gagnar inte gående och är direkt olämpligt med upphöjning före övergångställe då halvljuset bländar mötande fordonsförare.
Gäst 2017-06-05 22:36 ! Citera #
70 på en väg och kurvor är inga problem hur tänker du nu?
Kändes som ett måste, åker ca 5000 mil minst om året i hela landet och har aldrig känt att det är några problem att det går för fort.
Där i mot alla provisoriska farthinder som skadar bilen även om man håller rätt hastighet så är alla billar inte bygd i stål och gjorda för sämre vägar. Alla bilar bygds för släta gämma vägar.
Kolla på rally då dom åker och har förstärkta bilar och de går sönder och lagas efter varge sträcka.
Vist går det fortare men bilarna är byggda för det och går sönder.
Hur ska våra billar hålla?
Nisse 2017-07-14 15:34 ! Citera #
Vem bär ansvaret när jag kör över ett farthinder i låg fart och det skrapar i under i min helbilsgodkända sportbil
Gäst 2017-07-14 17:44 ! Citera #
Nisse 2017-07-14
Vem bär ansvaret när jag kör över ett farthinder i låg fart och det skrapar i under i min helbilsgodkända sportbil
Att det skrapar gör inget då du själv bär ansvaret för det.
Gäst 2017-07-14 17:44 ! Citera #
Gäst 2017-07-14
Att det skrapar gör inget då du själv bär ansvaret för det.
... och du bär ansvaret eftersom hindret är utmärkt. Är det inte utmärkt så kan trafikverket åka på’t. Men nu är ju alla utmärkta så då får herrn skylla sig själv.
Martin 2017-08-21 22:22 ! Citera #
Om man skrapar i bilen fast man kör i ”snigelfart” ca 0.5km/h. Bilen är en personbil helt i orginalskick. Då måste det väl vara farthindret som är felbyggt? och vem står som ansvarig för det?
27 inlägg

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
i dag 22:36
4
i dag 12:38
3
i dag 05:57
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest med 65 frågor